بررسي عوامل مؤثر بر بهبود كيفيت درک شده مراقبت¬های دوران بارداری بر اساس مدل SERVQUAL
DOI:
https://doi.org/10.22100/jkh.v5i0.1032Keywords:
SERVQUAL، خانه بهداشت، زنان باردار، كيفيت.Abstract
مقدمه: اولين گام در بهبود كيفيت خدمات، سنجش كيفيت خدمات ميباشد. و براي اين منظور مدلهاي زيادي ارايه شده است، كه رايجترين آنها SERVQUALاست. اين مدل توسط پاراسورامان و همكارانش در سال 1985 ارايه شد. و شامل پنج بعد است. بر اين اساس اين تحقيق براي بررسي عوامل مؤثر بر بهبود كيفيت درك شده مراقبتهاي پيش از زايمان زنان باردار روستايي شهرستان گچساران در بهار 1387 بر اساس مدل SERVQUAL صورت گرفت.
مواد و روشها: در مطالعه توصيفي تحليلي حاضر كه به روش مقطعي در بهار 1387 انجام شد كليه زنان باردار روستايي شهرستان گچساران كه دراين مقطع داراي پرونده بارداري در خانه بهداشت بوده، حداقل سه ماه از خدمات خانه بهداشت استفاده كرده بودند و حداقل 6 ماه دريكي از روستاهاي تحت پوشش خانه بهداشت سكونت داشتهاند مورد پرسش قرار گرفتند. گردآوري دادهها بهوسيله پرسشنامهاي شامل دو بخش، بخش اول اطلاعات زمينهاي و بخش دوم پرسشنامهاي دو قسمتي شامل ادراكات و انتظارات تهيه شده است. براي بررسي روايي پرسشنامه ازنظر متخصصين استفاده شده است، و براي پايايي از آزمون مجدد استفاده شده است براي تجزيه و تحليل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده گرديد.
يافتهها: اين بررسي نشان داد كه در تمام ابعاد كيفيت خدمات بين ادراكات و انتظارات زنان باردار روستايي شكاف وجود دارد. به عبارتي انتظارات آنان از خدمات بيشتر از چيزي است كه در عمل دريافت ميكنند و بيشترين شكاف در بعد عوامل محسوس و كمترين در بعد پاسخگويي است.
نتيجهگيري: بنابراين مديران دانشگاه علوم پزشكي ياسوج و شبكه بهداشت و درمان گچساران فرصتهاي زيادي براي ارتقاء كيفيت خدمات در خانههاي بهداشت دارند و براي ارتقاء كييفيت خدمات لازم است نسبت به تجهيز خانههاي بهداشت اقدام كنند، و به كاركنان خانههاي بهداشت براي برقراري ارتباط عاطفي با زنان باردار و ارتقاء مهارتهاي فني، آموزشهاي مستمر ارايه دهند.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.