بررسی تأثیر ماساژ اختصاصی پا بر شدت درد بیماران بعد از عمل هیسترکتومی

نویسندگان

  • Zohre Maryami1 1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند- دانشکده علوم پزشکی- گروه مامایی- مربی.
  • Maryam Modarres2 2- دانشگاه علوم پزشکی تهران- دانشکده پرستاری و مامایی- گروه مامایی- دکترای آموزش پزشکی.
  • Simin Taavoni3 3- دانشگاه علوم پزشکی تهران- دانشکده پزشکی- گروه آموزش پزشکی- دانشجوی دکترا.
  • Abbas Rahimi Foroushani4 4- دانشگاه علوم پزشكي تهران- دانشكده بهداشت- گروه آموزشي اپيدميولوژي و آمار زيستي- دانشيار.

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v12i4.1698

کلمات کلیدی:

ماساژ، درد، هیسترکتومی

چکیده

مقدمه: از مشکلات عمده بیماران پس از عمل هیسترکتومی درد می‌‌باشد که روند بهبودی و حال عمومی بیمار را به شدت تحت تأثیر قرار می‌‌دهد. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر ماساژ اختصاصی پا بر درد بیماران بعد از عمل هیسترکتومی انجام گردید.

مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی دو گروهی است. تعداد نمونه‌ها 60 بیمار هیسترکتومی شده واجدشرایط با نمونه‌گیری در دسترس از 2 بیمارستان شریعتی و ولیعصر تهران در سال 1391 (30 مداخله، 30 کنترل) با تخصیص تصادفی و استفاده از کارت رنگی قرعه‌کشی انتخاب شدند. در گروه مداخله ماساژ پا به مدت 20 دقیقه دو مرتبه، یک بار در روز در طی دو روز متوالی بعد عمل انجام گرفت. گروه کنترل مراقبت‌های روتین را دریافت کردند. قبل و 30 دقیقه بعد از مداخله در هر دو گروه شدت درد با استفاده از مقیاس استاندارد دیداری درد (VAS) اندازه‌گیری شد. داده‌های این پژوهش با آزمون‌های تی مستقل، کای اسکوئر و تست دقیق فیشر با استفاده از نرم‌افزار آماری تجزیه و تحلیل شد (05/0<P).

نتایج: نشان داد که اختلاف میانگین نمره درد قبل و بعد از دو جلسه ماساژ در گروه مداخله 56/2 و در گروه کنترل 01/1 می‌‌باشد. در نتیجه مقایسه دو گروه مداخله و کنترل از نظر کاهش شدت درد 30 دقیقه بعد از دو نوبت ماساژ اختلاف آماری معنی‌داری نشان داد (001/0P<) که می‌‌تواند ناشی از تأثیر خالص ماساژ پا باشد.

نتيجه‌گيري: ماساژ اختصاصی پا می‌‌تواند به‌عنوان یک مداخله مؤثر پرستاری در کنترل درد پس از عمل هیسترکتومی مفید واقع شود.

دانلود

چاپ شده

2018-04-15

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي