بررسی ارتباط بین وزن هنگام تولد و وضعیت تغذیه و ابتلا به بیماری قبل از یک سالگی با وضعیت رشد كودكان 5-2 ساله شهر زاهدان سال87-1386

نویسندگان

  • حسين انصاري
  • محمدعلي يادگاري
  • مجتبی اکبری

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v5i0.983

کلمات کلیدی:

كم وزني، لاغري، كوتاه قدي، زاهدان

چکیده

مقدمه: ارزیابی دوره‌اي شاخص­هاي تغذیه­ای در کودکان و تعیین عوامل مرتبط با آن در ارتقاء سلامت کودکان و جامعه اهمیت بسزایی دارد و وضعیت بهداشتی هر منطقه را نشان می­دهد. هدف از اين مطالعه بررسی ارتباط بین وزن هنگام تولد و وضعیت تغذیه و ابتلا به بیماری قبل از یک سالگی با وضعیت رشد كودكان 5- 2 ساله شهر زاهدان می­باشد

مواد و روش­ها: در اين مطالعه مقطعي تعداد 1012 كودك 5- 2 سال از 5 منطقه شهري به­صورت چند مرحله­اي انتخاب و بررسي شدند. اطلاعات با استفاده از پرونده­ها و مصاحبه با مادر كودك مراجعه­كننده جمع­آوري شد. در اين مطالعه سه شاخص وزن براي قد، قد براي سن و وزن براي سن به ترتيب به­عنوان نمايه وضع تغذيه زمان حال يا لاغري، زمان گذشته يا كوتاه قدي و زمان حال و گذشته يا كم وزني با Z کم­تر از 5/2-مورد بررسي قرار گرفت. داده­ها در نرم­افزار SPSS با استفاده از رگرسیون لوجستیک تک متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

يافته­ها: در این مطالعه میزان شیوع لاغری، کوتاه قدی وکم وزنی به­ترتیب 9/2%، 4/8% و 4/2% برآورد شد. در اين مطالعه 6/28% کودکان سابقه عفونت داشتند که از بين آن­ها 7% به اسهال،2/10% به عفونت­هاي تنفسي و 5/5% نیز به ساير بيماري­ها مبتلا شده بودند. در ضمن 4/11% از كودكان به­طور توأم به دو عفونت مبتلا شده بودند. 8/10% کودکان کم وزنی هنگام تولد داشتند و تنها 86% کودکان تغذیه انحصاری با شیر مادر داشتند. در این مطالعه کم وزنی با شیوع بالای هرسه شاخص تغذیه­ای، سابقه عفونت با کوتاه قدی و وضعیت تغدیه نیز با کم وزنی و لاغری ارتباط معناداری را نشان دادند (05/0P<).

نتيجه‌گيري: با توجه به نتایج مطالعات قبلی به نظر می­رسد این شاخص­ها رو به بهبودی است ولی برای کاهش شاخص­های سوء تغذیه بهترین روش همان آموزش­های لازم به مادران قبل از تولد و مراقبت از آن­ها برای پیشگیری از تولد نوزادان کم وزن و آموزش مادران در مورد بهداشت خانواده و اهمیت تغذیه با شیر مادر است.

دانلود

چاپ شده

2015-04-28

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>