بررسي ميزان دانش، نگرش و مهارت پرستاران شاغل در بخش¬هاي مراقبت¬هاي ويژه جراحی قلب باز در پيش¬گيري از نشان¬گان ICU

نویسندگان

  • Ali Dadgari دانشگاه علوم پزشكي شاهرود– گروه پرستاری
  • Farideh Yaghmaie دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی– گروه پرستاری
  • Jasman Shahnazarian دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی– گروه پرستاری
  • Leyla Dadvar بیمارستان امام حسین(ع) شاهرود- کارشناس پرستاری

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v2i3.245

کلمات کلیدی:

دانش، نگرش، مهارت، پرستاران، پيش¬گيري، مراقبت¬هاي ويژه، نشان¬گان ICU

چکیده

مقدمه: نشان­گان ICU حالت­هاي هيجاني و عاطفي است كه در محيط­هاي تنش­زاي بخش­هاي ويژه به اشكال دليريوم، سايكوز و يا نوروز رخ مي­دهد. علایم ويژه دليريوم كه در برخي منابع به نام سايكوز ICU ناميده مي­شود، شامل بي­خوابي، بي­قراري، عدم آگاهي، تخريب حافظه، توهمات شنوايي، هذيان گزند و آسيب و ترس و واهمه است. اين پژوهش يك مطالعه توصيفي- تحليلي مي­باشد كه با هدف تعيين ميزان دانش، نگرش و مهارت پرستاران شاغل در بخش­هاي مراقبت­هاي ويژه(ICU) در پيش­گيري از بروز نشان­گان ICU در بيمارستان­هاي وابسته به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي در شهر تهران انجام گرفته است.

مواد و روش­ها: جامعه پژوهش شامل كليه پرستاراني بود كه در زمان اجراي پژوهش در يكي از بخش­هاي ICU جراحي قلب باز در بيمارستان­هاي وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در شهر تهران شاغل بودند. به­دليل گستردگي ICU جراحي قلب باز در تهران نمونه­گيري به روش خوشه­اي انجام شد و كليه پرستاران (56 نفر) شاغل در خوشه­هاي مورد نظر به­عنوان نمونه­هاي پژوهش در نظر گرفته شدند.

نتایج: با استفاده از آزمونc2، ارتباط ميان دانش، نگرش و مهارت­هاي واحد­هاي پژوهش با هر يك از متغير­هاي سن، جنس، ميزان تحصيلات، وضعيت تأهل، سابقه كار، سابقه كار در ICU و گذرانیدن دوره مراقبت­هاي ويژه رابطه معني­داري با افزايش سطح دانش نمونه­های پژوهش داشته است. در­حالي­كه هيچ­يك از متغيرهاي سن، وضعيت تأهل، جنس، ميزان تحصيلات، سابقه كار و سابقه كار در بخش­هاي ويژه، رابطه معني­داري با ميزان نمونه­ها نداشتند. همچنين يافته­هاي اين پژوهش وجود هر­گونه ارتباط ميان نگرش نمونه­ها و متغير­هاي سن، جنس، وضعيت تأهل،‌ ميزان تحصيلات، سابقه كار و سابقه كار در بخش­هاي ويژه را رد مي­كند.

نتیجه­گیری: نتايج تحقيق مؤيد آن است كه ميان ميزان تحصيلات و گذرانیدن دوره مراقبت­هاي ويژه با ميزان مهارت پرستاران در پيش­گيري از نشان­گان ICU رابطه وجود دارد. پرستاران شاغل در ICU نيازمند آموزش مداوم در زمينه راه­هاي پيش­گيري و مقابله با نشان­گان ICU مي­باشند. هم­چنين ساختار فيزيكي بسياري از بخش­هاي ويژه امروزي در كشور ما نيازمند تغیيراتي مي­باشد تا  به  اين وسيله امكان برقراري ارتباط بيش­تري بين بيمار و اعضای خانواده وي در مدت بستري بودن در بيمارستان و ICU فراهم گردد.

مراجع

Catherine D. Achieving comprehensive critical care. Dimens Crit Care 2007; 12: 124- 131.

Cowan D, Norman I, Coopamah V. Competence in nursing practice: A controversial concept – a focused review of literature. Nurse Educ Today 2005; 25: 355– 362.

Lindberg E. Competence in critical care.What it is and how to gain it. Dimens Crit Care 2006; 25: 77- 81.

Marco L, Bermejillo I, Garayalde N, Sarrate I, Margall A, Asiain C. Intensive care nurses' beliefs and attitudes towards the effect of open visiting on patients, family and nurses. Nurs Crit Care 2006; 11: 33– 41.

Gonzalez C, Carroll D, Elliott J, Fitzgerald P, Vallent H. Visiting preferences of patients in the intensive care unit and complex care medical unit. A J Crit Care 2004; 13: 194– 197.

Pattison N. Psychological implications of admission to critical care. B J Nurs 2005; 14: 708– 714.

Lindgren VA, Ames NJ. Caring for patients on mecha-nical ventilation: What research indicates is best practice. Am J Nurs 2005; 105: 50–60.

Harness G. The problem of stress. Nurs Times 1987; 4: 753- 754.

Van de Leur JP, van der Schans CP, Loef BG, Deelman BG, Geertzen JH, Zwaveling JH. Discomfort and factual recollection in intensive care unit patients. Crit Care 2004; 8: R467–R473.

Karen H. The use of physical restraint in critical care. Nurs in Crit Care 2007; 12: 6– 11.

Martin B. Restraint use in acute and critical care setti-ngs: Changing practice. AACN Clinical Issues 2002; 13: 294– 306.

Higgins TL, McGee WT, Steingrub JS, Rapoport J, Lemeshow S & Teres D. Early indicators of prolonged intensive care unit stay: Impact of illness severity, physician staffing, and pre-intensive care unit length of stay. Crit Care Med 2003; 31: 45– 51.

Alasad J, Ahmad M. Communication with critically ill patients. J Adv Nurs 2005; 50: 356– 362.

Snyder M, Egan EC, Bums KR. Interventions for dec-reasing agitation behaviors in persons with dementia. J Gerontol Nurs 1995; 21(7): 34- 40.

Ha1e DR. Noise in the hospital: A quality improvem-ent approach. J Nurs Admin 1996; 26: 4.

McLaugh A. Noise levels in a cardiac surgical intensi-ve care unit: A preliminary study conducted in secret. Intens Crit Care Nurs 1996; 12: 226- 30.

Moore MM. Intervention to reduce decible level on patient care units. Am surg 1998; 65- 72.

Balogh D, Kittinger E, Benzer A, Hackl JM. Noise in the ICU. Intens Care Med 1993; 19: 343- 6.

Hale DR. Noise in the hospita1: A qua1ity improvem-ent approach. J Nurs Admin 1996; 26: 4.

McLaugh A. Noise levels in a cardiac surgical intens-ive care unit: A pre1imiary study conducted in secret. Intens Crit Care Nurs 1996; 12: 226- 30.

Southwel MT, Wistow G. Sleep in hospitals at night: Are patients’ needs being met? J Adv Nurs 1995; 21: 1101- 9.

Miranda D, Nap R, de Rijk A, Schaufeli W, Iapichino G. TISS Working: Nursing activities score. Crit Care Med 2003; 31: 374– 382.

Rotondi AJ, Chelluri L, Sirio C, Mendelsohn A, Sch-ulz R, Belle S, Im K, Donahoe M, Pinsky MR. Patients’ recollections of stressful experiences while receiving prolonged mechanical ventilation in an intens care unit. Crit Care Med. 2002; 30: 746– 752.

Karin AM, Samuelson N, Dag L, Fridlund B. Stressf-ul experiences in relation to depth of sedation in mechanically ventilated patients. Nurs Crit Care 2007; 12 (2): 93– 104.

Barnard A, Sandelowski M. Technology and humane nursing care: Reconcilable or invented difference? J Adv Nurs 2001; 34: 367– 375.

Barnard A. Philosophy of technology and nursing. Nurs Philosophy 2002; 3: 15– 26.

Almerud S, Alapack RJ, Fridlund B, Ekebergh M. Of vigilance and invisibility - being a patient in technologically intense environments. Nurs Crit Care 12 (3): 151– 158.

Roberts BL. Managing delirium in intensive care pati-ents. Crit Care Nurs 2001; 21: 48– 54.

Harrison L, Nixon G. Nursing activity in general inte-nsive care. J Clinic Nurs 2002; 11: 158– 167.

Stanley M. Ensuring a sate ICU stay for your confu-sed elderly patients. Dimension Crit Care Nurs 1991; 16(2): 62- 7.

Trzepac ZPT. Delirium: Advnces in diagnosis, patho-physiology and treatment. Psychiatry Clin North Am 1996; 19(3): 429- 49.

Lindberg E. Increased Job satisfaction after small group reflection on an intensive care unit. Dimens Crit Care 2007; 26: 163- 7.

Dolan G. Assessing student nurse's clinical compete-nce: Will we ever get it right? J Clin Nurs 2003; 12: 132– 141.

McMullan M, Endacott R, Miller C, Scholes J, Webb C. Portfolios and assessment of competence: A review of the literature. J Adv Nurs J 2003; 41: 283– 294.

O’Riordan B, Gray K, McArthur-Rouse F. Implemen-ting a critical care course for ward nurses. Nurs Stand 2003; 17: 41– 44.

Wood I, Douglas J, Priest H. Education and training for acute care delivery: A needs analysis. Nurs Crit Care 2004; 9: 159– 166.

Attrige CB. Factors confounding the development of innovative role and practice. J Nurs Educat 1996; 35(9): 406- 12.

Coad S, Haines S, Lawrence B. Supporting ward staff in acute care areas: The past, the present and the future? Nurs Crit Care 2002; 7: 126– 131.

Sheetz LJ. Bechlor nursing students’ perceptorship pr-ogram and the deve1opment of clinical competence. J Nurs Educat 1989; 29- 35.

Lewise ML. Preparing nurses for tomorrow’s reality. Nurs Educ. 1997; 22(1): 12- 6.

Ferguson LM. Teaching for creativity. Nurse’s Educat 1992; 17(1): 16- 9.

Stones JN. A survey of continuing education needs of nurses work ink in an intensive care unit. Intens Care Nurs 1986; 46(5): 130- 6.

Schoocraf T. Comprehensive Psychiatric Nurs. 3rd ed. New York: Mc Graw Hill Co; 1983.

Granberg A, Bergbom Engberg I, Lundberg D. Patien-ts' experience of being critically ill or severely injured and cared for in an intensive care unit in relation to the ICU syndrome: Part 1. Intens Crit Care Nurs 1998; 14(6): 294- 307.

Granberg A, Engberg IB, Lundberg D. Acute confusi-on and unreal experiences in intensive care patients in relation to the ICU syndrome: Part II. Intens Crit Care Nurs 1999; 15 (1): 19- 33.

Granbergl A, BergbomI, Lundberg D. Clinical signs of ICU syndrome/delirium: An observational study. Intens Crit Care Nurs 2001; 17(2): 72- 93.

Giasson M, Leroux G, Tardif H. Effect of therapeutic touch on the comfort of persons with dementia of the a1zheimer type. Unpublished mart script, Douglas Hospital, Quebec, Canada: 1997.

Kel1er E, Bzdek VM. Effects of therapeutic touch on tension headache pain. Nurs Res 1986; 35: 101- 106.

دانلود

چاپ شده

2007-12-10

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده