علاقه¬مندي به تحصيل در رشته مامایي و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه¬های علوم پزشکی تهران
DOI::
https://doi.org/10.22100/jkh.v3i1.201کلمات کلیدی:
علاقه¬مندي، رشته تحصیلی، ماماييچکیده
مقدمه: از ابتداييترين لوازم و مقتضيات يادگيري علاقه و رغبت به آموزش است. در واقع علاقه مركب از انگيزش و كنجكاوي است و فرد برانگيخته براي دستيابي به آگاهيهاي بيشتر وكسب موفقيت پافشاري و ممارست بيشتري خواهد كرد. لذا علاقهمندي فراگيران نسبت به رشته تحصيليشان از عوامل مهم پيشرفت برنامههاي آموزشي و نهايتاً بازدهي و مسئوليتپذيري آتي آنان ميباشد و بايد همواره به آن توجه كافي مبذول گردد. اين مطالعه بهمنظور تعيين ميزان علاقهمندي دانشجويان مامايي دانشگاههاي علوم پزشكي شهر تهران نسبت به رشته تحصيليشان در سال 1385 صورت گرفت.
مواد و روشها: در اين پژوهش توصیفی از روش نمونهگيري سرشماری استفاده شد و کلیه 260 دانشجوی کارشناسی پیوسته مامایی پذیرفته شده در یکی از 3 دانشگاه علوم پزشکی شهر تهران كه در ترمهاي اول تا هشتم مشغول به تحصيل بودند وارد مطالعه شدند. ابزارگردآوری دادهها پرسشنامه بود، كه در دو بخش مشخصات دموگرافیک و عوامل مرتبط با سنجش ميزان علاقهمندي طراحی گردید. جهت تعیین اعتبار ابزار از روش اعتبار محتوی و برای پایایی آن از روش آزمون مجدد استفاده شـد. دادهها با استفاده از آزمونهاي آماري كاي اسكوار و ضريب همبستگي اسپيرمن و نرمافزار SPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
نتایج: یافته نشان داد كه ميزان علاقهمندي دانشجويان نسبت به رشته تحصيليشان پايين با ميانگين امتياز 5/37% بود و اغلب آنان (8/80%) با علاقه اقدام به انتخاب رشته نكردهاند. مهمترين عوامل مرتبط با گرايش دانشجويان نسبت به تحصيل در اين رشته، مفيد واقع شدن آن در تمام مراحل زندگي فردي و وجود تجربيات مهيج در حرفه مامايي بود. بين تحصيلات و شغل والدين، ترم تحصيلي و ميزان علاقهمندي دانشجويان نسبت به رشته تحصيليشان ارتباطي ديده نشد.
نتيجهگيري: با توجه به اينكه فراگيران از علاقه كافي براي تحصيل در اين رشته برخوردار نبودند و تنها ماهيت شغلي اين حرفه مورد توجه دانشجويان بود ميتوان اينگونه قضاوت كرد كه ايشان حرفه آينده خود را چندان مطابق با نيازها و انتظاراتشان ارزيابي نكرده و بديهي است كه عواقب سوء ناشي از اين مسئله متوجه نظام آموزش مامايي و سيستم سلامت كشور خواهد بود. لذا متصديان اين گروه آموزشي بايد با شناخت معضلاتي كه منجر به عدم رغبت دانشجويان نسبت به رشته تحصيليشان ميشود و با ارایه راهكارهاي مؤثر براي حل آنها موجبات ارتقاء آموزش، علاقهمندي و بازدهي آنها را فراهم آورند. همچنين لزوم تجديد نظر در نحوه جذب دانشجو مطابق با نيازهاي فردي و اجتماعي و در جهت حفظ منزلت افراد و مشاغل جهت جلوگيري از به هدر رفتن سرمايههاي مادي و معنوي فرد و جامعه اساسي است.
مراجع
Arfaie K. Assessing motivating factors in choosing midwifery as a career at medical sciences universities of Tehran, [dissertation]. Nursing and midwifery faculty: Shaheed Beheshti Univ; 1384. Persian.
Fardanesh H. Educational technology. 16th ed. Tehran: Tehran University; 1383. Persian.
Scott I, Wright B, Brennis F, Berret p, McCaffrey I. Career choice of new medical students at tree Canadian universities: family medicine versus specialist medicine. CMAJ 2007; 53(11): 1956- 7.
Mogadem B. Psychology practice in education. 6th ed. Tehran: Seda and Sima; 1383.p.4. Persian.
Rognstad MK, Aasland O, Granum V. How do nursing students regard their future career? Career preferences in the post-modern society. Nurse Educ Today 2004; 24(7): 493- 500.
Kelly A. Family background subject specialization and occupational recruitment of Scottish universities .J Higher Educ 2000; 105(2): 51- 54.
Suarez V, Shankilin C. Evaluation career values of dietetic students. J Allied Health 2004; 33 (1): 51– 54.
Cristiani TS, Rickey L. Counseling theory and practice, translated by Fallahy R, Hajilu M, Tehran: Roshd; 1381.p.40.
Higher education planning institution. Assessing motivating factors in choosing careers in universities students, J Payam 1381; 5(16):12. Persian.
Benett VR, Brown LK. Myles text book for midwifes. 3th ed. Churchill: Livingston; 1999.
Ahmadi M, Aliakbari S, Jalalinia S. History Ethics and Laws in midwifery. 1st ed. Tehran: Afrang; 1381. Persian.
Tahmasebi S. Assessing and comparing suns and girls motivating factors in choosing nursing as a career at medical sciences universities of Tehran, [dissertation]. Nursing and midwifery faculty: Shaheed Beheshti Univ; 1371.Persian.
Hasanzadeh G, Javadi M, Heiidari M, Kaviani S. Assessing motivating factors in choosing careers in Gasvin universities students, proceeding of 1st congress of change management in medical education;1384; Tehran, Iran.p.45. Persian.
Mooniri M. Assessing motivating factors in choosing careers in some Iranian universities, [dissertation]. Psychology and education faculty: Tehran Univ; 1371. Persian.
Conley V. Curriculum and instruction in nursing. 1st ed. Boston: Little brown; 1979.
چاپ شده
شماره
نوع مقاله
مجوز
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.