بررسی نظرات متخصصین سلامت در خصوص نقش¬های فعلی و مطلوب پزشکان عمومی در نظام سلامت ایران

نویسندگان

  • بیژن گرایلی
  • فریدون عزیزی
  • شهرام یزدانی
  • ابوالقاسم امینی
  • فتحیه مرتضوی

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v5i0.990

کلمات کلیدی:

پزشک عمومی، نقش، مراقبت سلامت اولیه، برنامه¬ریزی درسی

چکیده

مقدمه: فرآیند تعیین نقش، به­عنوان اولین و مهم­ترین گام در فرآیند برنامه­ریزی درسی محسوب شده و تاکنون به­طور سیستماتیک مطالعه­ای در این زمینه انجام نگرفت. در نظام سلامت، با توجه به هرم خدمات سلامت، پزشکان عمومی به­عنوان متولی اصلی نظام مراقبت سلامت اولیه، دارای جایگاه کلیدی می­باشند، لذا تعیین نقش آن­ها در میان پزشکان و پیراپزشکان از اولویت بیش­تری برخوردار می­باشد.

مواد و روش­ها: نوع مطالعه، کمی و از نوع پیمایشی- پرسش­نامه­ای است و 40 نفر از متخصصین سلامت، همکاری کردند. انتخاب نمونه به­صورت هدفمند و با روش نمونه­گیری آسان صورت گرفت. برای جمع­آوری داده­ها از پرسش­نامه­ای نیمه ساختارمند و محقق ساخته استفاده شد. تحلیل آماری با نرم­افزار SPSS و استفاده از آزمون مقایسه میانگین­ها و آزمون تعقیبی شفه انجام شد.

یافته­ها: 30 % شرکت­کنندگان زن و 70 % مرد بودند و اظهار داشته­اند که در حال حاضر پزشکان عمومی نقش­های، ارايه خدمات درمانی، مدیریت اجرایی مراکز سلامت و رهبری خدمات بالینی و هماهنگ­کنندگی درمان بیماران بر عهده دارند، ولی لازم است به­ترتیب اولویت، نقش­های ارايه خدمات درمانی، رهبری خدمات بالینی و هماهنگ­کنندگی درمان بیماران، ترویج بهداشت، آموزش بیمار و ارتقاء سلامت فردی، مدیریت اجرایی مراکز سلامت و دروازه بان نظام سلامت را بر عهده گیرند.

نتیجه­گیری: با توجه به نتایج، شرکت­کنندگان بر این عقیده بودند که درحال حاضر پزشکان عمومی به­طور عمده به عنوان ارايه­کننده خدمات درمانی به بیماران، ایفای نقش می­کنند و لازم است علاوه بر این نقش سنتی، به نقش­های دیگری نیز بپردازند تا نظام سلامت کشور قادر به پاسخگویی به نیازها و انتظارات جامع مشتریان خویش بوده و لذا باید در برنامه درسی آموزش پزشکی عمومی کشور مداخلاتی صورت گیرد.

دانلود

چاپ شده

2015-04-28

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده