بررسی تأثیر رنگ در فیلم¬های آموزشی بر میزان یادگیری

نویسندگان

  • Behrouz Khandandel دانشگاه علوم پزشکی شاهرود- کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی
  • Khadeje Aliabadi دانشگاه علامه طباطبایی- استادیار گروه تکنولوژی آموزشی
  • Daryoush Nourozi دانشگاه علامه طباطبایی- استادیار گروه تکنولوژی آموزشی
  • Amir Kasaeian دانشگاه علوم پزشکی شاهرود- کارشناس ارشد آمار زیستی.

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v3i3-4.222

کلمات کلیدی:

رنگ، فیلم¬های آموزشی، یادگیری

چکیده

مقدمه: مواد آموزشی مبتنی بر تأثیرات روانشناختی باید هم از نظر عناصر مجزا و هم ترکیب قدرت تخیل را بپروراند، حواس را تقویت کند و برانگیزانند، باشد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر رنگ بر میزان یادگیری در فیلم­های آموزشی می­باشد.

مواد و روش­ها: در این پژوهش از میان 1777 دانش­آموز پایه چهارم مدارس دولتی شاهرود به­روش نمونه­گیری خوشه­ای تصادفی 8 کلاس (241 دانش­آموز) و از فصول کتاب علوم 4 فصل انتخاب شده و 8 فیلم در رابطه با محتوا به­صورت سیاه و سفید و رنگی تولید و پس از نمایش فیلم­ها، آزمونی حاوی 10 سؤال بر مبنای محتوای فیلم­های آموزشی گرفته شد. پس از آزمون، میانگین نمرات با استفاده از آزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شد. هم­چنین 30 نفر از دانش­آموزان یک ماه بعد از آزمون اولیه، مجدد به­منظور بررسی پایداری یادگیری به وسیله فیلم­های رنگی مورد آزمون قرار گرفتند.

نتایج: نتایج نشان داد که میانگین نمرات دانش­آموزانی که فیلم رنگی دیده­اند برابر با 68/3 و در دانش­آموزانی که فیلم سیاه و سفید دیده­اند برابر با 39/3 می­باشد که اختلاف آن­ها معنادار می­باشد. در بررسی یک ماه بعد از نمایش فیلم­های رنگی، اختلاف معناداری بین میانگین نمرات آزمون در دو مقطع زمانی مشاهده نشد.

نتیجه­گیری: امروزه با توجه به نیاز روزافزون مراکز آموزشی فنی، علمی و دانشگاهی به رسانه­های آموزشی و از طرفی دسترسی آسان و ارزان به انواع ابزارهای تولید فیلم که حتی قابل نصب در کامپیوترهای شخصی می­باشد، پرداختن به اختصاصات فیلم­های آموزشی ضروری به نظر می­رسد. لذا پیشنهاد می­شود در تولید رسانه­های آموزشی استفاده از انواع رنگ­ها به­طور علمی، مورد توجه کارشناسان قرار گیرد.

مراجع

Itten J. The art of color. Translate to Persian by: Sherve AA. Tehran: Yesavoli;1999.[Persian].

LeGrice M. Experimental cinema in the digital age. London: British Film Institute;2001.

Atkinson RL, Atkinson RC. Hilgard's Introduction to Psychology. International Thomson Publishing; 1999.

Educational film [homepage on the internet]. The free encyclopedia [updated 2009 12 June]. Available from: http://en.wikipedia.org /wiki/Educational_film.

Anderson JR, Bower GH. Human associative memory. Washington DC: Winston;1973.

Raiser RA, Gagné RM. Selecting media for instruction. Englewood:Educational Technology Publications;1983.

Anderson JR. Cognitive psychology and its implications. San Francisco: Freeman;1980.

Mamulian R. Color and light in films. New York: Film Culture; 1960.

Dreyer J. Color film and colored films in double reflection. New York:Dutton;1973.

Gessner R. The moving image. Translated to Persian by: Aghaseyed Z. Tehran: Soroush;1968.

Aliabadi KH. Entekhab, Bahrebardari va arzyabi az mavad va abzarhaye amozeshi. Tehran: Allameh Tabatabai Univ;2004.

Mellinger BE. Children’s interest in pictures. New York: Bureau of Publication, Teachers College, Columbia University;1932.

Miller WA. Reading with and without pictures. Elementry School Journal 1938;36:676-882.14. Twyford LC, Davis JS, Seitz CP. Evaluation of the film: Military police support in emergencies (riot control). Technical report No: SDC 269-7-52. Instructional Film Program, Naval Training Devices. Centre, Office of Naval Research, Port Washington, New York:1954.

May MA, Lumsdaine AA. Learning from Films. New Haven: Yale University Press;1958.

Vandermeer AW. Color vs. black and white in instructional films. Educational Technology Research and Development 1954;2(2):121-134.

Tamaddoni AR. Tasire filme amozeshiye rangi dar moghabele filme amozeshiye seyah va sefid bar mizane yadgiriye darse olome daneshamozane dokhtar va pesar dar mantagheye 10 shahre Tehran [dissertantion]. Tehran: Tarbiat Modarres Univ;1998.[Persian].

Porsheykh R. Motaleye tasire tasavire amozeshiye rangi dar moghabele tasavire amozeshiye seyah va sefid bar mizane yadgiriye dares olome tajrobi dovome rahnamaeiye daneshamozane dokhtar va pesare nahiyiye 2 Ghazvin [dissertantion]. Tehran: Markaze Amozesh va Toseeye Manabee Ensani;2004.[Persian].

Vandermeer AW. Relative effectiveness of color and black and white in instructional films. Publication date 1952. [homepage on the internet]. Available from: http://www.eric.ed.gov/ERICWebPortal/ custom/portlets/recordDetails/detailmini.jsp?_nfpb=true&_&ERICExtSearch_SearchValue_0=ED002423&ERICExtSearch_SearchType_0=no&accno=ED002423.

Rudy B. Color television in instruction. Final report. Rand Corp, Santa Monica,Calif;1970. Report No.:p-4402.

Fardanesh H. Mabani nazari technology amozeshi. Tehran:Samt; 1993.

دانلود

چاپ شده

2008-12-09

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده