بررسي تأثير آموزش بر دانش و مهارت پرستاران در محاسبه دوز داروها

نویسندگان

  • Ali Dadgari
  • Amir Kasaeian
  • Leila Dadvar
  • Mehrdad Kalatejari
  • Maryam Rezaee
  • Maliheh Mirzaee

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v7i1.64

کلمات کلیدی:

آموزش، محاسبه دوز دارو، اشتباهات دارويي، كارآزمايي تصادفي آموزشي، مطالعه چهار گروهي سولمون.

چکیده

مقدمه: خطاهای دارویی یکی از مهمترین و کشنده‌ترین عوارض درمان محسوب می‌گردند. سالانه هزاران مورد خطای دارویی در بین پرسنل پزشکی و پیراپزشکی گزارش می‌شود. اين مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش مداوم بر ارتقاء دانش و مهارت پرستاران در محاسبه دوز داروها انجام شده است.

مواد و روش‌ها: این پژوهش به شيوه مطالعه چهار گروهي سولمون انجام شده است. نمونه‌های اوليه این پژوهش شامل 100 نفر بود (50 نفر گروه آزمايش و 50 نفر گروه شاهد) که به روش کاملاً تصادفی براساس شماره نظام پرستاری از میان کلیه پرستارانی انتخاب شدند که به فراخوان آموزشی ازطریق سایت دانشگاه و اطلاعیه نصب شده در بخش‌ها پاسخ دادند و دارای معیار ورود به پژ‍‍‍‍‍‍‍وهش نیز بودند. نوع مداخله انجام شده به‌‌صورت اجرای برنامه آموزشی براساس نیازهای آموزشی پرستاران و به‌صورت کارگاهی و انجام کارعملی بود.

نتايج: نتايج بعد از آموزش نشان داد كه ميانگين نمره دانش پرستاران در خرده آزمون مربوط‌به داروهاي تزريقي (001/0=P)، حل كردني (001/0P<)، تعيين غلظت دارو (001/0P<) و انفوزيون سرم (007/0=P) به شكل معناداري افزايش يافته است. همچنين اختلاف آماري معناداري بين ميانگين نمرات كسب شده پرستاران در چهار زير گروه روش سولمون وجود داشت (001/0P<) كه تفاوت موجود بين ميانگين نمرات كسب شده گروه اصلی پرستاران آموزش ديده در مقایسه با سایر گروه‌ها بود.

نتيجه‌گيري: نتايج نشان‌دهنده تأثير آموزش بر دانش و مهارت پرستاران در محاسبه دوز داروها بود. به‌طوری‌که پرستاران دارای نیازهای عمیق آموزشی درزمینه محاسبه دوز داروها به‌ويژه داروهاي تزريقي بودند. نتايج اين تحقيق در راستاي پژوهش‌هاي مشابه در سرتاسر دنيا، مؤيد آن است كه براي ارتقاي كيفيت مراقبت‌هاي پرستاري، آموزش مداوم پرستاران ضروري است.

 

مراجع

Miracle VA. Medication errors. Dimensions of Critical Care Nursing 2009;51-2.

Department of Health. Building a Safer NHS for Patients: Improving Medication Safety. The Stationary Office, London. 2004.

Hansen RA, Greene SB, Williams CE, Blalock SJ, Crook KD, Akers R, et al. Types of medication errors in north carolina nursing homes: a target for quality improvement. The American Journal of Geriatric Pharmacotherapy 2006;4(1):52-61.

Dimant J. Medication errors and adverse drug events in nursing homes: problems, causes, regulations, and proposed solutions. Journal of the American Medical Directors Association 2003;3(2, Supplement 1):S47-S59.

Guy J, Persaud J, Davies E, Harvey D. Drug errors: what role do nurses and pharmacists have in minimizing the risk?. Journal of Child Health Care 2003;7(4):277.

Hogan CA. Pediatric patient safety: factors pediatric nurses identify as contributing to medication administration errors. United States -- Illinois: Loyola University Chicago;2006.

Kazaoka T, Ohtsuka K, Ueno K, Mori M. Why nurses make medication errors: a simulation study. Nurse Education Today 2007;27(4):312-7.

Leape LL. Errors in medicine. Clinica Chimica Acta 2009;404(1):2-5.

Matsen Picone D, Titler M, Dochterman J, Shever L, Taikyoung K, Abramowitz P, et al. Predictors of medication errors among elderly hospitalized patients. American Journal of Medical Quality 2008;23(2):115-27.

Osborne J. Nurses'perceptions: when is it a medication error?. Journal of Nursing Administration 1999;29(4):33.

Clifton-Koeppel R. What Nurses can do right now to reduce medication errors in the neonatal intensive care unit. Newborn and Infant Nursing Reviews 2008;8(2):72-82.

Booker JM, Roseman C. A seasonal pattern of hospital medication errors in Alaska. Psychiatry Research 1995;57(3):251-7.

Durham CF, Alden KR. Enhancing patient safety in nursing education through patient simulation. Patient Safety and Quality: An Evidence-Based Handbook for Nurses 2008;3-221.

Youngberg BJ, Hatlie MJ. The patient safety handbook. 2nd ed. Jones & Bartlett pub;2003.

Hicks RW, Becker SC, Windle PE, Krenzischek DA. Medication errors in the PACU. J Perianesth Nurs 2007;22(6):413-9.

Handler SM, Perera S, Olshansky EF, Studenski SA, Nace DA, Fridsma DB, et al. Identifying modifiable barriers to medication error reporting in the nursing home setting. J Am Med Dir Assoc 2007;8(9):568-574.

Page K, McKinney AA. Addressing medication errors - the role of undergraduate nurse education. Nurse Education Today 2007;27(3):219-24.

Barker KN, Flynn EA, Pepper GA, Bates DW, Mikeal RL. Medication errors observed in 36 health care facilities. Archives of Internal Medicine 2002;162(16):1897-1903.

Cohen MRRP, Smetzer JL. Lack of standard dosing methods contribute to iv errors; talc misadministered iv. Hospital Pharmacy 2007;42(12):1100.

O'SHEA EBNS, DipN RGN. Factors contributing to medication errors: a literature review. Journal of Clinical Nursing 1999;8(5):496.

Handler SM, Nace DA, Studenski SA, Fridsma DB. Medication error reporting in long term care. The American Journal of Geriatric Pharmacotherapy 2004;2(3):190-6.

Manias E, Bullock S. The educational preparation of undergraduate nursing students in pharmacology: clinical nurses' perceptions and experiences of graduate nurses' medication knowledge. International Journal of Nursing Studies 2002;39(8):773-84.

Morrison-Griffiths S, Snowden MA, Pirmohamed M. Pre-registration nurse education in pharmacology: is it adequate for the roles that nurses are expected to fulfil? Nurse Education Today 2002;22(6)56-447.

Sharp J, Bishop D. Innovative approaches to reducing nurses' distractions during medication administration. The Journal of Continuing Education in Nursing 2005;36:108-16.

Wright K. Do calculation errors by nurses cause medication errors in clinical practice? A literature review. Nurse Education Today 2009;13(21):1280-1287.

Bindler R, Bayne T. Do baccalaureate students possess basic mathematics proficiency? The Journal of Nursing Education 1984;23(5):192.

Glaister K. The presence of mathematics and computer anxiety in nursing students and their effects on medication dosage calculations. Nurse Education Today 2007;27(4):341-7.

Wright K. Do calculation errors by nurses cause medication errors in clinical practice? A literature review. Nurse Educ Today 2010;30(1):85-97.

Cohen MR. Medication errors. APhA Pub; 2006.

Rainboth L, DeMasi C. Nursing students' mathematic calculation skills. Nurse Education in Practice 2006;6(6):347-53.

Dicke SH, Malone JA. Using CAI to teach drug calculations: student achievement and attitudes. Ohio States University;1988.

Wright K. Student nurses need more than maths to improve their drug calculating skills. Nurse Education Today 2007;27(4):278-85.

Sharp J, Bishop D. Innovative approaches to reducing nurses' distractions during medication administration. J Contin Educ Nure 2005;36(3):108-116.

Evans J. The prevalence, risk factors, consequences and strategies for reducing medication errors in Australian hospitals: A literature review. Contemporary Nurse 2009;31(2):176-89.

Fahrenkopf AM, Sectish TC, Barger LK, Sharek PJ, Lewin D, Chiang VW, et al. Rates of medication errors among depressed and burnt out residents: Prospective cohort study. British Medical Journal 2008;336(7642):488.

Ashby DA. Medication calculation skills of the medical-surgical nurse. Medsurg Nurs 1997;6(2):90-4.

دانلود

چاپ شده

2012-08-04

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي