کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از تخمدان پلی‌کیستیک در مدل رت القایی با استفاده از مکمل شامل ویتامین‌های C، E و سلنیوم

نویسندگان

  • Fereshteh Mansouri Nezad1 1- کارشناسی ارشد- زیست‌شناسی گرایش میکروبیولوژی- دانشگاه آزاد واحد زنجان- زنجان- ایران.
  • Maryam Naghipour Hamzekolaei2 2- دکترای حرفه‌ای دامپزشکی- دانشکده دامپزشکی- دانشگاه ارومیه- ارومیه- ایران.
  • Moslem Jafarisani3* 3- استادیار- دکترای تخصصی بیوشیمی بالینی- مرکز تحقیقات مهندسی بافت و سلول‌های بنیادی- دانشگاه علوم پزشکی شاهرود- شاهرود- ایران. orcid http://orcid.org/0000-0002-8341-6049
  • Iman Sadeghi4 4- مرکز تحقیقات ژنتیک- ناپولی- ایتالیا.

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v14i2.2260

کلمات کلیدی:

تخمدان پلی‌کیستیک، استرس اکسیداتیو، آنتی‌اکسیدان.

چکیده

مقدمه: شایع‌ترین اختلال اندوکرین در زنان در سنین ناباروری ابتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک می‌باشد. از موارد پاتوژنز در این بیماری افزایش استرس اکسیداتیو است. لذا مقابله با استرس اکسیداتیو در کاهش عوارض این بیماری مفید است. در مطالعه حاضر اثرات استفاده از مکمل حاوی ویتامین‌های C، E و سلنیوم در مدل رت القایی تخمدان پلی‌کیستیک بررسی شد.

مواد و روش‌ها: تعداد 30 موش ماده نژاد ویستار در 6 گروه تصادفی تقسیم شدند. القای سندرم تخمدان پلی‌کیستیک با گاواژ لترزول انجام شد. سپس گروه‌ها به مدت یک ماه تحت تیمار با ویتامین C، ویتامین E، سلنیوم و مخلوط ویتامین‌های E، C وSe  قرار گرفتند. در طی مدت مطالعه گروه کنترل نرمال سالین دریافت کرد. پس از یک ماه موش‌‌ها کشته شده و خون آنها جهت بررسی‌های استرس اکسیداتیو شامل ظرفیت تام آنتی‌اکسیدانی و گونه‌های آزاد اکسیژن و مالون دی آلدهید اخذ شد. همچنین تخمدان آنها برای بررسی پاتولوژیک جدا شد و به فرمالین منتقل گردید.

نتایج: یافته‌های مطالعه نشان داد که در گروه القایی تخمدان پلی‌کیستیک افزایش استرس اکسیداتیو وجود دارد که در مقایسه با کنترل معنی‌دار بود (05/0<P). همچنین نتایج نشان داد که در گروه با مصرف مکمل همزمان ویتامین E، C وSe  بیشترین کاهش شاخص‌های استرس اکسیداتیو رخ داد (003/0<P). همچنین گروه ویتامین E در مقایسه با ویتامین C و نیز Se بهبود بهتری نشان داد.

نتیجه‌گیری: استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها در جلوگیری از افزایش استرس اکسیداتیو عمل می‌کنند با این وجود مصرف همزمان آنها اثرات هم‌افزایی از خود نشان می‌دهند.

دانلود

چاپ شده

2019-10-01

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده