بررسی ارتباط افسردگی و کیفیت زندگی در سالمندان مقیم و غیر‌مقیم سرای سالمندان شهرستان شاهرود

نویسندگان

  • Mehdi Sadeghi1 1- دانشگاه علوم پزشكي شاهرود- كارشناسي ارشد پرستاري- مربي.
  • Milad Bazghaleh2 2- دانشگاه علوم پزشکی شاهرود- دانشکده پرستاری و مامایی- ‌گروه پرستاری- عضو هیئت علمي.

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v12i1.1543

کلمات کلیدی:

كيفيت زندگي، افسردگي، سراي سالمندان، سالمندان

چکیده

مقدمه: افزايش سريع تعداد سالمندان در كشور مسأله نگران‌كننده‌اي براي تأمين نيازهاي اين گروه سني در زمينه‌هاي بهداشت، سلامت و رفاه آنان به حساب مي‌آيد. در اين ميان اقامت سالمندان در سراهاي سالمندان نيز پديده‌اي است كه رو به افزايش بوده و اثرات اين پديده بر سلامت جسمي و رواني سالمندان غيرقابل انكار است. هدف از اين مطالعه تعیین ارتباط افسردگی و کیفیت زندگی سالمندان مقیم و غیر‌مقیم سرای سالمندان مي‌باشد.

مواد و روش‌ها: در مطالعه تحلیلی- مقطعي حاضر تعداد 315 نفر از سالمندان انتخاب شدند بدین صورت که80 نفر از ساکنان خانه سالمندان شهرستان شاهرود (39/25%) و همچنین 235 نفرسالمندان غیر‌مقیم (جامعه) (61/74%) به شیوه نمونه‌گیری غیرتصادفی در دسترس در سال 1393 انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، فرم کوتاه افسردگی سالمندان (GDS) جهت تعیین افسردگی و پرسشنامه کیفیت زندگی SF-36 (فرم کوتاه) برای مقیاس کیفیت زندگی بود که از طریق مصاحبه چهره به چهره با سالمندان تکمیل گردید. پس از تکمیل پرسشنامه‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 انجام گرفت.

نتايج: میانگین سن سالمندان مورد پژوهش در گروه سالمندان مقیم سرای سالمندان (38/67) و غیر‌مقیم (17/66) بود. همچنین سطح نمره افسردگي هر دو گروه در حد متوسط قرارداشت. ارتباط معنادار و همبستگی مثبت بین ابعاد جسمی و روانی و نمره کل کیفیت زندگی با نمره افسردگی سالمندان مقیم سرای سالمندان وجود داشت (003/0=P) ولی در سالمندان غیرمقیم و همچنین در مجموع سالمندان ارتباط معنادار بین متغیرهای ذکرشده وجود نداشت (33/0=P).

نتیجه‌گیری: با‌توجه به نتایج این مطالعه تأثیر منفی سکونت سالمندان در مراکز نگهداری بر بسیاری از جوانب زندگی این افراد مشخص شد و تشویق هر چه بیشتر خانواده‌های دارای سالمند به نگهداری آنان تحت حمایت خود به‌عنوان بهترین راه پیشگیری از بسیاری از مشکلاتی که ممکن است برای آنها رخ دهد، پیشنهاد می‌گردد.

بیوگرافی نویسنده

  • Mehdi Sadeghi1، 1- دانشگاه علوم پزشكي شاهرود- كارشناسي ارشد پرستاري- مربي.
    مربي

دانلود

چاپ شده

2017-05-07

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>