شیوع کمبود ید در زنان باردار تحت پوشش مراکز بهداشتی- درمانی شهرستان ارومیه

نویسندگان

  • اصغر بیرانوند
  • شاکر سالاری¬لک
  • جعفر نوروززاده
  • فریدون عزیزی
  • محمدرضا آقاصی
  • رحیم رستمی

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v5i0.982

کلمات کلیدی:

زنان باردار، کمبود ید، نمک یددار

چکیده

مقدمه: تقریباً 50% مردم جهان کم­تر از حد مورد نیاز ید دریافت می­کنند. این نسبت بزرگ از جمعیت جهان در نواحی گسترده­ای که غالباً کوهستانی نیز هستند زندگی می­کنند. نوع و شدت عوارض کمبود ید در گروه­های مختلف جمعیتی متفاوت است ولی حساسیت و آسیب­پذیری زنان باردار و شیرده و هم­چنین جنین یا نوزاد آن­ها به علت وابستگی در تأمین ید و هورمون­های تیروئیدی به مادر حائز اهمیت ویژه­ای است.

مواد و روش­ها: به منظور بررسی سطح ید دریافتی زنان باردار شهرستان ارومیه، 490 زن باردار که کم­تر از 12 هفته از شروع بارداری آن­ها گذشته بود از 12 منطقه شهری و روستایی وارد مطالعه شدند. اطلاعات جمعیت شناختی با تکمیل پرسش­نامه به­دست آمد. نمونه­های ادرار در دمای (20-) درجه سانتیگراد تا زمان تکمیل حجم نمونه نگهداری و سپس میزان ید ادرار در نمونه­های به­دست آمده سنجش شد. نمونه نمک خوراکی خانوارها نیز تهیه و ید سنجی شدند.

يافته­ها: میانه ید ادرار به­طور کلی در این شهرستان 73.5 میکروگرم در لیتر بود. بین برخی نواحی شهری و روستایی تفاوت معنادار در متوسط ید ادرار دیده شد. شیوع کمبود ید متوسط و شدید 3/33% بود. ارتباط معناداری بین گروه­های سنی و مبدأ جغرافیایی با میزان ید ادرار دیده نشد. 95.7% نمونه­های نمک، ید کافی (حداقل 15 ppm) داشتند.

نتيجه­گيري: با توجه به شرایط ویژه بارداری، تنها مصرف نمک یددار نمی­تواند تأمین کننده ید مورد نیاز زنان باردار باشد و ارايه مکمل ید در مناطقی که کمبود ید وجود دارد، با توجه به شدت این کمبود، برای گروه­های خاصی ضروری است.

دانلود

چاپ شده

2015-04-28

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي