بررسی رابطه هوش هیجانی و موفقیت مدیران آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گلستان
DOI::
https://doi.org/10.22100/jkh.v6i4.127کلمات کلیدی:
هوش هیجانی، موفقیت مدیران، گلستانچکیده
مقدمه: هوش هيجاني جديدترين تحول درزمينه ارتباط ميان تفكر و هيجان است و تأثيرات بهسزايي در موفقيت دارد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی ارتباط بین هوش هيجاني و موفقيت مديران آموزشی میباشد.
مواد و روشها: جامعه آماری در اين تحقيق كليه مدیران آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گلستان به تعداد 96 نفر (45 نفر زن و 51 نفر مرد) بوده است که به روش سرشماری اطلاعات در سال 1387 جمعآوري شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامههای دموگرافیک، هوش هیجانی شرينگ و موفقیت بود. رابطه بين میزان هوش هیجانی و میزان موفقیت با استفاده از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بررسي شد.
نتایج: نتایج نشان داد میانگین هوش هیجانی مدیران موفق 7/98 و میانگین هوش هیجانی مدیران ناموفق 7/76 بوده است. ضریب همبستگی اسپیرمن بین هوش هیجانی و موفقیت مدیران 71/0 بوده است که بیانکننده رابطه مستقیم بین هوش هیجانی و موفقیت میباشد (001/0>P).
نتیجهگیری: باتوجه به نتایج حاصل از این تحقیق مبنیبر وجود رابطه مستقیم بین هوش هیجانی مدیران و موفقیت آنان، به برنامهریزان پیشنهاد میگردد بهمنظور بهرهگیری بیشتر از توان مدیریتی مدیران سازمانها، نسبتبه برگزاری کارگاههایی در جهت افزایش هوش هیجانی آنان، اقدام کنند.
مراجع
Reeves A. Emotional intelligence: recognizing and regulating emotions. American Association of Occupational Health Nurses Journal 2005;53(4):172-176.
Bar-On R. Emotional intelligence and self-actualization. In: Ciarrochi J, Forgas JP, Mayer JD, editors. Emotional intelligence in everyday life .2nd ed. New York: Psychology Press;2006.p.82-97
Salovey P, Bedell B, Detweiler J, Mayer JD. Current directions in emotional intelligence research. In: lewis M. & Haviland, Jones J. Handbook of emotion. 2nd ed. New York: Guilford Press;2000.p. 504-520.
McQueen ACH. Emotional Intelligence in nursing work. Journal of Advanced Nursing 2004;47(1):101-108.
Goleman D. Emotional intelligence; why it can matter more than IQ. New York: Bantam books;1995.p.55-68.
Babaei MA, Momeni N. The influence of emotional intelligence on the effectiveness of managers. Journal of Tadbir 2007;16.[Persian].
Vosughi Kia E. Emotional Intelligence. Alzahra University 2005.[Persian].
Sharyari MA. Review the relationship between succeeds of managers and personality characteristics in goverment organizations Zahedan County [dissertation]. Kerman Islamic Azad Univ.; 1999.[Persian].
Aghaei A. The relation between emotional Intelligence and successfully of athletes. Sports Science Journal International, Tehran, 2007.[Persian].
Ghorbani M. Study related to emotional intelligence with the ways of decision-making centers of education [dissertation]. J of pajuhesgar 2009;5(16):30-46[Persian].
Mokhtari Poor M, Siadat SA, Amiri Sh. A study of the relation between emotional intelligence and outcomes of leadership (Bernard bass model) of department chairs at university of Isfahan. Studies in Education and Psychology 2006;16(2):95-110. [Persian].
Augusto Landa JM, Lopez-Zafra E, Berrios Martos MP, Aguilar-Luzon MC. The relationship between emotional intelligence, occupational stress and health in nurses: A questionnaire survey. Int J of Nurs Stud 2008;45(6):888-901.
Montes- Berges B, Augusto JM. Explaing the relationship between perceived emotional intelligence, coping, social support and mental health in nursing students. J Psychiatr Ment Health Nurs 2007;14(2):163-171.
Besharat MA, Shalchi B, Shamsipoor. Study of relationship between emotional intelligence and educational success in students. J of Andishehaye Novine Tarbiati 2006;3(4):73-84.[Persian].
Bar-on R. Emotional and Social intelligence: Insights from the emotional quotient inventory (EQ-i). Handbook of emotional intelligence. Sanfrancisco: Jossey-Bass;2000.
Ghamini Esfahani B. A survey of characteristics of emotional intelligence dentistry students of Islamic Azad UniversityTehran unit and related factors [dissertation]. Tehran: Islamic Azad Univ.; 2005.[Persian].
چاپ شده
شماره
نوع مقاله
مجوز
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.