امید به زندگی روستانشینان ایران براساس داده¬های تصحیح شده زیج حیاتی سال 1387

نویسندگان

  • رویا صفری
  • اردشیر خسروی
  • منوچهر کرمی
  • عزیز¬الله عاطفی
  • امیرمسعود آزاد

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v5i0.976

کلمات کلیدی:

امید به زندگی، جمعیت روستایی، زیج حیاتی

چکیده

مقدمه: امید به زندگی یکی از مهم­ترین اندازه­های خلاصه­ای(Summary Measures) است که به­منظور مقایسه میزان­های مرگ در یک کشور، بین کشورها و هم­چنین در زمان­های مختلف مورد استفاده قرار می­گیرد. این مطالعه با هدف برآورد امید زندگی و شاخص­های میرایی در جمعیت روستایی کشور با استفاده از زیج حیاتی طراحی شده است. بدین منظور با استفاده از جدیدترین روش­های محاسبه امید به زندگی که توسط سازمان بهداشت جهانی ارايه شده برای اولین بار در کشور به تصحیح داد­های زیج حیاتی پرداخته و امید به زندگی بدو تولد محاسبه شده است.

مواد و روش­ها: لازمه محاسبه امید به زندگی با استفاده از جداول عمر دوره­ای میزان­های میرایی اختصاصی سنی است. برای برآورد صحیح میزان­های مرگ­ومیر لازم است که داده­ها از نظر کم شماری تصحیح گردند. به­منظور اصلاح کم شماری میزان مرگ­ومیر بزرگسالان از روش تعادل رشد براس(Growth Balance Method) استفاده شده است که این روش برای گروه سنی زیر 5 سال مناسب نیست، به همین دلیل با استفاده از نتایج مطالعه سلامت و جمعیت (DHS) سال 1379 به تصحیح کم شماری میزان مرگ برای این گروه سنی پرداخته شده است.

يافته­ها: در این مطالعه میزان مرگ تصحیح شده کودکان زیر 5 سال در پسران و دختران به ترتیب 4/29 و 1/21 در هزار تولد زنده بوده است. خطر مرگ تصحیح شده بزرگسالان 15 تا 59 ساله در مردان و زنان به­ترتیب 162/0 و 098/0 بوده است. امید به زندگی بدو تولد تصحیح شده در مردان 72/71 و در زنان 6/74 سال بوده است.از نظر درصد کامل بودن داده­های مرگ زیج حیاتی مقدار این شاخص برای مردان90% و برای زنان 7/78% بوده است.

نتیجه­گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر می­توان گفت که داده­های مرگ گزارش شده زیج حیاتی منبع مناسبی برای محاسبه امید به زندگی و سایر شاخص­های مرگ­ومیر می­باشد و می­توان از آن برای مقایسه میزان­های مرگ بین استان­های مختلف و طی سالیان گذشته استفاده نمود.

دانلود

چاپ شده

2015-04-28

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده