بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانش¬آموزان دختر مقطع راهنمایی در مورد مصرف شیر و لبنیات
چکیده
مقدمه: تغذیه متعادل و استفاده از گروه شیر و لبنیات از مبانی مهم سلامتی کودکان و رشد جسمی و افزایش بازدهی آموزشی میباشد و آموزش یکی از روشهای افزایش آگاهی و ایجاد نگرش و عملکرد صحیح در دانشآموزان است. این مطالعه با هدف بررسی میزان تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی شهرستان یزد در مورد مصرف شیر و لبنیات انجام پذیرفته است.مواد و روشها: در این مطالعه نیمه تجربی، چهار کلاس دوم راهنمایی (106 دانش آموز) که از لحاظ تحصیلات و شغل والدین و بعد خانوار همگون بودند انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه مورد (دو کلاس با 52 دانش آموز) و شاهد (دو کلاس با 54 دانش آموز) تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای شامل چهار قسمت بود: سؤالات زمینهای و سؤالاتی در مورد آگاهی، نگرش و عملکرد دانشآموزان در مورد مصرف شیر و لبنیات که با توجه به مطالعات قبلی طراحی شد. این پرسشنامه بهصورت پیش آزمون (Pre-test) در هر دو گروه تکمیل گردید. سپس بر اساس اطلاعات بهدست آمده، برنامه آموزشی برای گروه مورد طراحی و اجرا شد و پس از دو ماه آزمون ثانویه (Post-test) از هر دو گروه بهعمل آمد. دادهها بعد از کدگذاری با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری t زوجی تجزیه و تحلیل شد. نتایج: بر اساس نتایج آزمون t زوجی، امتیاز آگاهی و نگرش دانشآموزان گروه مورد بعد از آموزش بهطور معنیداری افزایش یافته بود (001/0=P) ولی میزان افزایش امتیاز عملکرد آنها معنیدار نبود (06/0=P). در گروه شاهد هیچ تغییر معنیداری در نگرش (11/0=P) و عملکرد (68/0=P) آنها مشاهده نشد. ولی نمره آگاهی گروه شاهد بهطور معنیداری افزایش یافته بود (001/0=P). با این وجود میزان افزایش آگاهی گروه مورد بهطور معنیداری بیشتر از گروه شاهد بود (001/0=P). نتیجه گیری: برنامه آموزش تغذیه در مورد مصرف شیر و لبنیات در ارتقاء دانش، نگرش و رفتار تغذیه ای دانشآموزان تحت مطالعه تأثیر مثبت داشته است. با توجه به پایین بودن سطح آگاهی، نگرش و عملکرد دختران و برای بهبود و اصلاح رفتار تغذیهای آنان در مورد مصرف شیر و لبنیات استفاده از برنامه آموزشی ضروری بهنظر میرسد.
انتشار مقاله
مارس 18, 2008
چگونه ارجاع دهیم؟
VAKILI, Mahmoud et al.
بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانش¬آموزان دختر مقطع راهنمایی در مورد مصرف شیر و لبنیات.
مجله دانش و تندرستي در علوم پایه پزشکی, [S.l.], p. 40-45, مارس 2008.
ISSN 2345-3753.
قابل دسترسی در:
<http://knh.shmu.ac.ir/index.php/site/article/view/280>.
تاریخ دسترسی:
22 ژانویه. 2021
doi: http://dx.doi.org/10.22100/jkh.v2i4.280.
شماره
نوع مقاله
مقاله پژوهشي
واژه های کلیدی
آموزش،آگاهی، نگرش، عملکرد، شیر و لبنیات، دانش¬آموزان
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.