بررسی رابطه امید به کار و انگیزش تحصیلی با فرسودگی
DOI::
https://doi.org/10.22100/jkh.v10i1.503کلمات کلیدی:
فرسودگی تحصیلی، انگیزش تحصیلی، امید به کار.چکیده
مقدمه: فرسودگی تحصیلی ناشی از خستگی ذهنی و بیعلاقهگی دانشجویان نسبتبه تحصیل است كه خود تحت تأثير عوامل مختلفي ميباشد. امید به کار و انگیزش تحصیلی از عوامل مؤثر بر تعدیل این متغیر در بین دانشجویان محسوب ميگردند. هدف از این پژوهش بررسي رابطه امید به کار و انگیزش تحصیلی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشكي شاهرود میباشد.
مواد و روشها: روش تحقیق مورد استفاده از نوع کاربردی و از لحاظ روش از نوع تحقیقات همبستگی است كه در زمره تحقيقات غيرآزمايشي قرار ميگيرد. با استفاده از جدول کریستی مورگان 291 دانشجو بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده سه پرسشنامه استاندارد امید به کار اسنایدر، پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند (AMS-HS28) و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تي مستقل و رگرسيون گام به گام صورت گرفت.
نتایج: بین متغیرهای امید به کار و انگیزش تحصیلی با فرسودگی تحصیلی ارتباط معناداری بهدست آمد و مشخص شد به ازاي یک واحد افزایش در امید به کار معادل 028/0 از فرسودگی تحصیلی کاسته میشود و بین انگیزش تحصیلی و فرسودگی تحصیلی رابطه معکوس بهدست آمد.
نتیجهگیری: تعادل بین بازار کار و پذیرش دانشجویان در رشتههای موردنیاز میتواند امید به کار و انگیزش تحصیلی را در دانشجویان افزایش داده و موجب عملکرد تحصیلی بهتر و کاهش فرسودگی تحصیلی در دانشجویان شود.مراجع
References
Cardan AM. The caress of the doer of the word. Philosophy and Theology 2004;16:115-29.
Quran. SoreNahl. Aye87.
Salmela K, Savolainen H, Holopainen L. Depressive symptoms and school burnout during adolescence. Journal of Youth and Adolescence 2008;6:34-45.
Toppinen-Tanner S, Ojaarvi A, Vaananen A, Kalimo R, Jappinen P. Burnout as a predictor of medically certified sickleave absences and their diagnosedcauses. Behavioral Medicine 2005;31:18-27.
NamyAZ.The relationship betweenburnout andquality of learning and, Ahvaz University graduatestudents. Journal of PsychologicalStudies 2009;5:134-17.
Milani S, Aghaee E, Wise F, Patience k, Michael P, Masoudi S,et al. Study of motivation and its relationship with personal and academic achievement of medical students in basic sciences. Urmia University of Medical Sciences, School of Nursing and Midwifery Successive 2011;2:11-28.[Persian].
Hu Q, Schaufe li WB. The factorial validity of the maslach burnout inventory- student survey in China. Psychological Report 2009;105:394-408.
RastegarKhalidA. Genderdifferencesin motivationandachievement. Strategic Studiesof Women2010;50:13-6.[Persian].
QureshiRod A, FakhrA. Evaluationofhope forfuture employmentstudentshumanities.A Journal ofIsfahanUniversity2009;1:49.[Persian].
Vallerand WP,Vallerand AH, Heft M. The effects of postoperative preparatory information on the clinical course following third molar extraction. Journal of Oral and Maxillofacial Surgery 1994;52:1165-70.
Deci El, Ryan RM. The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry 2001;11:227-68.
Breso E, Salanova M, Schoufeli B. In search of the third dimension of burnout. Applied Psychology 2007;56:460-72.
NamyAZ.The relationship betweenburnout andquality of learning and, Ahvaz University graduatestudents. Journal of PsychologicalStudies 2010;5:134-17.[Persian].
Purbhram R, Rahmani S. Investigate the relationship between simple and multiple perfectionism , for heuristic purposes and academic performance with academic burnout. Journal of Psychology 2011;3:110-28.[Persian].
Koeske GF, Koeske RD. Student Burnout as a mediator of the stress- outcome relationship. Research in Higher Education 1991;32:415-31.
Snyder CR. The past and possible futures of hope. Journal of Social & Clinical Psychology Special Issue: Classical Sources of Human Strength: A Psychological Analysis 2000;19:11-28.
ClarkHK, Murdock N, Koetting K. Predicting burnout and career choice satisfaction in counseling sychology graduate students. The Counseling Psychologist 2008;37:580-606.
Zhang Y, Gan Y, Cham H. Perfectionism, academic burnout and engagement among Chinese college students: A structural equation modeling analysis. Personality and Individual Differences 2007;43:1529-40.
Clark HK, MurdockN, Koetting K.Predicting burnout and career choice satisfaction in counseling psychology graduate students. The Counseling Psychologist 2008;37:580606.
Yang H. Factors affecting study burnout and academic achievement in multiple enrolment programs in Taiwan’s technical vocational colleges. International Journal of Educational Development 2004;24:283-301.
Boudreau D, Santen SA, Hemphill RR, Dobson J. Burnout in medical students: Eexamining the prevalence and predisposing factors during the four years of medical school. Annals of Emergency Medicine2004;44:75-6.
Toppinen-Tanner S, Ojaarvi A, Vaananen A, KalimoR, Jappinen P. Burnout as a predictor of medically certified sickleave absences and their diagnosed causes. Behavioral Medicine 2005;31:18-27.
Ahola K, Hakanen J. Job strain, burnout and depressive symptoms: A prospective study among dentists. Journal of Affective Disorders 2007;37:470606.
چاپ شده
شماره
نوع مقاله
مجوز
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.