مقایسه بیان ژن VEGF-A در پولیپ‌های آدنومای کولون و رکتوم

نویسندگان

  • Zara Pezeshkian1 1- گروه ژنتیک- واحد علوم پزشکی تهران- دانشگاه آزاد اسلامی- تهران- ایران.
  • Ehsan Nazemalhosseini Majored2* 2- مرکز تحقیقات بیماري‌هاي گوارش و کبد- پژوهشکده بیماري‌هاي گوارش و کبد- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی- تهران- ایران. orcid http://orcid.org/0000-0001-8914-004X
  • Flora Forouzesh1

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v13i1.1825

کلمات کلیدی:

پولیپ آدنوما، سرطان روده، بیان ژن، VEGF-A، کولون، رکتوم.

چکیده

مقدمه: سرطان روده بزرگ اغلب از پولیپ‌های آدنوما منشأ گرفته می‌شود. بررسی میزان بیان ژن‌هایی که در رگزایی نقش دارند می‌تواند به‌عنوان عاملی برای تشخیص مولکولی سیرپیشرفت پولیپ به سمت بدخیمی‌ باشد. هدف از این مطالعه مقایسه بیان ژن VEGF-A در پولیپ‌های آدنومای کولون و رکتوم و ارتباط آن با بروز بدخیمی می‌باشد.

مواد و روش‌ها: در این مطالعه 50 نمونه از بیوپسی بیماران دارای پولیپ آدنومای روده بزرگ و 20 نمونه طبیعی افراد سالم از بیمارستان طالقانی تهران تهیه شد. اطلاعات بالینی بیمار ان جمع‌آوری گردید. استخراج RNA و cDNA سازی نمونه‌ها صورت گرفت. بررسی میزان بیان با استفاده از روشReal time PCR و کمیت‌سنجی مطلق توسط دستگاه 7500ABI سنجیده شد. از روش (∆∆ct- 2) جهت بررسی تغییرات بیان ژن بهره گرفته شد. یافته‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری Prism تجزیه و تحلیل گردید.

نتایج: میزان بیان ژن VEGF-A در پولیپ‌های آدنوما نسبت‌به گروه کنترل افزایش‌یافته بود اما دارای تفاوت معنادار نبود( 05/0<P) و در پولیپ‌های آدنومای ناحیه کولون بالاتر از رکتوم بوده اما این تفاوت از لحاظ آماری معنادار نبود (05/0<P).

نتیجه‌گیری: در میزان در مطالعه حاضر افزایش محسوس بیان ژن VEGF-A در نمونه‌ها (مقدار P بسیار نزدیک به معنادار بودن) مشاهده شد. از آنجایی که پولیپ‌های آدنوما پتانسیل بدخیمی بیشتری برای ایجاد بدخیمی دارند و افزایش بیان ژن VEGF-A در این نوع پولیپ‌ها ممکن است نقش مهمی در ایجاد این روند داشته باشد. همچنین محل قرارگیری پولیپ‌های آدنوما می‌تواند در میزان بیان ژن VEGF-A مؤثر باشد.

بیوگرافی نویسندگان

  • Zara Pezeshkian1، 1- گروه ژنتیک- واحد علوم پزشکی تهران- دانشگاه آزاد اسلامی- تهران- ایران.
    کارشناسی ارشد ژنتیک
  • Ehsan Nazemalhosseini Majored2*، 2- مرکز تحقیقات بیماري‌هاي گوارش و کبد- پژوهشکده بیماري‌هاي گوارش و کبد- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی- تهران- ایران.

    دکترای تخصصی پزشکی مولکولی، استادیار

  • Flora Forouzesh1
    دکترای تخصصی ژنتیک مولکولی،استادیار

دانلود

چاپ شده

2018-05-26

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>