الگوي جغرافيايي ميزان¬هاي ميرايي و اپيدميولوژي سرطان معده در ايران

نویسندگان

  • کاظم زنده¬دل
  • مريم مرزبان
  • ناهيد جعفري
  • آذين نحوي¬جو
  • محمدعلي محققي

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v5i0.996

کلمات کلیدی:

سرطان معده، ميرايي،‌ايران، پراكندگي جغرافيايي

چکیده

مقدمه: سرطان معده شايع­ترين سرطان در مردان ايراني مي­باشد. شواهد موجود نشان مي­دهد که ميزان بروز آن در مناطق جغرافيايي کشور تفاوت دارد، با اين حال الگوي بروز سرطان معده در ايران مشخص نيست. يرايي سرطان معده در استان­هاي مختلف کشور پرداختيم.

مواد و روش­ها: با استفاده ازداده­هاي ثبت کشوري علل مرگ­ومير، ميزان ميرايي استاندارد شده سني (ASMR) سرطان معده در 29 استان کشور تعيين و ميزان­ها را بر اساس جنس و محل سكونت (شهري و روستايي) محاسبه و طبقه­بندي کرديم. نسبت ميزان­هاي بروزیه ميرايي را در چهار استاني كه ميزان­هاي ميرايي و بروز جمعيتي آن­ها نيز در دسترس بود تخمين زديم.

يافته­ها: در سال­هاي 1384-1385 در 29 استان ايران 1000 مورد فوت ناشي از سرطان معده گزارش شده بود. ميزان ميرايي استاندارد شده سني به­ترتيب در ميان مردان و زنان 15 و 1/8 در هر 000/100 نفر مي­باشد. بالاترين ميزان ميرايي در استان كردستان ( ASMR=29.1 به ازاي هر 000/100) و کم­ترين ميزان در استان هرمزگان (ASMR=5 به ازاي هر 000/100) مشاهده شده است. ميزان مرگ­ومير ناشي از سرطان معده در مردها دو برابر زن­ها و در روستاها دو برابر شهر نشينان بود. ميانگين ميزان بروز به ميزان مرگ­ومير سرطان معده درمردان 3/2 و در زنها 9/1 بود..

نتيجه­گيري: کشور ما از نظر ميزان بروز و مرگ­ومير سرطان معده جزو مناطق پر خطر محسوب مي­شود. البته ميزان­ها در مناطق مختلف کشور تفاوت زيادي با هم دارند که براي يافتن دلايل آن تحقيقات بيش­ترضروت دارد. نتايج اين مطالعه براي تدوين برنامه جامع كنترل سرطان معده و کاهش بار اين بيماري در کشور راهگشا مي­باشد. 

دانلود

چاپ شده

2015-04-29

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي