بررسی تأثیر آموزش بهداشت فردی در پیش گیری از ابتلای مجدد به انگل های روده ای در دانش آموزان شهر گرگان
DOI::
https://doi.org/10.22100/jkh.v4i2.174کلمات کلیدی:
آموزش بهداشت فردی، پیش گیری، انگل های روده¬ای.چکیده
مقدمه: کودکان به سبب پایینتر بودن سطح ایمنی و تماس بیشتر با خاک و مواد آلوده بیشتر از بزرگسالان در معرض ابتلا به بیماریهای انگلی قرار دارند. این پژوهش با هدف تعیین اثر آموزش بهداشت فردی در پيشگیری از ابتلای مجدد به انگلهای رودهای در دانشآموزان شهر گرگان انجام شده است.
مواد و روشها: در این مطالعه مداخلهای دو مدرسه دخترانه ابتدایی شهر گرگان بهصورت خوشهای انتخاب و از ميان آنها 119 دانشآموز بهصورت تصادفي انتخاب شدند و از آنها در سه نوبت آزمایش مدفوع گرفته و در آزمايشگاه با روشهاي مستقيم، فلوتاسيون و فرمالين - اتر بررسي شدند. از 119 دانشآموز، 40 نفرآلوده به انگل بودند. افراد مبتلا به 2 گروه بهصورت تصادفی تخصیص شدند. گروه مداخله علاوه بر دریافت درمان، آموزشهای لازم جهت نحوه انتقال انگلها و نیز روشهای پیشگیری از آلودگيهاي انگلي نیز دریافت نموده و گروه شاهد فقط درمان را دریافت نمودند. پس از دو ماه از هر دو گروه مجدداً نمونه مدفوع گرفته و آزمايش شدند. تجزیه و تحلیل با استفاده از آزمونهای کای- دو و برآورد نسبت خطر صورت پذیرفت.
نتايج: از این 40 نفر، 3/24% آلوده به انگلهاي بيماريزا و 2/9% آلوده به انگلهاي غير بيماريزا بودند. در 35% از افراد گروه مداخله و 75% از افراد گروه شاهد پس از آموزش، ابتلای مجدد به آلودگی انگلی مشاهده شد. گروه مداخله با گروه شاهد از نظر میزان ابتلا به کرمهای انگلی اختلاف معناداری داشتند (7/4-0/1 CI:95/0, 1/2=,RR 02/0=P).
نتيجهگيري: نتايج اين مطالعه نشان داد كه آموزش بهداشت فردي خطر ابتلاي مجدد به انگلهای رودهای را كاهش ميدهد.
چاپ شده
شماره
نوع مقاله
مجوز
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.