آنالیز فضایی- زمانی حوادث رانندگی منجر به جرح و فوت در شبکه ترافیکی و جاده¬های منتهی به شهر مقدس مشهد در سال 1385 با استفاده از سامانه¬های مدیریت اطلاعات جغرافیایی ( (GIS

نویسندگان

  • محمدتقی شاکری
  • مجید یکتا

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v5i0.1008

کلمات کلیدی:

آناليز فضايي- زماني، جرح و فوت، تصادفات، مشهد، حوادث ترافيكي.

چکیده

مقدمه: حوادث و سوانح یکی از مشکلات اساسی بهداشت عمومی و تهدیدکننده عمده سلامت افراد جامعه است و در دهه­های اخیر در کشورهای در حال توسعه در حال افزایش بوده است. بخش عمده­ای از حوادث را تصادفات رانندگی تشکیل می-دهد در این تحقیق ما بر آنیم تا به وسیله ابزار "مدیریت سیستم­های اطلاعات جغرافیایی- GIS"؛ آنالیزهای دقیق­تری علاوه بر آنالیزهای آماری بر روی این حوادث انجام دهیم.

مواد و روش­ها: جمع­آوری و تهیه اطلاعات که نقشه اولیه طی درخواست رسمی از "سازمان ترافیک مشهد" برای حدود 27600 تصادف صورت گرفته در سال 1385 تهیه شد. سپس با استفاده از ابزار GIS و روش­های آماری به­ترتیب آنالیزهای فضایی و آماری بر روی اطلاعات خام اولیه صورت گرفت

یافته­ها: خلاصه نتایج آماری به شرح زیر است: کل تصادفات در سال 1385 در شهر مشهد به تعداد 26700 فقره که در تقسیم­بندی کلی به 3 دسته تقسیم می­گردد: 1- خسارتی: 23202 فقره (9/86%). 2- جرحی 3436 فقره (9/12%). 3- فوتی 62 فقره (2/0%). هم­چنین با استفاده از GIS، داده­ها را بر روی نقشه­های دیجیتالی ارايه داده و مورد تحلیل قرار خواهیم داد و همراه با آن تجزیه و تحلیل­های اماری مربوطه را با استفاده از قابلیت­های نرم­افزار Arc GIS 9.3 انجام خواهیم داد.

نتیجه­گیری: قابلیت GIS در انجام مطالعات اپیدمیولوزیک بسیار زیاد است با استفاده از این تکنیک می­توان در ابتدا به توصیف بیماری­ها و وقایع و به­دنبال ان به تحلیل ان­ها پرداخت. در این مطالعه می­توان نوع وقایع و مکان­های پرخطر را در شهر مشهد شناسایی نمود و به­دنبال ان با کمک گرفتن از متخصصین مربوطه به راهکار مناسب برای کاهش تصادفات رانندگی کاهش رسید.

دانلود

چاپ شده

2015-04-29

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي