ساخت مدل پيشگويي¬كننده ميرايي در بيماران مبتلا به HIV/AIDS مركز مشاوره بيماري¬هاي رفتاري دانشگاه علوم پزشكي شيراز با كنترل داده¬هاي مفقود شده آن¬ها در طي سال¬هاي 1383 -1388

نویسندگان

  • مريم مرزبان
  • حسين فرامرزي
  • محمدرضا بانشي

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v5i0.1022

کلمات کلیدی:

V/AIDS، ميرايي، داده¬هاي مفقود شده، مدل

چکیده

مقدمه: يكي از مهم­ترين چالش­هاي مراقبت و درمان بيماران مبتلا به HIV/AIDSتشخيص به هنگام عوامل پيشگويي كننده مرگ­ومير مي­باشد. مدل رگرسيوني شيوه مناسبي براي ارزيابي عوامل خطر مرتبط با بيماري است. اگرچه وجود داده­هاي مفقود شده ساختن مدل را دشوار مي­كند. هدف اين مقاله ايجاد مدل­هاي تشخيصي براي پيش­بيني مرگ­ومير در بيماران HIV/AIDS است. مدل را پس از حذف داده­هاي مفقود شده ايجاد كرده (C-C model)و سپس از شيوه استنادسازي (MICE technique) استفاده كرديم.

مواد و روش­ها: اين مطالعه بر روي 1460 شخص آلوده بهHIV كه در طي سال­هاي 1383 الي 1388 به مركز مشاوره بيماري­هاي رفتاري دانشگاه علوم پزشكي شيراز مراجعه كرده بودند انجام شد. از 15 متغير كه به­عنوان عامل خطر مطرح بودند، تنها متغير­هايي كه در آناليز تك متغيره داراي P-value كم­تر از 25 % بودند براي مدل آناليز چندگانه انتخاب شدند. در مدل C-Cبيماراني كه حتي داراي يك مشاهده مفقود شده بوده را حذف كرديم. در مرحله بعدي از مدل MICE استفاده و هر مقدار مفقود شده را به­وسيله 10 مقدار استناد سازي شده جايگزين كرده و چندين داده مرجع استناد شده را توليد كرديم.درهر دو مدل از شيوه حذف روبه عقب استفاده شد.

يافته­ها: در آناليز با شيوه C-C حجم نمونه به 475 كاهش يافته و تنها P.V معناداري را براي سه متغيير پيش­گويي­كننده (با و بدون علامت ايدز، متادون و تاريخچه زندان) يافتيم. در مدل MICE 5 متغير ديگر نيز معنادار شدند.

نتيجه­گيري: داده­هاي مفقود شده مشكل بسياري از اطلاعات مراكز بهداشتي و درماني است. در آناليز با مدل C-C ما داده­هاي مفقود شده راناديده گرفتيم كه اين مسأله منجر به از دست رفتن توان آماري براي برخي متغيرها شده، در حالي­كه استناد سازي با شيوه­هايي مانند MICE برخي از متغيرهاي ديگررا نيز به سطح معناداري رساند. ما به نتيجه رسيديم كه مدل MICE تكنيكي بسيار قوي بوده و آن را براي داده­هاي مفقود شده توصيه مي­نماييم.

دانلود

چاپ شده

2015-04-29

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده