بررسي اثربخشي درمان عقلانی، هیجانی و رفتاری بهشيوه گروهي در کاهش استرس بیماران مبتلا به دیابت
DOI::
https://doi.org/10.22100/jkh.v7i4.73کلمات کلیدی:
درمان عقلانی- هیجانی- رفتاری (REBT)، استرس، دیابت.چکیده
مقدمه: درمان عقلانی، هیجانی و رفتاری (Rational, Emotive Behavior Therapy) یکی از رویکردهای مبتنیبر بازسازی شناختی در درمان استرس میباشد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی این درمان در کاهش استرس بیماران مبتلا به دیابت است.
مواد و روشها: در اين مطالعه مداخلهاي، ابتدا 200 نفر از بيماران ديابتي مراجعهكننده به انجمن ديابت شهرستان كرج ازنظر ميزان استرس بررسي شدند. سپس 30 نفر از بیمارانی كه نمرات استرس بالايي داشتند انتخاب و بهصورت تصادفي به دو گروه آزمون و کنترل (هر گروه 15 نفر) تقسیم شدند. براي گروه آزمون، 8 جلسه آموزشی- درمانی 5/1 ساعته بهصورت هفتهای یکبار برگزار گردید. جهت سنجش استرس از مقیاس نشانگان استرس (SSI) استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام شد.
نتایج: یافتههای پژوهش حاکی از وجود تفاوت معنادار بین میانگین گروه آزمایش و کنترل در تمام نشانگان استرس شامل جسمانی، هیجانی، شناختی و رفتاری بود.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر دال بر اثربخشبودن REBT در کاهش استرس بیماران مبتلا به دیابت بوده است. باتوجه به افزایش استرس بیماران دیابتی و مؤثربودن مداخله روانی، توجه جدی به درمانهای روانشناختی در این گروه بیماران، ضروری بهنظر ميرسد.
مراجع
Gavin J R, Alberti KGMM, Davidson M B, DeFronzo R A, Drash A, Gabbe SG, et al. Report of expert committee on the diagnosis and classification of diabetes mellitus. Diabetes Care 1997;20:1183-1197.
Eisser C , Flynn M ,Green E, Havermans T, Kibry R, Sandeman D, et al. Quality of life in young adults with type 1 diabetes in relation to demographic and diseases variables. Diabetes Med 1992;9:275-378.
Lustman PJ, Anderson RJ, Freedland KE. Depression and poor Glrsemic control; A meta-analytic review of the literature. Diabetes care 2000;23:934-942.
Zamanzadeh V, Said rasoli A, Jabarzadeh F. The effect of empowerment training on control of diabetic patients psychosocial aspects. Journal of nursing and obestrics 2008;11:25-33.[Persian].
Kalafi Y, Peshdad GH, Bagheri S. Comparison of behavioral patterns among type 1 and 2 of diabetic patients. Journal of Iran endocrine gland and metabolism 2002;2:85-88.[Persian].
Brannon L, Feist J. Health psychology:An introduction to behavior and health. 4th ed. Belmont, CA: Wadsworth, Thompson Learning;2000.
Cassidy T. Stress, cognition and health. New York: Routledge;1999.
Zahrakar K. Stress Counseling: Antecedents, consequences and therapuric strategies of stress.Tehran:Ball pub;2008.[Persian].
Selye H. Stress concept today. In I. L. Kutch & L. B. Schlesinger (Eds), handbook on stress and anxiety: contemporary knowledge, theory, and treatment. Sanfrancisco: Jossey-bass;1980.
Gathcel RJ, Baum A, Krantz, DS. An introduction to health psychology. New York: Random house;1989.
Ellis A. Overcoming destructive beliefs, feelings, and behaviours. New York: Prometheus books;2001.
Ellis A. Overcoming resistance: A rational emotive behavior therapy integrated approach. New York:Springer;2002.
Ellis A. How to make yourself happy and remarkable less disturbable. Atascadero, CA: Impact Publishers;1999.
Corey G. Theory and practice of counseling and psychotherapy. Belmont: Thomson and Brooks / Col;2005.
Dryden W. Rational emotive behavior therapy: client's manual. London: whurr publishers ltd;2004.
Dryden W ,Yankura J. Developing rational emotive behavioral counseling. London: Sage publications;1995.
Thompson CL, Henderson DA. Counseling children. Belmont, CA: Thomson Brooks/Cole;2007.
Ellis A, Dryden W. The practice of rational-emotive therapy. New York: Springer;1997.
Ellis A. Fundamentals of rational – emotive therapy. In: Dryden W, Hell LK, editors. Innovations in Rational Emotive Therapy. Newbury park: Sage Pub;1993.
Corey G. Theory and practice of counseling and psychotherapy. Pacific Grove: Wadsworth;1991.
Ellis A. The evalution of albert ellis and rational emotive behavior therapy. In: Zeig JK, editors. The evolution of psychotherapy: The third conference. New York: Brunner / Mazel;1997.p.69-82.
Greaves D. The effect of rational– emotive parent education on the stress of mothers of young children with down syndrome. Journal of Rational– Emotive & Cognitive– Behavior Therapy 1997;15(4):249-267.
Malkinson R, Kushnir J, Weisberg E. Stress management and burnout prevention in female blue-collar workers: Theoretical and practical implication International. Journal of stress management 1996;4(3):183-195.
Lyons LC, Woods PJ. The efficacy of rational- emotive therapy: a quantitative review of the outcome. Clinical psychology review 1991;23(4):357-369.
Gonzalez JE, Nelson JR, Gutkin TB. Rational emotive therapy with children and adolescents: a meta-analysis. Journal of Emotional and Behavioral disorders 2004;12(4):223-235.
Shannon HD, Allen TW. Effectiveness of REBT training program in increasing the performance of high school students in mathematics. Journal of Rational Emotive & Cognitive – Behavior Therapy 1998;16(3):197-207.
Barekaain M, Taghavi T, Salehi M, Hasanzadeh, A. The efficacy of rational-emotive-behavioral versus relaxation group therapies in treatment of aggression of offspring of veterans with post traumatic stress disorder. Journal of Research in Medical Sciences 2006;11(1):34-40.
Flanagan R, Povall L, Dellino M, Byrne L. A comparison of problem solving with and without rational emotive behavioral therapy to improve children's social skills. Journal of Rational- Emotive & Cognitive- Behavior therapy 1998;16(2):125-134.
Kumar GV. Impact of REBT on adolescents with conduct disorder. Journal of the Indian academy of Applied Psychology 2009;35:103-112.
Adeibrad N. The effect of stress inoculation training and emotional intelligence training on strss symptoms among nurse womans [dissertation]. Tarbiat moallem Univversity;2004.[Persian].
چاپ شده
شماره
نوع مقاله
مجوز
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.