اثر یک دوره تمرینات هوازی با شدت متوسط بر فعالیت آمینوترانسفرازهای کبدی در زنان چاق بزرگسال کم تحرک

نویسندگان

  • Zohreh Afsharmand1 1. دانشگاه آزاد اسلامشهر- دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی- گروه فیزیولوژی ورزشی- دانشجوی دکتری فیزیولوژی ورزشی.
  • Mojtaba Eizadi2* 2. دانشگاه آزاد ساوه- دانشکده علوم انسانی- گروه فیزیولوژی ورزش- استادیار.

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v12i2.1719

کلمات کلیدی:

فعالیت آنزیم‌های کبدی، تمرین هوازی، چاقی، توده چربی بدن

چکیده

مقدمه: چاقی به‌عنوان عامل خطر کبد چرب و سندرم متابولیک شناخته شده است. این مطالعه با هدف تعیین اثر یک دوره تمرینات هوازی بر فعالیت آمینوترانسفرازهای کبدی (AST, ALT) و آلکالین فسفاتاز (ALP) در زنان چاق بزرگسال انجام گرفت.

مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 28 زن بزرگسال چاق کم تحرک (36≥BMI≥30) به شیوه تصادفی به دو گروه ورزش (14=n) و کنترل (14=n) تقسیم شدند. گروه ورزش در یک دوره تمرینات هوازی به مدت 12 هفته به تعداد 3 جلسه در هفته در دامنه شدت 60 تا 75 درصد ضربان قلب بیشینه شرکت نمودند. فعالیت AST، ALT و ALP همچنین شاخص‌های آنتروپومتریکی در شرایط قبل و پس از مداخله تمرینی اندازه‌گیری و توسط آزمون‌های آماری تی مستقل و همبسته با یکدیگر مقایسه شدند. سطح معنی‌داری 05/0 در نظر گرفته شد.

نتایج: در شرایط پایه، تفاوت معنی‌داری در فعالیت آنزیم‌های کبدی و شاخص‌های آنتروپومتریکی بین دو گروه مشاهده نشد (05/0≤P). در مقایسه با پیش آزمون، علیرغم عدم‌تغییر فعالیت ALP (114/0=P)، کاهش معنی‌داری در فعالیت AST (023/0≥P) و ALT (011/0≥P) به‌واسطه تمرین هوازی در گروه ورزش مشاهده شد. تمرینات هوازی به کاهش معنی‌دار شاخص‌های آنتروپومتریکی در گروه ورزش منجر شد (05/0≥P). در گروه کنترل، هیچ تغییری در متغیرها بین دو شرایط پیش و پس آزمون مشاهده نشد (05/0≤P).

نتیجه‌گیری: تمرین هوازی منظم با اثرات درمانی ایمن و مؤثر روی فعالیت آنزیم‌های کبدی در زنان چاق همراه است. این فواید را می‌توان به کاهش توده چربی به‌ویژه چربی شکمی در پاسخ مداخله تمرینی در افراد چاق نسبت داد.

بیوگرافی نویسندگان

  • Zohreh Afsharmand1، 1. دانشگاه آزاد اسلامشهر- دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی- گروه فیزیولوژی ورزشی- دانشجوی دکتری فیزیولوژی ورزشی.

    دکتری فیزیولوژی از دانشگاه تهران

    استادیار

  • Mojtaba Eizadi2*، 2. دانشگاه آزاد ساوه- دانشکده علوم انسانی- گروه فیزیولوژی ورزش- استادیار.
    گروه فیزیولوژی ورزش

دانلود

چاپ شده

2017-09-16

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>