اثرات حفاظت عصبی روغن سیاهدانه (.nigella sativa L) بر مرگ سلولی القا شده توسط نیکوتین

نویسندگان

  • Mohsen Zhaleh - گروه علوم تشریح و بیولوژی سلولی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
  • Sadrollah Seidi گروه گیاهان دارویی، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی جهاددانشگاهی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
  • Shahab Khoshkhoy - گروه گیاهان دارویی، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی جهاد دانشگاهی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
  • Hossein Zhaleh* - مرکز تحقیقات پیشگیری سوءمصرف مواد، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v16i4.2787

چکیده

مقدمه: غلظت‌های بالای نیکوتین موجب القا مرگ سلولی در سیستم عصبی مرکزی می‌شود که می‌تواند بر سلامت افراد در معرض نیکوتین تأثیرگذار باشد. سیاهدانه دارای اثرات حفاظت سلولی بالایی است اما قدرت محافظتی آن در برابر مرگ سلول‌های عصبی هنوز مطالعه نشده است. از اینرو، در این مطالعه ما اثرات محافظتی روغن سیاهدانه را در سلول‌های PC12 تیمار شده با نیکوتین بررسی کردیم.

مواد و روش‌ها: بقای سلولی با استفاده از کیت اندازه‌گیریLDH  اندازه‌گیری شد. آزمون TUNEL برای نشان دادن قطعه قطعه شدن DNA و آپوپتوز استفاده شد. تولید NO از طریق واکنش گریس محاسبه واز کیت سنجش سیتوکین التهابی موش صحرایی برای اندازه‌گیری غلظت سیتوکین‌های التهابی استفاده شد.

نتایج: نشان داد که غلظت 100 میلی‌مولار نیکوتین موجب کاهش زنده ماندن سلولی و افزایش سمیت سلولی سلولی، تولید NO، غلظت سیتوکین‌های التهابیو تکه‌تکه شدن DNA شد. روغن سیاهدانه منجر به افزایش زنده ماندن سلولی و کاهش سمیت سلولی، تولید NO، غلظت سیتوکین‌های التهابی و تکه‌تکه شدن DNA در سلول‌های PC12 تیمار شده با نیکوتین با غلظت بالا شد.

نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه ما نشان داد که روغن سیاهدانه مرگ سلولی ناشی از نیکوتین را در سلول‌های شبه نورون PC12 از طریق مهار تولید NO و سنتز سیتوکین‌های التهابی غیرفعال و سرکوب می‌کند.

فایل‌های دیگر

چاپ شده

2021-12-27

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>