بررسی وضعیت اپیدمیولوژیک حوادث ترافیکی منجر به جرح در جاده تهران- آبعلی در سال 1387به گزارش پلیس راه

نویسندگان

  • رضا وفایی
  • حمیدرضا حاتم¬آبادی
  • مشیانه حدادی
  • حمید سوری
  • علیرضا اسماعیلی
  • سمانه اکبرپور
  • سعاد محفوظ¬پور
  • الهه عینی

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v5i0.1007

کلمات کلیدی:

سوانح ترافيكي، محور تهران، آبعلي، پليس

چکیده

مقدمه: حوادث ترافیکی نخستین علت بار بیماری­ها و دومین علت مرگ­ومیر در سطح کشور محسوب می­گردد. بررسی و تحلیل از وضعیت اپیدمیولوژیک سوانح ترافیکی به­منظور ارتقای کیفیت ارائه خدمات از الویت­های مهم پژوهشی کشور است از طرفی با توجه به وجود انواع ساختارهای جاده­ای در محور تهران- آبعلی و نظر سنجی از کارشناسان پلیس راهنمایی رانندگی این محدوده برای انجام این مطالعه انتخاب شد.

مواد و روش­ها: این مطالعه به­روش هم­گروهی آینده­نگر انجام شده است. آسیب­دیدگان سوانح ترافیکی در زمان حادثه در محور تهران- آبعلی، از ابتدای خرداد 1387 به مدت یک سال وارد مطالعه شدند. اطلاعات از طریق تکمیل پرسش­نامه با همکاری پلیس­راه، جمع­آوری شده و در انتها اطلاعات به­دست آمده از پلیس راه گزارش شد.

يافته­ها: در طی انجام مطالعه 242 مصدوم به­دنبال رخداد 343 مورد تصادف رانندگی رخ داد که منجر به فوت 17 نفر گردید. از این تعداد 190(51/78%) مرد و مابقی زن بوده­اند. بیش­ترین تعداد مصدومین در گروه سنی 20- 30 سال قرار داشتند. بیش­ترین وسیله نقلیه درگیر نیز سواری شخصی (9/52%) گزارش گردید. 91% از تصادفات در شرایط جوی مناسب و 66% در روز و 34% درصد از موارد در شب اتفاق افتاده­اند. بیش­ترین پراکندگی جغرافیایی محل حادثه ترافیکی جرحی در 11 تا 15 کیلومتری تهران دیده شد. شایع­ترین انواع حوادث ترافیکی برخورد یک وسیله نقلیه با یک وسیله نقلیه دیگر (25%) و شایع­ترین علت رخداد حادثه به­دلیل عدم توجه به جلو (5/43%) گزارش شد.

نتيجه­گيري: با توجه به نتایج این تحقیق به­نظر می­رسد لازم است ویژگی­های ذکر شده در برنامه­ریزی­های آتی جهت کاهش و کنترل سوانح ترافیکی مدنظر قرار گیرند.

دانلود

چاپ شده

2015-04-29

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي