آنالیز فضایی- زمانی حوادث رانندگی منجر به جرح و فوت در شبکه ترافیکی و جاده¬های منتهی به شهر مقدس مشهد در سال 1385 با استفاده از سامانه¬های مدیریت اطلاعات جغرافیایی ( (GIS
DOI::
https://doi.org/10.22100/jkh.v5i0.1008کلمات کلیدی:
آناليز فضايي- زماني، جرح و فوت، تصادفات، مشهد، حوادث ترافيكي.چکیده
مقدمه: حوادث و سوانح یکی از مشکلات اساسی بهداشت عمومی و تهدیدکننده عمده سلامت افراد جامعه است و در دهههای اخیر در کشورهای در حال توسعه در حال افزایش بوده است. بخش عمدهای از حوادث را تصادفات رانندگی تشکیل می-دهد در این تحقیق ما بر آنیم تا به وسیله ابزار "مدیریت سیستمهای اطلاعات جغرافیایی- GIS"؛ آنالیزهای دقیقتری علاوه بر آنالیزهای آماری بر روی این حوادث انجام دهیم.
مواد و روشها: جمعآوری و تهیه اطلاعات که نقشه اولیه طی درخواست رسمی از "سازمان ترافیک مشهد" برای حدود 27600 تصادف صورت گرفته در سال 1385 تهیه شد. سپس با استفاده از ابزار GIS و روشهای آماری بهترتیب آنالیزهای فضایی و آماری بر روی اطلاعات خام اولیه صورت گرفت
یافتهها: خلاصه نتایج آماری به شرح زیر است: کل تصادفات در سال 1385 در شهر مشهد به تعداد 26700 فقره که در تقسیمبندی کلی به 3 دسته تقسیم میگردد: 1- خسارتی: 23202 فقره (9/86%). 2- جرحی 3436 فقره (9/12%). 3- فوتی 62 فقره (2/0%). همچنین با استفاده از GIS، دادهها را بر روی نقشههای دیجیتالی ارايه داده و مورد تحلیل قرار خواهیم داد و همراه با آن تجزیه و تحلیلهای اماری مربوطه را با استفاده از قابلیتهای نرمافزار Arc GIS 9.3 انجام خواهیم داد.
نتیجهگیری: قابلیت GIS در انجام مطالعات اپیدمیولوزیک بسیار زیاد است با استفاده از این تکنیک میتوان در ابتدا به توصیف بیماریها و وقایع و بهدنبال ان به تحلیل انها پرداخت. در این مطالعه میتوان نوع وقایع و مکانهای پرخطر را در شهر مشهد شناسایی نمود و بهدنبال ان با کمک گرفتن از متخصصین مربوطه به راهکار مناسب برای کاهش تصادفات رانندگی کاهش رسید.
دانلود
چاپ شده
شماره
نوع مقاله
مجوز
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.