بررسی تأثیر جلوه‌هاي ويژه¬ي فیلم¬های آموزشی بر میزان یادگیری

نویسندگان

  • Behrouz Khandandel دانشگاه علوم پزشکی شاهرود- کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی.

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v4i2.172

کلمات کلیدی:

جلوه‌های ویژه، فیلم‌های آموزشی، یادگیری.

چکیده

مقدمه: از نظر پیاژه کودکان و هم نوجوانان به فیلم­هایی که با تصویر زندگی عادی و روزمره­شان تفاوت داشته باشند و برایشان بدیع و غریب جلوه کند، توجه بیش­تری نشان می­دهند. هدف این پژوهش بررسی تأثیر جلوه‌هاي ويژه­ي فیلم­های آموزشی بر میزان یادگیری می­باشد.

مواد و روش­ها: در این پژوهش از میان 1777 دانش­آموز پایه چهارم مدارس دولتی شاهرود به روش نمونه­گیری خوشه­ای تصادفی 8 کلاس (250 دانش­آموز) و از فصول کتاب علوم، 4 فصل انتخاب شده و 8 فیلم در رابطه با محتوای فصول به­صورت با جلوه‌هاي ويژه و بدون جلوه‌هاي ويژه تولید و پس از نمایش فیلم­ها، آزمونی حاوی 20 سؤال بر مبنای محتوای فیلم­های آموزشی گرفته شد (برای هر فصل 5 سؤال). پس از آزمون، میانگین نمرات با استفاده از آزمون t مستقل در دختران و پسران تجزیه و تحلیل شد.

نتایج: نتایج نشان داد که میانگین نمرات دانش­آموزان پسری که فیلم با جلوه­های ویژه دیده­اند برابر با 64/3 و در دانش­آموزانی که فیلم بدون جلوه ویژه دیده­اند برابر 65/3 می­باشد که اختلاف آن­ها معنادار نمی­باشد اما میانگین نمرات دانش­آموزان دختری که فیلم دارای جلوه­های ویژه دیده­اند برابر با 52/3 و دانش­آموزان دختری که فیلم بدون جلوه­های ویژه دیده­اند برابر با 29/3 می­باشد، که این اختلاف معنادار است.

نتیجه­گیری: خلق فضاهای جذاب در فیلم به کمک تکنیک جلوه­های ویژه امکان می­یابد، که ساده­ترین آن افکت­های تصویری مانند دیزالو، فید و سوپر ایمپوز می­باشد. تکنیک­هایی که در کامپیوترهای شخصی هم به سهولت قابل دسترسی است. امروزه کامپیوتر برای همیشه جامعه و فرایندهای یادگیری را دچار دگرگونی کرده است. در این پژوهش در یادگیری از فیلم­های دارای جلوه­های ویژه، جنسیت تأثیر داشت که این مطلب می­تواند دلالت بر سطوح برانگیختگی بالاتر در پسران به­دلیل مواجهه بیش­تر با انواع بازی­های کامپیوتری و فیلم­های پرتحرک در مقایسه با دختران باشد.

مراجع

Zoofan Sh, lotfipoor Kh. Rasanehaye amoozeshi baraye kelase dars. Tehran: Vezarat Amoozesh va Parvaresh;2001.

Olson DR. Media and symbols: the forms of expression, communication and education. 1st ed. Chicago: National Society for the Study of Education: Distributed by the University of Chicago Press, 1974.

Especial Effects [homepage on the internet]. The free encyclopedia [updated 2009 11 Aug]. Available from: http://en.wikipedia.org/wiki/ Especial_Effects.

Reisz K, Millar G. Technique of film editing. 2nd ed. New York: Hastings House;1970.

Halas J, Manvell R. The technique of film animation. New York:Hastings House;1968.

Cheshire DF. The complete book of video techniques. London: Dorling Kindersley;1990.

Fleming M, Levie WH. Instructional message design. Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications;1978.

Ahadian M. Tarahi va tolide barnamehaye videoi televisioni va filmhaye amoozeshi. Tehran: Pevande no-aeegh;2001.

Reisz K, Millar G. The technique of film editing. New York: Hastings House;1970.

Halas J; Manvell R. The technique of film animation. New York: Hastings House;1968.

Seif AA. Ravanshenasi Yadgiri Va Amoozesh. Tehran: Agah;2007.

Kandandel B, Ali-Abadi Kh, Nourozi D, Kasaeian A. Investing the effect of color in educational films on learning. Knowledge & Health Journal 2008;3(3-4):30-34.

Olson MH; Hergenhahn BR. An introduction to theories of learning. Upper Saddle River, N.J: Pearson/Prentice Hall;2009.

Biehler RF. Psychology applied to teaching. 2nd ed. Boston: Houghton Mifflin;1974.

Fardanesh H. Mabani nazari technology amozeshi. Tehran:Samt; 1993.

Satari J. Tasire cinama dar kodak va nojavan. Tehran:faros;1966.

Bordwell D, Thompson K. Film art: an introduction. 8th ed. Boston: McGraw-Hill;2008.

Wilkie B. Special effects in television London. Boston: Focal Press; 1995.

Moviemaker. [homepage on the internet] [updated 2009 27 Jul]. Available from: www.microsoft.com/windowsxp/ Using/ Moviemaker.

Effectslab/pro. [homepage on the internet] [updated 2009 21Jun]. Available from: www.fxhome.com/ Effectslab/pro.

3dsmax. [homepage on the internet] Yale University Press: New Haven. [updated 2009 27 Jul]. Available from: www.autodesk.com /3dsmax.

Nili M. Osol Tahieye barnamehaye amoozeshi. Tehran: Allameh Tabatabai Univ;2004.

دانلود

چاپ شده

2009-12-16

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده