اجراي شكل تغییریافته يادگيري براساس حل مسأله (MPBL) و بررسي نظرات دانشجويان

نویسندگان

  • Ali Dadgari دانشگاه علوم پزشکی شاهرود- عضو هیأت علمی.
  • Leyla Dadvar دانشگاه علوم پزشکی شاهرود- کارشناس پرستاری.
  • Maryam Yousefi دانشگاه علوم پزشکی شاهرود- کارشناس حقوق.

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v3i2.211

کلمات کلیدی:

یادگیری بر اساس حل مسأله (PBL)، یادگیری بر اساس حل مسأله اصلاح شده (MPBL).

چکیده

مقدمه: استفاده از یادگیری بر اساس حل مسأله (Problem based learning) در سرتاسر دنيا گسترش يافته است و از اين استراتژي آموزشي در بسياري از دانشگاه­هاي دنيا به صور مختلف سود برده مي­شود. به­دليل مشكلات مربوط به اجراي روش يادگيري بر اساس حل مشکل پژوهش­گران با توجه به محدودیت­های موجود اقدام به تغییر شکل مرسوم يادگيري بر اساس حل مشكل نمودند.

مواد و روش­ها: در اين پژوهش در درس پرستاري بيماري­هاي داخلي جراحي 4 به ميزان 5/1 واحد، روش اصلاح شده يادگيري بر اساس حل مسأله (MPBL) طراحي و اجرا شد. تعداد 31 دانشجويي كه اين درس را انتخاب كرده بودند به­عنوان واحدهاي پژوهش در نظر گرفته شدند. در پايان هر موضوع درسي، از دانشجويان خواسته مي­شد تا نظرات خود را در مورد اين روش در برگ پرسش­نامه منعكس نمايند.

نتايج: از داده­هاي به­دست آمده در اين پژوهش مشخص گرديد كه در روش اصلاح شده يادگيري بر اساس حل مسأله، بخش­هايي از درس كه بيش­تر جنبه باليني و كاربردي داشتند از نظر دانشجويان با انگيزه و تمايل دروني بيش­تري همراه بوده است. علاوه بر اين دانشجويان به­طور كلي (4/77%) از روش اجرا شده رضايت داشتند.

نتیجه­گیری: بر اساس تجربه اين تحقيق مزاياي روش MPBL نسبت به PBL آن است كه: 1- مدرس در روش PBL فعاليت اندكي دارد كه از معايب اين روش است اما در MPBL فعاليت معلم به مراتب بيش­تر است و احساس مؤثر بودن بيش­تري مي­نمايد. 2- نياز به بكارگيري تعداد زيادي مدرس براي اداره گروه­ها نيست. 3- تعداد بيش­تري دانشجو را مي­توان در مدت كوتاه­تري آموزش داد. 4- بار مالي قابل توجهي به سيستم تحميل نمي­كند.

مراجع

Willams SM, Beattie HJ. Problem based learning in the clinical setting: a systematic review. Nurse Educ Today 2008;28(2):146-154.

Caplow JA, Donaldson JF, Kardash C, Hosokawa M. Learning in a problem-based medical curriculum: students’ conceptions. Med Educ 1997;31(6): 440-7.

Rowan CJ, McCourt C, Bick D, Beake S. Problem based learning in midwifery: the teachers perspectives. Nurse Educ Today 2007;27(2):131-138.

Lloyd-Jones G, Margetson D, Bligh JG. Problem-based learning: a coat of many colours. Med Educ. 32(5):429-4.

McLoughlin M. Darvill A. Peeling back the layers of learning: a classroom model for problem-based learning. Nurse Educ Today 2007;27(4):271-277.

Alkhasawneh IM, Mrayyan MT, Docherty C, Alashram S, Yousef HY. Problem-based learning (PBL): assessing students’ learning preferences using VARK. Nurse Educ Today 2008;28(5):572–579.

Ehrenberg AC, Haggblom M. Problem-based learning in clinical nursing education: Integrating theory and practice. Nurse Educ Pract 2007;7(2):67–74.

Ozturk C, Muslu GK, Dicle A. A comparison of problem based and traditional education on nursing students’ critical thinking dispositions. Nurse Educ Today 2008;28(5):131-138.

Peel S. An innovative problem-solving assessment for groups of first-year medical undergraduates--Think Tanks. Med Educ 1998; 32(1): 35-9.

Davis MH, Harden RM. AMEE medical education guide No. 15. Problem-based learning: a practical guide. Medical Teacher 1999;21(2):130-140.

Hill DA. A strategy for teaching and learning in the PBL clerkship. Medical Teacher 1997;19(1):24-28.

Doucet MD, Purdy RA, Kaufman DM, Langille DB. Comparison of problem-based learning and lecture format in continuing medical education on headache diagnosis and management. Med Educ 1998;32(6):590-596.

Wilkerson L, Irby DM. Strategies for improving teaching practice: a comprehensive appraoch to faculty development. Acad Med 1998;73(4):387-96.

Des M, Jacques E, Chaput M. Special article:a comprehensive preclinical PBL tutor training system. Teach Learn Med 1997;9:66-72.

Percac S. Armstrong EG. Introducing a problem-based anatomy course in a traditional curriculum:a croatian experience. Medical Teacher 1998;20(2):114-117.

Chapagain ML, Bhattcharya N, Jain BK, Kaini KR, Koirala S. Jayawickramarajah PT. Introducing problem-based learning into an organ system programme. Medical Teacher 1998;20(6):587-9.

Bernstein P, Tipping J, Bercovitz K, Skinner HA. Shifting students and faculty to a PBL curriculum: attitudes changed and lessons learned. Acad Med 1995;70(3):245-7.

Gwele NS. The development of staff concerns during implementation of problem-based learning in a nursing program [1]. Medical Teacher 1997;19(4):275-284.

Alkhasawneh IM, Mrayyan MT, Docherty C, Alashram S, Yousef HY. Problem-based learning (PBL): assessing students’ learning preferences using VARK. Nurse Educ Today 2008;28(5):572-9.

دانلود

چاپ شده

2008-09-15

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده