شيوه‌‌هاي نشر مقالات (2)- مجلات دسترسي ازاد

نویسندگان

  • Anneh Mohammad Gharravi*1 1- دانشیار علوم تشریحی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران.سردبير مجله دانش و تندرستي در علوم پايه. orcid http://orcid.org/0000-0001-5113-5982

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v13i4.2210

چکیده

access به دسترسی آزاد و دیجیتال منابع علمی گفته می‌شود و در اغلب موارد موانع کپی رایت و محدودکننده که در شیوه نشر سنتی برای کاربران و نویسندگان دیده می‌شود، رفع شده است. مزایای متعددی برای این شیوه مقالات می‌توان عنوان کرد:

1. دسترسی آسان: اکثر مجلات هزینه‌های دسترسی به مقالات را به خواننده را تحمیل نمی‌کنند؛ بنابراین موانع هزینه‌ای دسترسی به مجلات به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش‌یافته و یا کاملاً حذف می‌شود. در اغلب موارد نویسندگان هزینه دسترسی خوانندگان این مجلات را متقبل می‌شوند و دسترسی مجلات به شدت افزایش می‌یابد، زیرا خوانندگان می‌توانند بدون در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی یا موقعیت جغرافیایی آن را دریافت کنند.

2. فوریت: نتایج تحقیقات علمی چاپ شده می‌تواند بلافاصله در دسترس همه افراد جامعه‌ای که به اینترنت دسترسی دارند فارغ از بعد جفرافیایی و مکانی قرار گیرد.

3. محرک تحقیقات: انتشار سریع نتایج، نه تنها تحقیقات مشابه را ترغیب می‌کند، بلکه باعث می‌شود که محققان به سمت تحقیقات جدیدی که به‌عنوان یک نتیجه، گزارش شده بود سوق پیدا کنند؛ علاوه بر این تحقیقات بین رشته‌ای بیشتر صورت می‌گیرد.

4. تأثیر و استناد مقالات در سایر تحقیقات: مقالات چاپ شده به شکل Open access در کوتاه مدت نسبت‌به نشر سنتی تأثیر بسیار بیشتری در مجلات دیگر نشان می‌دهند و باعث استناد بیشتر مقالات می‌گردد.

دانلود

چاپ شده

2019-03-17

شماره

نوع مقاله

نامه سردبیر