بررسی تأثیر استفاده از بيماران مجازي در آموزش جراحی دانشجويان پزشکي: يک مطالعه مداخله¬ای تصادفي کنترل شده

نویسندگان

  • Mohammad Shariati دانشگاه علوم پزشکي تهران- مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه
  • Masoud Yunesian دانشگاه علوم پزشکي تهران- گروه مهندسی بهداشت محیط
  • Eraj Harirchi دانشگاه علوم پزشكي تهران- گروه آموزش جراحی
  • Ahmad Khosravi دانشگاه علوم پزشکي شاهرود- کارشناس ارشد اپیدمیولوژی

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v3i1.197

کلمات کلیدی:

کارآموزي پزشکي، آموزش با کمک رايانه، مداخله تصادفي کنترل شده، بيماران مجازي

چکیده

مقدمه: هدف اين مطالعه بررسي تأثیر استفاده از بيماران مجازي در آموزش درد شکم در بیمار جراحي، به دانشجويان پزشکي در ابعاد مختلف مهارت­هاي باليني به­خصوص در حل مسايل باليني مي­باشد.

مواد و روش­ها: در اين مطالعه مداخله­اي تعداد 48 دانشجوي دوره­ي کارآموزي بخش جراحي به دو گروه مداخله و کنترل به­صورت تصادفي تقسيم شده و در گروه مداخله، آموزش در طي 7 جلسه و با استفاده از 14بيمار شبيه­سازي شده در رابطه با دردهاي شکمي انجام شده است. در پايان مطالعه، هر دو گروه با استفاده از آزمون کتبي ساختار يافته­ي 7 قسمتي مورد ارزيابي قرار گرفتند.

نتايج: در اين مطالعه از 48 دانشجوي پزشکي شرکت­کننده، تعداد 45 نفر با آزمون کتبي مورد ارزيابي قرار گرفتند. نتايج نشان مي­دهد که روش معرفي شده در افزايش مهارت­ گرفتن شرح حال به­طور معناداري مؤثر بوده در حالي­که در زمينه­ي استفاده از تست­هاي آزمايشگاهي و عکس­هاي راديولوژي، تشخيص افتراقي و درمان مناسب و هم­چنين در ارتقاء دانش آن­ها مؤثر نبوده است. در گروه مداخله، آزمون مبتني بر رايانه با استفاده از بيمار مجازي انجام شده که نتايج آن با آزمون کتبي هم­بستگي پاييني را نشان مي­دهد.

نتيجه­گيري: آموزش با استفاده از بيماران مجازي در افزايش مهارت گرفتن شرح حال از بيماران مؤثر بوده در حالي­که بر ساير جنبه­هاي مهارت­هاي باليني دانشجويان تأثير معناداري نداشته است.

مراجع

Greenhalgh T. Computer assisted learning in undergraduate medical education. Br Med J 2001; 322: 40–44.

Adler MD, Johnson KB. Quantifying the literature of computeraided instruction in medical education. Acad Med 2000; 75: 1025–8.

Bligh J. Problem-based learning in medicine: an introduction. Postgrad Med 1995; 71: 323–6.

Levine MG, Stempak J, Conyers G, Walters JA. Implementing and integrating computer-based activities into a problem-based gross anatomy curriculum. Clin Anat 1999; 12: 191–8.

Qayumi AK, Qayumi T. Computer-assisted learning: cyberpatient-a step in the future of surgical education. J Invest Surg 1999; 12: 307–17.

Bearman M, Cesnik B. Comparing student attitudes to different models of the same virtual patient. Stud Health Technol Inform 2001; 84(Pt 2):1004-8.

Lehmann CU, Nguyen B, Kim GR, Johnson KB, Lehmann HP. Restricted natural language processing for case simulation tools. Proc AMIA Symp 1999: 575–9.

Clark RE. When researchers swim upstream: reflections on an unpopular argument about learning from media. Educ Technol 1991; 31: 34–40.

Lynch TG, Steele DJ, Johnson Palensky JE, Lacy NL, Duffy SW. Learning preferences, computer attitudes, and test performance with computer-aided instruction. Am J Surg 2001; 181: 368–71.

Trochim W. The research methods knowledge base. 2nd ed. Cincinnati: Atomic dog publishing; 2000.

Chumley-Jones HS, Dobbie A, Alford CL. Web-based learning: sound educational method or hype? A review of the evaluation literature. Acad Med 2002; 77 Suppl 10: S86–S93.

Bryce DA, King NJ, Graebner CF, Myers JH. Evaluation of a diagnostic reasoning program (DxR): exploring student perceptions and addressing faculty concerns. J Interactive Media Educ 1998 [Cited 21 December 2005]. Available from: URL: www-jime. open.ac.uk/98/1.

Carr MM, Reznick RK, Brown DH. Comparison of computer–assisted instruction and seminar instruction to acquire psychomotor and cognitive knowledge of epistaxis management. Otolaryngol Head Neck Surg 1999; 121: 430–34.

Lyon HC Jr, Healy JC, Bell JR, et al. Significant efficiency findings while controlling for the frequent confounders of CAI research in the PlanAlyzer project’s computer-based, self-paced, case-based programs in anemia and chest pain diagnosis. J Med Syst 1991; 15: 117–32.

Mehta MP, Sinha P, Kanwar K, Inman A, Albanese M, Fahl W. Evaluation of internet-based oncologic teaching for medical students. J Cancer Educ 1998; 13: 197–202.

Weverling GJ, Stam J, ten Cate TJ, van Crevel H. Computerassisted education in problem-solving in neurology; a randomized educational study. Ned Tijdschr Geneeskd 1996; 140: 440–43.Dutch.

Minion DJ, Donnelly MB, Quick RC, Pulito A, Schwartz R. Are multiple objective measures of student performance necessary? Am J Surg 2002; 183: 663–5.

دانلود

چاپ شده

2008-06-10

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي