بررسی تأثیر جلوههاي ويژه¬ي فیلم¬های آموزشی بر میزان یادگیری
DOI::
https://doi.org/10.22100/jkh.v4i2.172کلمات کلیدی:
جلوههای ویژه، فیلمهای آموزشی، یادگیری.چکیده
مقدمه: از نظر پیاژه کودکان و هم نوجوانان به فیلمهایی که با تصویر زندگی عادی و روزمرهشان تفاوت داشته باشند و برایشان بدیع و غریب جلوه کند، توجه بیشتری نشان میدهند. هدف این پژوهش بررسی تأثیر جلوههاي ويژهي فیلمهای آموزشی بر میزان یادگیری میباشد.
مواد و روشها: در این پژوهش از میان 1777 دانشآموز پایه چهارم مدارس دولتی شاهرود به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی 8 کلاس (250 دانشآموز) و از فصول کتاب علوم، 4 فصل انتخاب شده و 8 فیلم در رابطه با محتوای فصول بهصورت با جلوههاي ويژه و بدون جلوههاي ويژه تولید و پس از نمایش فیلمها، آزمونی حاوی 20 سؤال بر مبنای محتوای فیلمهای آموزشی گرفته شد (برای هر فصل 5 سؤال). پس از آزمون، میانگین نمرات با استفاده از آزمون t مستقل در دختران و پسران تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: نتایج نشان داد که میانگین نمرات دانشآموزان پسری که فیلم با جلوههای ویژه دیدهاند برابر با 64/3 و در دانشآموزانی که فیلم بدون جلوه ویژه دیدهاند برابر 65/3 میباشد که اختلاف آنها معنادار نمیباشد اما میانگین نمرات دانشآموزان دختری که فیلم دارای جلوههای ویژه دیدهاند برابر با 52/3 و دانشآموزان دختری که فیلم بدون جلوههای ویژه دیدهاند برابر با 29/3 میباشد، که این اختلاف معنادار است.
نتیجهگیری: خلق فضاهای جذاب در فیلم به کمک تکنیک جلوههای ویژه امکان مییابد، که سادهترین آن افکتهای تصویری مانند دیزالو، فید و سوپر ایمپوز میباشد. تکنیکهایی که در کامپیوترهای شخصی هم به سهولت قابل دسترسی است. امروزه کامپیوتر برای همیشه جامعه و فرایندهای یادگیری را دچار دگرگونی کرده است. در این پژوهش در یادگیری از فیلمهای دارای جلوههای ویژه، جنسیت تأثیر داشت که این مطلب میتواند دلالت بر سطوح برانگیختگی بالاتر در پسران بهدلیل مواجهه بیشتر با انواع بازیهای کامپیوتری و فیلمهای پرتحرک در مقایسه با دختران باشد.
مراجع
Zoofan Sh, lotfipoor Kh. Rasanehaye amoozeshi baraye kelase dars. Tehran: Vezarat Amoozesh va Parvaresh;2001.
Olson DR. Media and symbols: the forms of expression, communication and education. 1st ed. Chicago: National Society for the Study of Education: Distributed by the University of Chicago Press, 1974.
Especial Effects [homepage on the internet]. The free encyclopedia [updated 2009 11 Aug]. Available from: http://en.wikipedia.org/wiki/ Especial_Effects.
Reisz K, Millar G. Technique of film editing. 2nd ed. New York: Hastings House;1970.
Halas J, Manvell R. The technique of film animation. New York:Hastings House;1968.
Cheshire DF. The complete book of video techniques. London: Dorling Kindersley;1990.
Fleming M, Levie WH. Instructional message design. Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications;1978.
Ahadian M. Tarahi va tolide barnamehaye videoi televisioni va filmhaye amoozeshi. Tehran: Pevande no-aeegh;2001.
Reisz K, Millar G. The technique of film editing. New York: Hastings House;1970.
Halas J; Manvell R. The technique of film animation. New York: Hastings House;1968.
Seif AA. Ravanshenasi Yadgiri Va Amoozesh. Tehran: Agah;2007.
Kandandel B, Ali-Abadi Kh, Nourozi D, Kasaeian A. Investing the effect of color in educational films on learning. Knowledge & Health Journal 2008;3(3-4):30-34.
Olson MH; Hergenhahn BR. An introduction to theories of learning. Upper Saddle River, N.J: Pearson/Prentice Hall;2009.
Biehler RF. Psychology applied to teaching. 2nd ed. Boston: Houghton Mifflin;1974.
Fardanesh H. Mabani nazari technology amozeshi. Tehran:Samt; 1993.
Satari J. Tasire cinama dar kodak va nojavan. Tehran:faros;1966.
Bordwell D, Thompson K. Film art: an introduction. 8th ed. Boston: McGraw-Hill;2008.
Wilkie B. Special effects in television London. Boston: Focal Press; 1995.
Moviemaker. [homepage on the internet] [updated 2009 27 Jul]. Available from: www.microsoft.com/windowsxp/ Using/ Moviemaker.
Effectslab/pro. [homepage on the internet] [updated 2009 21Jun]. Available from: www.fxhome.com/ Effectslab/pro.
3dsmax. [homepage on the internet] Yale University Press: New Haven. [updated 2009 27 Jul]. Available from: www.autodesk.com /3dsmax.
Nili M. Osol Tahieye barnamehaye amoozeshi. Tehran: Allameh Tabatabai Univ;2004.
چاپ شده
شماره
نوع مقاله
مجوز
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.