بررسی تأثیر مداخله آموزشی براساس الگوي اعتقاد بهداشتي بر رفتارهای پيشگيريكننده از خشونت خانگی در دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران
DOI::
https://doi.org/10.22100/jkh.v11i1.1302کلمات کلیدی:
مدل اعتقاد بهداشتي، خشونت خانگي، مداخله آموزشيچکیده
مقدمه: اين مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی براساس الگوي اعتقاد بهداشتي بر رفتارهای پیشگیریکننده از خشونت خانگی بين دختران دانشآموز دوره دوم متوسطه شهر تهران انجام شده است.
مواد و روشها: 242 دانشآموز دختر شهر تهران بهصورت تصادفی به دو گروه مداخله و كنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوري دادهها پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافیک و سازههای مدل اعتقاد بهداشتی است. قبل از مداخله آموزشي، پيش آزمون انجام شده و سپس براساس نتایج حاصله يك برنامه آموزشي در زمينه خشونت خانگي براي گروه مداخله اجرا گرديد. 3 ماه بعد از مداخله همان پرسشنامه مجدداً به افراد مورد مطالعه داده شد تا تكميل نمايند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهاي آماري کای- اسکوئر، ویلکاکسون و من ویتنی تجزيه و تحليل گرديد.
نتایج: نمرات آگاهي (324/0=P)، نگرش (05/0P>) و عملكرد (758/0=P) در دو گروه مداخله و كنترل قبل از آموزش تفاوت معنيداري نداشت اما بعد از آموزش نمرات آگاهی و در ابعاد الگوي اعتقاد بهداشتي نمرات حساسیت درك شده، شدت درك شده، منافع درك شده، موانع درک شده و عملکرد در دانشآموزان بين دو گروه مداخله و كنترل اختلاف معنيداري مشاهده شد (001/0P<) ولي در بعد راهنما براي عمل (837/0=P) و خودكارآمدي (262/0=P) اين اختلاف از نظر آماري معنادار نبود.
نتيجهگيري: نتایج این مطالعه بیانگر تأثیر آموزش از طریق مدل اعتقاد بهداشتی بر افزایش آگاهی، ادراکات (نگرش) و عملکرد دانشآموزان در مورد رفتارهای پیشگیریکننده از خشونت خانگی ميباشد.
مراجع
Audi CA, Segall-Correa AM, Santiago SM, Andrade Mda G, Perez-Escamila R. Violence against pregnant women: prevalence and associated factors. Rev Saude Publica 2008;42:877-85.
Nojomi M, Agaee S, Eslami S. Domestic violence against women attending gynecologic outpatient clinics. Arch Iran Med 2007;10:309-15.
United States Department of Health & Human Services. Healthy People 2000. Washington, DC: US Government Printing Office, 1997.
Sarichloo ME, Ghafelehbashy SH, Kalantari Z, Moradi Bagloei M, Jahani-Hashemi H. Effectiveness of health education interventions to prevent domestic violence against women. J Soc Welfare 2010;11:237-57.
Jackson C. Behavioral science theory and principles for practice in health education. Health Edu Res 1997;12:143-50.
Ajzen I, Madden TJ. Prediction of goal-directed behavior: Attitudes, intentions, and perceived behavioral control. J Experi Soc Psycho 1986;22:453-74.
Davidson AR, Morrison DM. Predicting contraceptive behavior from attitudes: a comparison of within- versus across-subjects procedures. J Pers Soc Psychol 1983;45:997-1009.
Armitage CJ, Conner M. Social cognition models and health behaviour: A structured review. Psychol Health 2000;15:173-89.
Ahmadi B, Naseri S, Mohammadian A. View of men and women in Tehran on domestic violence against women in Iran: a qualitative study. J Pub Health Inst Health Res 2008;6:67-81.
Ekhtiari S. The effect of intervention based on the precede-proceed model health belief model much of global preventive treatment of domestic violence among high school girls in Tehran [dissertantion]. Tehran, Iran: Tehran Univ Med Sci; 2010.[Persian].
Foshee VA, Bauman KE, Ennett ST, Linder GF, Benefield T, Suchindran C. Assessing the long-term effects of the safe dates program and a booster in preventing and reducing adolescent dating violence victimization and perpetration. Am J Public Health 2004;94:619-24.
Krajewski SS, Rybarik MF, Dosch MF, Gilmore GD. Results of a curriculum intervention with seventh graders regarding violence in relationships. J Family Viol 1996;11:93-112.
McFarlane J, Malecha A, Gist J, Watson K, Batten E, Hall I, et al. Protection orders and intimate partner violence: an 18-month study of 150 black, Hispanic, and white women. Am J Public Health 2004;94:613-8.
Nabi RL, Southwell B, Hornik R. Predicting intentions versus predicting behaviors: domestic violence prevention from a theory of reasoned action perspective. Health Commun 2002;14:429-49.
Sarichloo ME, Ghafelehbashy SH, Kalantari Z, Moradi Bagloei M, Jahani-Hashemi H. Determine the types and effects of domestic violence against women and the impact of communication skills, problem-solving and coping with stress in women decrease. JQUMS 2009;13:19-24.
Yom YH, Eun LK. Effects of a CD-ROM educational program on sexual knowledge and attitude. Comput Inform Nurs 2005;23:214-9.
چاپ شده
شماره
نوع مقاله
مجوز
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.