بررسي آسیب به شبکیه چشم متعاقب مصرف سیکلوسپورین A

نویسندگان

  • Samaneh Gholami1 1- Dept. of Biology, School of Basic Scinces, Babol Branch of Azad University, Babol, Iran.
  • Agheel Tabarmolahasan2 2- Dept. of Immunology, School of Basic Scinces, Babol Branch of Azad University, Babol, Iran.
  • Mohammad Masoud Shoushtarian3

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v12i3.1731

کلمات کلیدی:

الکترورتینوگرافی، سیکلوسپورین، شبکیه

چکیده

مقدمه: داروی سیکلوسپورین A به‌عنوان یک داروی مهارکننده سیستم ایمنی در بسیاری از بیماری‌ها تجویز می‌گردد. از جمله عوارض ناشی از مصرف سیکلوسپورین، اختلالات بینایی و آسیب به شبکیه است. روش‌های متفاوتی جهت بررسی آسیب به شبکیه موجود است که از بهترین آنها تکنیک الکترورتینوگرام است. هدف مطالعه حاضر، بررسی اثرات مصرف سیکلوسپورین بر شبکیه بیماران مبتلا‌به آرتریت روماتوئید بود.

مواد و روش‌ها: این مطالعه مشاهده‌ای که به‌صورت توصیفی- تحلیلی انجام شد ۵5 بیمار مصرف‌کننده سیکلوسپورین به‌علت آرتریت روماتوئید در سال 1394-1395 به‌صورت در دسترس انتخاب شده و تحت آزمون الکترورتینوگرافی قرار گرفتند و ولتاژ و فاز تأخیری در آنها تعیین و با گروه طبیعی مقایسه شد. نتایج براساس میانگین، گزارش و با استفاده از آزمون تجزيه و تحليل واریانس تجزیه و تحلیل شد. سطح معنی‌داری نيز 05/0 در نظر گرفته شد.

نتایج: میانگین ولتاژ ثبت شده در ERG برابر با 7/74 با انحراف معیار 7/29 بود که اختلاف آماری معناداری را با مقدار طبيعي یعنی 125 نشان می‌داد (0001/0=P). میانگین فاز تأخیری ثبت شده نيز ۹/3۳ با انحراف معیار ۵8/۳ بود که اختلاف آماری معناداری را با مقدار طبيعي یعنی 3۹/۳۲ نشان نمی‌داد (545/0=P).

نتیجه‌گیری: براساس نتایج حاصل از این مطالعه چنین استنباط می‌شود که مصرف سیکلوسپورین سبب کاهش معناداری در ولتاژ ثبت شده در الکترورتینوگرام می‌شود اما بر روی فاز تأخیری مؤثر نمی‌باشد. لذا بیماران مصرف‌کننده این دارو باید تحت نظر چشم پزشک روند درمانی خود را ادامه دهند.

 

دانلود

چاپ شده

2017-11-13

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>