استاندارسازی و اعتبارسنجی پرسش¬نامه کیفیت زندگی و ارزیابی آن در بیماران دیابتی نوع 2

نویسندگان

  • علی احمدی
  • جعفر حسن¬زاده

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v5i0.1018

کلمات کلیدی:

دیابت نوع 2، اعتبار سنجی، پرسش¬نامه، کیفیت زندگی.

چکیده

مقدمه: دیابت می­تواند بر عملکرد فیزیکی، توسعه عوارض بیماری، وضعیت روانی، ارتباطات فردی، خانوادگی و اجتماعی، عملکرد جنسی و درک از سلامتی تأثیرگذار باشد. با توجه به افزایش روزافزون بروز و شیوع دیابت نوع 2، و اهمیتی که تأثیر این بیماری بر روی تمام ابعاد زندگی افراد مبتلا دارد این مطالعه با هدف ساخت پرسش­نامه استاندارد اندازه­گیری کیفیت زندگی در بیماران دیابتی نوع 2 انجام گردید.

مواد و روش­ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی است.حجم نمونه مورد بررسی به تعداد 254 نفر بوده که به شیوه تصادفی دو مرحله­ای انتخاب شدند. برای ارزیابی روایی و پایایی پرسش­نامه از اعتبار محتوی، تحلیل عاملی و ضریب آلفای کرونباخ و برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آمار توصیفی و آزمون­های تی مستقل، کای اسکور و آنالیز واریانس و رگرسیون خطی چندگانه و سطح اطمینان 95% در نرم­افزار SPSS استفاده گردید.

یافته­ها: ضریب همیستگی برای سنجش اعتبار محتوای پرسش­نامه، با استفاده از روش­هامیلتون، 100% به­دست آمد. پایایی پرسش­نامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 922/0 (935/0 – 907/0):CI 95% به­دست آمد. در تحلیل عاملی انجام شده مشخص گردید که چهار فاکتور اصلی وجود داشته و بر حیطه­های مورد نظر منطبق و متناسب می­باشند در مجموع 8/89 % واریانس متغیرهای مورد بررسی را توصیف می کنند.

نتیجه­گیری: پرسش­نامه مورد استفاده از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار بوده و توانسته است کیفیت زندگی را در بیماران دیابتی نوع 2 اندازه­گیری و گزارش نماید.

دانلود

چاپ شده

2015-04-29

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي