محاسبه بار منتسب به اضافه وزن و چاقی در بیماری¬های غیر واگیر در استان مرکزی سال 1385

نویسندگان

  • ابوالفضل محمدبیگی
  • بابک عشرتی
  • جعفر حسن¬زاده

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v5i0.979

کلمات کلیدی:

بار بیماری، خطر قابل انتساب، اضافه وزن، چاقی، بیماری غیر واگیر

چکیده

مقدمه: سازمان بهداشت جهانی به­طور مداوم كشورها را به محاسبه­ی بار بيماري­ها در سطح ملی به­عنوان بهترين راهنما جهت سياست­گذاری درست در سيستم سلامت تشویق می­کند. لذا مطالعه­ای به­منظور تعیین مقدار بار منتسب به عوامل خطر بیماری­های غیر واگیر به اجرا درآمد.

مواد و روش­ها: داده­های مرگ ثبت شده در استان مرکزی، بر اساس روش ارزیابی خطر مقایسه­ای سازمان جهانی بهداشت جهت محاسبه YLL استفاده شد و پس از محاسبه خطر قابل انتساب به اضافه وزن و چاقی، بار منتسب به هر بیماری جداگانه محاسبه گردید.

يافته­ها: از کل 7176 مورد مرگ ثبت شده، 252214 سال عمر به­دلیل مرگ زودرس از دست رفته بود. مجموع سال­های از دست رفته عمر به­دلیل مرگ زودرس در زنان 102245 سال و در مردان 149969 سال به­دست آمد. سهم علل اصلی سال­های از دست رفته عمر به­دلیل مرگ زودرس استان به­ترتیب در بیماری­های قلبی عروقی 89/40%، حوادث 61/17%، سرطان­ها 46/10% محاسبه شد.

نتیجه­گیری: این مطالعه اهمیت و ضرورت تشخیص اضافه وزن و چاقی را به­عنوان یکی از عوامل خطر عمده برای بیماری­های غیر واگیر به­ویژه در زنان نشان داد که نیاز به توسعه و به کار بردن و ارزیابی مداخله­های جامع برای کاهش اثر اضافه وزن و چاقی یک ضرورت است

دانلود

چاپ شده

2015-04-28

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده