اسنيك اسيد موجب كاهش استرس اكسيداتيو و بهبود عملكرد كليوي در سمیت کلیوی ناشی از جنتامايسين در موش‌های صحرایی مي‌شود

نویسندگان

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v14i3.2218

کلمات کلیدی:

مسمومیت کلیوی، جنتامایسین، اسنیک اسید، استرس اکسیداتیو.

چکیده

مقدمه: جنتامایسین یک آنتی‌بیوتیک آمینوگلیکوزیدی بوده که در درمان عفونت‌های ناشی از باکتری‌های گرم منفی استفاده می‌شود ولی عوارض جانبی متعددی مانند هپاتوتوکسیسیتی، نفروتوکسیسیتی و اتوتوکسیسیتی دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسي اثرات محافظتي اسنیک اسید بر آسيب كليوي ايجاد شده در نفروتوكسيسيتي ناشي از جنتامايسين در موش صحرايی انجام شده است.

مواد و روش‌ها: در این بررسی 27 موش صحرایی نر به‌صورت تصادفی در 3 گروه کنترل، گروه جنتامایسین با دوزmg/kg 50 و گروه جنتامایسین mg/kg 50 + اسنیک اسید با دوزmg/kg 100 به مدت 7 روز قرار گرفتند. در روز هشتم همه موش‌ها بی‌هوش شده و نمونه خون به‌طور مستقیم از قلب گرفته شد و بافت کلیه جهت بررسی استرس اکسیداتیو جمع‌آوری شد.

نتایج: جنتامایسین موجب افزایش BUN و کراتینین پلاسما نسبت‌به گروه کنترل گردید. همچنین در گروه جنتامایسین مالون دی آلدئید (MDA) بافت کبد افزایش‌یافته و گلوتاتیون (GSH) کاهش‌یافته بود. درمان با اسنیک اسید منجر به کاهش معنی‌دار BUN و کراتینین نسبت‌به گروه جنتامایسین و افزایش معنی‌دار GSH نسبت‌به گروه جنتامایسین گردید ولی درخصوص MDA تفاوت معنی‌داری دیده نشد.

نتیجه‌گیری: باتوجه به بهبود شاخص‌های عملکرد کلیوی و کاهش استرس اکسیداتیو در گروه اسنیک اسید، اسنیک اسید اثر محافظتی در برابر آسیب کلیوی ناشی از استرس اکسیداتیو ایجاد شده از مصرف جنتامایسین دارد.

دانلود

چاپ شده

2019-12-22

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي