اجراي شكل تغییریافته يادگيري براساس حل مسأله (MPBL) و بررسي نظرات دانشجويان
DOI::
https://doi.org/10.22100/jkh.v3i2.211کلمات کلیدی:
یادگیری بر اساس حل مسأله (PBL)، یادگیری بر اساس حل مسأله اصلاح شده (MPBL).چکیده
مقدمه: استفاده از یادگیری بر اساس حل مسأله (Problem based learning) در سرتاسر دنيا گسترش يافته است و از اين استراتژي آموزشي در بسياري از دانشگاههاي دنيا به صور مختلف سود برده ميشود. بهدليل مشكلات مربوط به اجراي روش يادگيري بر اساس حل مشکل پژوهشگران با توجه به محدودیتهای موجود اقدام به تغییر شکل مرسوم يادگيري بر اساس حل مشكل نمودند.
مواد و روشها: در اين پژوهش در درس پرستاري بيماريهاي داخلي جراحي 4 به ميزان 5/1 واحد، روش اصلاح شده يادگيري بر اساس حل مسأله (MPBL) طراحي و اجرا شد. تعداد 31 دانشجويي كه اين درس را انتخاب كرده بودند بهعنوان واحدهاي پژوهش در نظر گرفته شدند. در پايان هر موضوع درسي، از دانشجويان خواسته ميشد تا نظرات خود را در مورد اين روش در برگ پرسشنامه منعكس نمايند.
نتايج: از دادههاي بهدست آمده در اين پژوهش مشخص گرديد كه در روش اصلاح شده يادگيري بر اساس حل مسأله، بخشهايي از درس كه بيشتر جنبه باليني و كاربردي داشتند از نظر دانشجويان با انگيزه و تمايل دروني بيشتري همراه بوده است. علاوه بر اين دانشجويان بهطور كلي (4/77%) از روش اجرا شده رضايت داشتند.
نتیجهگیری: بر اساس تجربه اين تحقيق مزاياي روش MPBL نسبت به PBL آن است كه: 1- مدرس در روش PBL فعاليت اندكي دارد كه از معايب اين روش است اما در MPBL فعاليت معلم به مراتب بيشتر است و احساس مؤثر بودن بيشتري مينمايد. 2- نياز به بكارگيري تعداد زيادي مدرس براي اداره گروهها نيست. 3- تعداد بيشتري دانشجو را ميتوان در مدت كوتاهتري آموزش داد. 4- بار مالي قابل توجهي به سيستم تحميل نميكند.
مراجع
Willams SM, Beattie HJ. Problem based learning in the clinical setting: a systematic review. Nurse Educ Today 2008;28(2):146-154.
Caplow JA, Donaldson JF, Kardash C, Hosokawa M. Learning in a problem-based medical curriculum: students’ conceptions. Med Educ 1997;31(6): 440-7.
Rowan CJ, McCourt C, Bick D, Beake S. Problem based learning in midwifery: the teachers perspectives. Nurse Educ Today 2007;27(2):131-138.
Lloyd-Jones G, Margetson D, Bligh JG. Problem-based learning: a coat of many colours. Med Educ. 32(5):429-4.
McLoughlin M. Darvill A. Peeling back the layers of learning: a classroom model for problem-based learning. Nurse Educ Today 2007;27(4):271-277.
Alkhasawneh IM, Mrayyan MT, Docherty C, Alashram S, Yousef HY. Problem-based learning (PBL): assessing students’ learning preferences using VARK. Nurse Educ Today 2008;28(5):572–579.
Ehrenberg AC, Haggblom M. Problem-based learning in clinical nursing education: Integrating theory and practice. Nurse Educ Pract 2007;7(2):67–74.
Ozturk C, Muslu GK, Dicle A. A comparison of problem based and traditional education on nursing students’ critical thinking dispositions. Nurse Educ Today 2008;28(5):131-138.
Peel S. An innovative problem-solving assessment for groups of first-year medical undergraduates--Think Tanks. Med Educ 1998; 32(1): 35-9.
Davis MH, Harden RM. AMEE medical education guide No. 15. Problem-based learning: a practical guide. Medical Teacher 1999;21(2):130-140.
Hill DA. A strategy for teaching and learning in the PBL clerkship. Medical Teacher 1997;19(1):24-28.
Doucet MD, Purdy RA, Kaufman DM, Langille DB. Comparison of problem-based learning and lecture format in continuing medical education on headache diagnosis and management. Med Educ 1998;32(6):590-596.
Wilkerson L, Irby DM. Strategies for improving teaching practice: a comprehensive appraoch to faculty development. Acad Med 1998;73(4):387-96.
Des M, Jacques E, Chaput M. Special article:a comprehensive preclinical PBL tutor training system. Teach Learn Med 1997;9:66-72.
Percac S. Armstrong EG. Introducing a problem-based anatomy course in a traditional curriculum:a croatian experience. Medical Teacher 1998;20(2):114-117.
Chapagain ML, Bhattcharya N, Jain BK, Kaini KR, Koirala S. Jayawickramarajah PT. Introducing problem-based learning into an organ system programme. Medical Teacher 1998;20(6):587-9.
Bernstein P, Tipping J, Bercovitz K, Skinner HA. Shifting students and faculty to a PBL curriculum: attitudes changed and lessons learned. Acad Med 1995;70(3):245-7.
Gwele NS. The development of staff concerns during implementation of problem-based learning in a nursing program [1]. Medical Teacher 1997;19(4):275-284.
Alkhasawneh IM, Mrayyan MT, Docherty C, Alashram S, Yousef HY. Problem-based learning (PBL): assessing students’ learning preferences using VARK. Nurse Educ Today 2008;28(5):572-9.
چاپ شده
شماره
نوع مقاله
مجوز
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.