عوامل مؤثر بر اجرای فرآیند پرستاری توسط پرستاران: یک مطالعه کیفی

نویسندگان

  • Foroozan Atashzadeh Shoorideh دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی- دانشکده پرستاری و مامایی- دانشجوي دكتراي پرستاري- مربی
  • Tahereh Ashktorab دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی- دانشکده پرستاری و مامایی- دانشیار.

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v6i3.102

کلمات کلیدی:

پرستار،‌ فرآیند پرستاری، نظریه پایه، پژوهش کیفی.

چکیده

مقدمه: فرآیند پرستاری، روشی سیستماتیک و پویا است که کاربرد آن به ارتقاء کیفی مراقبت از بیمار کمک می‌کند. مروری بر متون مختلف و مرتبط، نشان می‌دهد اجرای فرآیند پرستاری نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای جهان با چالش‌های بسیاری روبه‌رو است. به کارگیری فرآیند پرستاری مستلزم درک عوامل مؤثر بر اجرای آن از دیدگاه پرستاران و چگونگی تأثیر آن است. هدف از این مطالعه کشف عوامل مؤثر بر اجرای فرآیند پرستاری توسط پرستاران است.

مواد و روش‌ها: در اين مطالعه كيفي، از رویکرد نظریه پایه برای کشف دیدگاه پرستاران درمورد اجرای فرآیند پرستاری استفاده شد. به این منظور 18 پرستار بالینی، 12 مربی پرستاری و 6 مدیر پرستاری در مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته شرکت نمودند و داده‌ها به‌طور هم‌زمان از طریق مقایسه مداوم تحلیل شد.

نتایج: عامل فردی- ‌مدیریتی به‌عنوان متغیر اصلی این پژوهش نمایان‌‌ شد. این عامل بدین معناست که باید مجموعه‌ای از عوامل فردی و مدیریتی مهیا گردند تا به پرستاران در به‌کارگیری فرآیند پرستاری به‌منظور ارتقاء کیفیت مراقبت‌ها، کمک کنند. این‌ متغیر شامل دو کد محوری‌ فردی و مدیریتی است. در سطح فردی سه طبقه (آگاهي، نگرش و مهارت) و در سطح مدیریتی پنج طبقه (نظارت، نيروي انساني كافي، تشويق و تنبيه، ابزار و شرايط مناسب و مشاركت گروهي) در نظر گرفته شد.

نتیجه‌گیری: عوامل مؤثر بر اجرای فرآیند پرستاری توسط پرستاران، متنوع و پیچیده بوده و مربوط به عوامل فردی و مدیریتی است. بنابراین، مدیران پرستاری و مسئولین آموزش پرستاری باید تلاش کنند تا موانع‌ موجود را رفع نموده و تسهیلاتی براي ارتقای‌ اجرای فرآیند پرستاری و افزایش ارائه خدمات با کیفیت مبتنی بر فرآیند پرستاری را فراهم نمایند.

مراجع

Timby Bk. Fundamental nursing skills and concepts. 9th ed. Philadelphia: Lippincott Williams and Wilkins; 2008.p.136

Amante LN, Anders JC, Meirelles BHS, Padilha MI, Kletemberg DF. The interface between teaching of the nursing process and the application in professional practice. Rev Eletr de Enf 2010;12(1): 201-207.

Smeltzer S, Bare BG, Hinkle JL, Cheever KH. Brunner & Suddarth’s textbook of medical-surgical nursing. 12th ed. Philadelphia: Lippincott, Williams and Wilkins Co; 2010.p.7-25.

Taylor C, Lillis C, Lemone P, Lynn P. Fundamentals of nursing, the art and science of nursing care. 7th ed. Philadelphia: Lippincott Williams and Wilkins; 2010.p.51-9.

Creasia JL, Parker BJ. Analysis and evaluation of contemporary nursing knowledge: nursing models and theories. Philadelphia: F.A. Davis Co; 2007.p.217-19.

Khademalhoseini M. Clinical guide to nursing process.1st ed. Tehran: Boshra publications; 1997.p.3-8. [Persian].

Elahi N. Applying Nursing Process in Clinical Setting. 1st edition. Ahwaz: University publications; 1997.p.4. [Persian].

Creasia JL, Friberg EE. Conceptual foundation; the bridge to professional nursing practice. 5th ed. St Louis: Mosby Elsevier Co; 2011.p.200-20.

Wilkinson JM. Nursing process & critical thinking. 5th ed. Boston: Pearson;2011.p.66.

Mason C. Guide to practice or load of rubbish? The influence of care plans on nursing practice in five clinical areas in Northern Ireland. J Adv Nurs 1999;29(2):380-387.

Qamar SL. An integrated nursing care plan. Nurs Manage 1990; 21(5):96-97.

Hildman TB, Ferguson GH. Registered nurses' attitudes toward the nursing process and written/printed nursing care plans. J Nurs Adm 1991;21(10):20.

Bellman L. The use of nursing care plans in surgical wards. J Clin Nurs 1993;2(4):258-259.

Ramos LAR, De Carvalho EC, Canini SRM. Opinion of nursing aids and nursing technicians about the nursing process. Revista Eletrônica de Enfermagem 2009;11(1):39-44.

Dahm MF, Wadensten B. Nurses’ experiences of and opinions about using standardized care plans in electronic health records- a questionnaire study. J Clin Nurs 2008;17(16):2137-45.

Lee TT. Nurses’ concerns about using information systems: analysis of comments on a computerized nursing care plan system in Taiwan. J Clin Nurs 2005;14(3):344-353.

Lee TT. Nurses’ perceptions of their documentation experiences in a computerized nursing care planning system. J Clin Nurs 2006;15(11):1376-82.

Lee TT, Yeh CH , Ho LH. Application of a computerized nursing care plan system in one hospital: experiences of ICU nurses in Taiwan. J Adv Nurs 2002;39(1):61-67.

Lee TT, Lee TY, Lin KC, Chang PC. Factors affecting the use of nursing information systems in Taiwan. J Adv Nurs 2005;50(2):170-178.

Kiani F. Inhibiting factors of utilizing nursing process in Tabriz educational hospitals. Proceeding of National Congress of Clinical Nursing and Midwifery issues; June 4-5; Hamadan, Iran.1996. [Persian].

Naji S, Sharif F. Barriers to the standard review process from the perspective of nursing personnel and nurse managers. Proceeding of the first Comprehensive Nursing Conference; Feb 28-29; Tehran, Iran.1996.[Persian].

Vanaki Z, Memarian R. The effect of implementing the nursing process on the quantity and quality nursing care. Kowsar Medical Journal 1999;4(3):20-26.[Persian].

Abbasi M, Motevaselian M. Affecting factors on the nursing care based on nursing process from the view of head nurses, nurses and senior nursing students of Shahid Sadooghi Medical Sciences University. Proceeding of Coordination Education, Health and Treatment in the Nursing and Midwifery Congress; Nov 8-10, Tehran, Iran.2000.[Persian].

Haghighi Moghddam Y. A survey on nursing process barriers from nurses’ view in selected hospitals of Urmia [dissertation]. Urmia Med Sci Univ; 1997.p.5.[Persian].

Polit DF, Beck CT, editors. Study guide for essentials of nursing research: appraising evidence for nursing practice. 7th ed, Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins Co;2010.p.26-42.

Streubert J, Carpenter DR, editors. Qualitative research in nursing. 4th ed. Philadelphia: Lippincott Press;2007. p.134-36.

Strauss AC, Corbin JM, editors. Basics of Qualitative Research. 3rd ed. Los Angeles:CA Sage Press;2008. p.102-103.

Adib Haj- Bagheri M, Parvizi S, Salsali M. Qualitative Research. Tehran: Boshra publications;2007.p.128.[Persian].

Voutilainen P, Isola A, Muurinen S. Nursing documentation in nursing homes--state-of-the-art and implications for quality improvement. Scand J Caring Sci 2004;18(1):72-81.

Akbari M, Shamsi A. A survey on nursing process barriers from the nurses’ view of Intensive Care Units. Iranian Journal of Critical Care Nursing 2011;3(4):181-186.[Persian].

Akbari M. The effect of nursing process education to nurses on quality of nursing cares [dissertation]. Tehran: Branch of Medicine, Islamic Azad Univ.; 2009. p.5.[Persian].

Castledine G. Updating the nursing process. Br J Nurs 2011;20(2):131.

Bahn D. Orientation of nurses towards formal and informal learning: motives and perception. Nurse Educ Today 2007;27(7):723-30.

Palese A, De Silvestre D, Valoppi G, Tomietto M. A 10-years retrospective study of teaching nursing diagnosis to baccalaurate students in Italy. Int J Nurs Terminol Classif 2009;20(2):64-75.

Hasson H, Arnetz JE. The impact of an educational intervention on nursing staff ratings of quality of older people care: A prospective, controlled intervention study. Int J Nurs Stud 2009;46(4):470-478.

McKenna H, Ashton S, Keeney S. Barriers to evidence based practice in primary care: A review of the literature. Int J Nurs Stud 2004;41(4):369-378.

Junttila K, Salantera S, Huplimi M. Perioperative nurses’ attitudes toward the use of nursing diagnoses in documentation. J Adv Nurs 2005;52(3):271–280.

Siders A, Jones PC, Marin H, Venkatraman R, Cross M, Safran Ch. Internet Implementation of nursing process using standardized coding. Proc AMIA Symp 1998;1111. PMCID:PMC2232350.

دانلود

چاپ شده

2011-12-28

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي