بررسی وضع تغذیه دختران نوجوان شهر شاهرود

نویسندگان

  • مهری دلوریان¬زاده
  • احمد خسروی
  • مریم عباسیان
  • ناهید بلبل¬حقیقی

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v5i0.987

کلمات کلیدی:

دختران نوجوان، وضع تغذیه

چکیده

مقدمه: نوجواني يكي از بحراني­ترين دوره­هاي رشد انسان محسوب مي­شود ميزان و سرعت آن در مناطق مختلف جهان متفاوت است لذا توجه به وضع تغذيه دختران كه در آينده مادران سالمي باشند و بچه­هاي سالمي به دنيا بياورند اهميت دارد.

مواد و روش­ها: اين مطالعه به­صورت مقطعي و توصيفي تحليلي با استفاده از روش­هاي مصاحبه و اندازه­های تن­سنجی بر روي 418 دانش­آموز دختر مقطع راهنمايي به روش نمونه­گيري خوشه­اي دو مرحله­اي در سال 1386 انجام گردید: تجزيه و تحليل داده­هاي پژوهش با استفاده از نرم­افزار آماري SPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.

يافته­ها: در اين مطالعه 418 دانش­آموز دختر شركت كردند.373 نفر (2/89%) دانش­آموزان در مدارس دولتي و بقيه (8/10%) در مدارس غير انتفاعي درس مي­خواندند. براساس طبقه­بندی BMI و مقایسه آن با استاندارد (9/12%) لاغر (7/12%) در معرض خطر افزایش وزن و (7/1%) چاق می­باشند که با بعد خانوار ارتباط معناداری دارد. از نظر سوء تغذیه زمان گذشته (2/8%)، سوء تغذیه زمان حال و گذشته (5/6%) از سوء تغذیه شدید رنج می­برند. از نظر ميزان مصرف شير 4/35% بين 3-2 بار در هفته شير مصرف مي­كنند و 8/71% از ميان وعده در مدرسه مصرف كرده و بيش­ترين نوع ميان وعده مصرفي نان و پنير (38%) مي­باشد (8/56%) از دختران نوجوان صبحانه مصرف می­کنند. میزان دریافت کلسیم و آهن نسبت به استاندارد کم­تر بوده است.

نتيجه­گيري: دوره نوجواني به خاطر رشد سريع نياز به مواد مغذي دارد از طرف ديگر به­دليل افزايش نياز به انرژي در اين دوران نياز به ويتامين­هاي گروه B كمپلكس كه در متابوليسم انرژي مؤثر هستند مورد نياز است. از طرف ديگر ناز به آهن و كلسيم وجود دارد در حين جهش رشد سريع در نو جوان نياز به آهن افزايش مي­يابد افزايش نياز ارتباطي بازمان و اندازه جهش رشدي و نيز بلوغ جنسي و شروع قاعدگي داردمطالعه روي ارزش بيولوژيكي آهن رژيم غذايي. با توجه به نتايج به­دست آمده از اين تحقيق براي بهبود وضعيت نسل آينده به خصوص دختران كه مادرن فردا هستند بايد نهايت تلاش خود را براي افزايش آگاهي­هاي تغذيه­اي خانواده­ها به خصوص مادران بكنيم تا شاهد جامعه­اي سالم و پويا در آينده باشيم و لذا لزوم پايش و ارايه خدمات تغذيه­اي براي اين گروه سني به­صورت فردي و گروهي توصيه مي­شود.

دانلود

چاپ شده

2015-04-28

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي