علاقه¬مندي به تحصيل در رشته مامایي و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه¬های علوم پزشکی تهران

نویسندگان

  • Katayoun Arfaei دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان- مربی گروه مامایی
  • Sedegheh Amiraliakbari دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی- مربی گروه مامایی
  • Hamid Alavimajd دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی- دکتری آمار زیستی

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v3i1.201

کلمات کلیدی:

علاقه¬مندي، رشته تحصیلی، مامايي

چکیده

مقدمه: از ابتدايي­ترين لوازم و مقتضيات يادگيري علاقه و رغبت به آموزش است. در واقع علاقه مركب از انگيزش و كنجكاوي است و فرد برانگيخته براي دستيابي به آگاهي­هاي بيش­تر وكسب موفقيت پافشاري و ممارست بيش­تري خواهد كرد. لذا علاقه­مندي فراگيران نسبت به رشته تحصيلي­شان از عوامل مهم پيشرفت برنامه­هاي آموزشي و نهايتاً بازدهي و مسئوليت­پذيري آتي آنان مي­باشد و بايد همواره به آن توجه كافي مبذول گردد. اين مطالعه به­منظور تعيين ميزان علاقه­مندي دانشجويان مامايي دانشگاه­هاي علوم پزشكي شهر تهران نسبت به رشته تحصيلي­شان در سال 1385 صورت گرفت.

مواد و روش­ها: در اين پژوهش توصیفی از روش نمونه­گيري سرشماری استفاده شد و کلیه 260 دانشجوی کارشناسی پیوسته مامایی پذیرفته شده در یکی از 3 دانشگاه علوم پزشکی شهر تهران كه در ترم­هاي اول تا هشتم مشغول به تحصيل بودند وارد مطالعه شدند. ابزارگردآوری داده­ها پرسش­نامه بود، كه در دو بخش مشخصات دموگرافیک و عوامل مرتبط با سنجش ميزان علاقه­مندي طراحی گردید. جهت تعیین اعتبار ابزار از روش اعتبار محتوی و برای پایایی آن از روش آزمون مجدد استفاده شـد. داده­ها با استفاده از آزمون­هاي آماري كاي اسكوار و ضريب هم­بستگي اسپيرمن و نرم­افزار SPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.

نتایج: یافته نشان داد كه ميزان علاقه­مندي دانشجويان نسبت به رشته تحصيلي­شان پايين با ميانگين امتياز 5/37% بود و اغلب آنان (8/80%) با علاقه اقدام به انتخاب رشته نكرده­اند. مهم­ترين عوامل مرتبط با گرايش دانشجويان نسبت به تحصيل در اين رشته، مفيد واقع شدن آن در تمام مراحل زندگي فردي و وجود تجربيات مهيج در حرفه مامايي بود. بين تحصيلات و شغل والدين، ترم تحصيلي و ميزان علاقه­مندي دانشجويان نسبت به رشته تحصيلي­شان ارتباطي ديده نشد.

نتيجه­گيري: با توجه به اينكه فراگيران از علاقه كافي براي تحصيل در اين رشته برخوردار نبودند و تنها ماهيت شغلي اين حرفه مورد توجه دانشجويان بود مي­توان اين­گونه قضاوت كرد كه ايشان حرفه آينده خود را چندان مطابق با نيازها و انتظارات­شان ارزيابي نكرده و بديهي است كه عواقب سوء ناشي از اين مسئله متوجه نظام آموزش مامايي و سيستم سلامت كشور خواهد بود. لذا متصديان اين گروه آموزشي بايد با شناخت معضلاتي كه منجر به عدم رغبت دانشجويان نسبت به رشته تحصيلي­شان مي­شود و با ارایه راه­كارهاي مؤثر براي حل آن­ها موجبات ارتقاء آموزش، علاقه­مندي و بازدهي آن­ها را فراهم آورند. هم­چنين لزوم تجديد نظر در نحوه جذب دانشجو مطابق با نيازهاي فردي و اجتماعي و در جهت حفظ منزلت افراد و مشاغل جهت جلوگيري از به هدر رفتن سرمايه­هاي مادي و معنوي فرد و جامعه اساسي است.

مراجع

Arfaie K. Assessing motivating factors in choosing midwifery as a career at medical sciences universities of Tehran, [dissertation]. Nursing and midwifery faculty: Shaheed Beheshti Univ; 1384. Persian.

Fardanesh H. Educational technology. 16th ed. Tehran: Tehran University; 1383. Persian.

Scott I, Wright B, Brennis F, Berret p, McCaffrey I. Career choice of new medical students at tree Canadian universities: family medicine versus specialist medicine. CMAJ 2007; 53(11): 1956- 7.

Mogadem B. Psychology practice in education. 6th ed. Tehran: Seda and Sima; 1383.p.4. Persian.

Rognstad MK, Aasland O, Granum V. How do nursing students regard their future career? Career preferences in the post-modern society. Nurse Educ Today 2004; 24(7): 493- 500.

Kelly A. Family background subject specialization and occupational recruitment of Scottish universities .J Higher Educ 2000; 105(2): 51- 54.

Suarez V, Shankilin C. Evaluation career values of dietetic students. J Allied Health 2004; 33 (1): 51– 54.

Cristiani TS, Rickey L. Counseling theory and practice, translated by Fallahy R, Hajilu M, Tehran: Roshd; 1381.p.40.

Higher education planning institution. Assessing motivating factors in choosing careers in universities students, J Payam 1381; 5(16):12. Persian.

Benett VR, Brown LK. Myles text book for midwifes. 3th ed. Churchill: Livingston; 1999.

Ahmadi M, Aliakbari S, Jalalinia S. History Ethics and Laws in midwifery. 1st ed. Tehran: Afrang; 1381. Persian.

Tahmasebi S. Assessing and comparing suns and girls motivating factors in choosing nursing as a career at medical sciences universities of Tehran, [dissertation]. Nursing and midwifery faculty: Shaheed Beheshti Univ; 1371.Persian.

Hasanzadeh G, Javadi M, Heiidari M, Kaviani S. Assessing motivating factors in choosing careers in Gasvin universities students, proceeding of 1st congress of change management in medical education;1384; Tehran, Iran.p.45. Persian.

Mooniri M. Assessing motivating factors in choosing careers in some Iranian universities, [dissertation]. Psychology and education faculty: Tehran Univ; 1371. Persian.

Conley V. Curriculum and instruction in nursing. 1st ed. Boston: Little brown; 1979.

دانلود

چاپ شده

2008-06-09

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي