رابطه سخت‌رويي با سبك‌هاي مقابله با استرس در دانشجويان

نویسندگان

  • Akram Dehghani
  • Mohammad Bagher Kajbaf

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v8i3.7

کلمات کلیدی:

سخت‌رويي، سبک‌هاي مقابله، استرس، جنسيت، رشته تحصيلي

چکیده

مقدمه: سخت‌رویی، ویژگی شخصیتی است که مقابله مؤثر با استرس را تسهیل کرده، مانع بروز مشکلات جسمی و روانی می‌شود. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه سرسختی با سبک‌های مقابله با استرس می‌باشد.

مواد و روش‌ها: جامعه آماری در این تحقیق، دانشجویان دانشگاه پیام‌نور گلپایگان بود. از‌طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفي 8 کلاس علوم انسانی و علوم پایه دانشگاه پيام‌نور گلپايگان انتخاب و با مراجعه به این کلاس‌ها 280 دانشجو برگزيده شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه سخت‌رويي اهواز و سبک‌هاي مقابله با استرس جوانان بود. تحليل داده‌ها ازطريق آزمون تفاوت دو میانگین مستقل، تحلیل واریانس و تحليل رگرسيون، گام‌به‌گام انجام شد.

نتايج: نتايج، بيانگر عدم‌تفاوت بين دختران و پسران و دو گروه علوم انساني و علوم پايه در ميزان سخت‌رويي بود. تفاوت معناداري در سه سبک مقابله در گروه علوم انساني و علوم پايه وجود نداشت، اما در دو راهبرد رجوع به ديگران و راهبرد مقابله غيرمؤثر، ميانگين زنان بالاتر از مردان بود. بين متغير سخت‌رويي و سبک‌هاي مقابله حل مسئله و رجوع به ديگران، همبستگي معناداري مشاهده شد (001/0>P). نتايج تحليل رگرسيون گام‌به‌گام نشان داد که سبک‌هاي مقابله حل مسئله و راهبرد مقابله غيرمؤثر به‌ترتيب 44% و 47% واريانس سخت‌رويي را پيش‌بيني مي‌کنند. به‌عبارت‌ديگر، رابطه بين سخت‌رويي و سبک‌هاي مقابله با استرس فقط تحت تأثير سبک مقابله حل مسئله و مقابله غير‌مؤثر قرار دارد.

نتيجه‌گيري: باتوجه به نتایج حاصل از این تحقیق مبنی‌بر وجود رابطه بین سرسختی و مقابله با استرس می‌توان نتیجه گرفت که ويژگي سرسختي، نگرش دروني خاصي را به‌وجود مي‌آورد که شيوه رؤيارويي افراد با مسائل مختلف زندگي را تحت تأثير قرار مي‌دهد و باعث مي‌شود که فرد فشارهاي رواني را به‌صورت واقع‌بينانه و با بلندنظري مورد توجه قرار دهد. بنابراين تدوين برنامه‌هاي اصلاحي و آموزشي در دانشگاه‌ها مي‌تواند بسيار کمک‌کننده باشد.

 

مراجع

Frydenberg E, Lewis R. A replication study of the structure of the adolescent coping scale: Multiple forms and application of a self-report inyentory in a counseling and research context. European Journal of Psychological Assessmen 1996;12:224-235.

Lewis R, Frydenberg E. Adolescents least able to cope: How do they respond to their stresses? British Journal of Guidance and Couappraisal 2004;32(1):25-37.

Besharat MA, tashak Anahita, Rezazadeh MR. Explaning marital satisfaction and mental health in terms of coping styles. Contemporary Psychology 2005;1(1).

Folkman S, Lazarus RS. An analysis of coping in a middle-aged community sample. Journal of Health and Social Behaviour 1980; 21:219-239.

Piko B. Gender differences and similarities in adolescents ways of coping. Psychological Record 2001;51:223-236.

Holohan CJ, Moos RH, Holohan CK, Brebbab PL. Social support, coping and depressive symptoms in a late middle-aged sample of pationts reporting cardiac illness. Health Psychology 1995;14:152-163.

Khodavarifard M, Parand A. Stress and methods of confronting it. Tehran:Tehran University;2006.[Persian].

Moos RH, Holahan CJ. Disposiyional and contextual perspectives on coping: toward and integrative framework. Journal of Clinical Psychology 2003;59(12):1387-1403.

Carver CS, Scheier MF, Weintraub JK. Assessing coping strategies: a theoriticaly based approach. J Pers Soc Psychol 1989;56(2):267-283.

Haris IE. Religious and psychological distress among blacks. Journal of Religious and Health 2004;3:12-15.

Larson DB, Pattison EM, Blazer DG, Omran AR, Kaplan BH. Systematic analysis of research of religious variables in four major psychiatric. Am J Psychiatry 19986;12:65-68.

Koening HG. Religious and preyention of illness in later life. Journal Ofreligious and Health1999;12:31-34.

Kobasa SC. Stressful life events, personality,and health: An inquiry into hardiness. Journal of Personality and Social Psychology1979; 37:1-11.

Cobasa SC. Hardiness in Lindsey. Thompson, Spring, editors. Psychology.3nd ed. Newyork: Worth pub;1988.

Cobasa SC, Maddi SR. Comments on trends in hardiness research an theorizing. Consulting Psychology Journal Practice and Research 1999;51:67-71.

Cobasa SC, Maddi SR, Khan S. Hardiness and health: a prosepective study. J Pers Soc Psychol 1982;42:168-177.

Shepperd Aj, Kashani HJ. The relationship of hardiness, gender and health outcomes in adolescents. J Pers 19910;59:747-768.

Wibe R, Williams PG. Coping processes as mediators of the relationship between hardiness and health. Jounal of Behavior Medicine 1992;15:1237-1255.

lipea DJ. Hardiness & strees moderation. Journal of Personality & Social Psychology 1994;66:89-99.

Hannah TE. Some correlates of psychological hardiness in the elderly. Unpublished Manuscript 2001.

Molavi H. SPSS 14 in behavioral research. Isfahan. Poyesh andishe Press;2006.

Golmohammadi E. Hardiness and coping style in the offices [dissertation]. Tesses of MA of Psychology in Isfahan Univ.;2004.

Frydenberg E, Lewis R. A replication study of the structure of the ad olescent coping scale: Multiple forms and application of a self – report inventory in a counseling and research context. European Journal of Psychological Assessment 1996;12:224-235.

Hampel P, Petermann F. Age and gender effects on coping in children and adolescents. Journal of Youth and Adolescence 2005;34:73-83.

Smith NL, Frydenberg E, Poole Ch. Broadening social networks for girls and particularity for boys: outcomes of a coping skills program. Australian Journal of Guidance and Counseling 2003;13:22-35.

Gunzales NA, Tein J, Sandler IN, Friedman RJ. On the limits of coping: interaction between strees and coping for innercity adolescents. Journal of Adolesents Research 2001;16:372-395.

Sharifi A. Examine the relationship between family functioning with psychological ardent students of high school. MA thesis, University of Isfahan;2006.

Arab Alidoosti F, Enamel M. Study hard and coping styles in patients with active dyspepsia. Contemporary Psychology 2006;2(1).

Hajizadegan M. Sex differences in coping with stress. Journal of Iranian Psychologists 2006;14.[Persian].

Naghipour M. The relationship between parents’ child rearing styles and children’s hardiness. Quarterly Journal of Educational Psychology Islamic Azad University Tonekabon Branch 2012;2(2).[Persian].

Akbari Zadeh F, Bagheri F, Hatami HR, Hajivandi A. Relationship between nurses’ spiritual intelligence with the nurses. Journal of Behbod 2011; 15(6):466-472.

Narimani M, Amini M, Brhmnd A, Abvlqasmy A. Contact ardent psychological, social mhartkhay styles of thinking and academic achievement. Journal Research Psychology University of Tabriz 2006;5.[Persian].

Sariolghadam Z. The role of hardiness in mediating negative effects of stress on memory function. Journal of New Resalt in Psychology 2012;21(7):35-46.

Azmodeh P, Shahidi Sh, Danesh E. The relationship between religious orientation and with ardent students of Happiness. Journal of Psychology 2006;41(1):89-100.

Aldwin CM. Strees, coping and developmental: an integrative perspective. NewYork:Guilford press;1994.

Aldwin C, Revenson T. Does coping help? A reexamination of the relation between coping and mental health. Journal of Personality and Social Psychology 1987;53:337-348.

Sigmon ST, Stanton AL, Snyder CR. Gender difference in coping: a further test of socialization and role constraint theories. Sex Roles 1995;33(9-10)565-587.

Felton BJ, Revenson TA. Coping with chronic illness: a study of illness controllability and the influence of coping strategies on psychological adjustment. Journal of Consulting and Clinical Psychology 1984;52:343-353.

Mitchell RE, Moos RH. Strees, coping and depression among married couples. Journal of Abnormal Psychology 1983;92:433-448.

Sheard M, Golby J. Hardiness and undergraduate academic study. Journal of Personality and Individual Differences 2007;35:579-588.

Hamid N. Relationship between psychological hardiness, life satisfaction and hope with academic performance of pre-university female students. Journal of Applide Psychology 2011;4:101-116.

Izadi Tame A. A comparison of the effets of teaching patience , problem solving, and the combined method on students hardiness in on of military university. Journal of Military Psychology;3:59-72.

دانلود

چاپ شده

2013-05-31

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي