بررسي وضعيت مصرف سيگار و عوامل مؤثر بر گرايش به ترک در دانشجويان خوابگاه¬هاي دانشگاه علوم پزشکي تبريز
DOI:
https://doi.org/10.22100/jkh.v5i0.1014Keywords:
مصرف سيگار، دانشجويان، ترک سيگار، جوانان، تبريزAbstract
مقدمه: ترک سيگار در جوانان و نوجوانان يکي از اولويتهاي برنامههاي پيشگيري ميباشد. هدف مطالعه حاضر تعيين شيوع مصرف سيگار، بررسي تجربيات ترک سيگار و عوامل مؤثر بر گرايش به ترك سيگار در بين نمونهاي از دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي ميباشد.
مواد و روشها: در مجموع 523 نفر (293 زن، 246 مرد) از دانشجويان در يک مطالعه مقطعي شرکت کردند. ابزار جمعآوري اطلاعات يک پرسشنامه خود ايفا بود که شامل سؤالاتي در مورد اطلاعات دموگرافيکي سؤالاتي بهصورت باز و بسته جهت تعيين وضعيت مصرف سيگار، تجربيات ترک، گرايش به ترک، مصرف الکل و مصرف مواد اعتياد آور قبل و بعد از شروع مصرف سيگار بود. دادهها توسط آزمونهاي t-test و و دقيق فيشر با استفاده از نرمافزار SPSS آناليز شدند.
يافتهها: شيوع کلي مصرف سيگار9/8% (18 % مردان و 4/1% زنان) بود. بين جنس و وضعيت مصرف سيگار و همچنين بين بين مصرف الکل و مصرف سيگار رابطه آماري معناداري وجود داشت (001/0P<). مهمترين دلايل شروع مصرف سيگار، کنجکاوي، کسب تجربه جديد و امتحان کردن (76/37%)، کسب لذت و سرگرمي (48/17%)، مشکلات روحي و رواني و آرامبخشي (08/16%)، دوستان سيگاري ( 38/15%)، ناآگاهي و بيتجربگي (89/4%) بودند. 16/54% مصرفکنندگان کنوني سابقه اقدام به ترک داشتند. آگاهي از مضرات سيگار (47/43%)، عدم وابستگي و علاقه به سيگار (73/21%)، تنفر از دود سيگار (04/13%)، توصيههاي ديگران (69/8%)، موقعيت اجتمايي (69/8%) مهمترين دلايل ترک سيگار بودند. مهمترين دلايل عدم موفقيت در ترک مشکلات مادي و اجتماعي (26%)، افسردگي و مشکلات عصبي (23%)، وابستگي روحي و رواني (23/19%)، و دوستان سيگاري (38/15%) بودند. از عوامل تأثيرگذار در ايجاد انگيزه براي ترک، ضرر جسماني ناشي از مصرف سيگار، اعتقاد به مضر بودن سيگار، بيماريهاي مرتبط با سيگار و موقعيت اجتماعي خود به ترتيب بيشترين تأثير را داشتند. شيوع مصرف اکثر مواد اعتيادآور بعد از شروع مصرف سيگار در مقايسه با قبل از آن بالا بود.
نتيجهگيري: با شناخت هرچه بيشتر عوامل مؤثر در ايجاد انگيزه براي ترک سيگار ميتوان برنامههاي پيشگيري بسيار کارآمدتري را براي جوانان طراحي کرد.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.