علل تقاضای القایی پزشکان در ارايه خدمات به بیمهشدگان بیمه سلامت: مطالعه مورد استان اصفهان، 1392
DOI::
https://doi.org/10.22100/jkh.v12i1.1298کلمات کلیدی:
بیمه سلامت، پزشک خانواده، تقاضای القاییچکیده
مقدمه: تقاضای القایی یکی از چالشهای سلامت کشور ما ميباشد. تقاضای القایی در مواردی که هزینههای توسط بیمه پرداخت ميگردد، ميتواند سبب هدر رفتن منابع نظام سلامت گردد.
مواد و روشها: مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر بهمنظور بررسی علل تقاضای القایی به کمک اطلاعات جمعآوری شده از پزشکان که خدمات سطح یک را در سال 92 به بیمهشدگان سلامت استان اصفهان ارايه دادند، انجام شد. از مدل لوجیت و نرمافزار ایویوز برای تحلیل یافتهها استفاده شد. در مدل لوجیت از دو متغیر وابسته هزینه کل و زمان کل استفاده شد. اثر نهایی متغیرهای توضیحی بر این دو متغیر بهعنوان تأثير نهایی بر تقاضای القایی مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج: در مدل تصریح شده هزینه کل، نوع قرارداد پزشک (0195/0=P)، سن پزشک (0474/0=P) و ویزیت بیمار زن (001/0>P) از لحاظ آماری معنیدار شدند. در مدل تصریح شده زمان کل، نتایج نوع قرار داد پزشک (0008/0=P)، ویزیت بیمار بالای 60 سال (0144/0=P)، ویزیت بیمار زیر 5 سال (0001/0=P) و تعداد ارجاع (019/0=P) از لحاظ آماری معنیدار شدند. اثر نهایی بهدست آمده در هزینه کل نوع قرارداد پزشک 11% بهدست آمد و از نظر زمان کل نیز نوع قرارداد پزشک با بیشترین اثر 19% بهدست آمد.
نتیجهگیری: باتوجه به نتایج این پژوهش متولیان سیاستگذاری سلامت، باید با اتخاذ روش علمی مبتنیبر خرید خدمت توسط سازمانهای بیمهگر، تصویب استانداردها و قوانین و تعیین چهارچوب درمان منطقی و علمی راه را بر عرضه خدمات غیرضروری بسته و منابع سلامت را بهصورت بهینه تخصیص دهند.
چاپ شده
شماره
نوع مقاله
مجوز
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.