بررسی اضطراب امتحان و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی در دانشجويان پرستاري

نویسندگان

  • Bahman Cheraghian دانشکده پرستاری آبادان- کارشناس ارشد اپیدمیولوژی
  • Malek Freydoni Moghaddam دانشکده پرستاری آبادان- کارشناس ارشد پرستاری.
  • Shahram Baraz-Pardejani دانشکده پرستاری و مامايي اهواز- کارشناس ارشد پرستاری
  • Nafiseh Bavarsad دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز- دانشجوی رشته پزشکی.

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v3i3-4.221

کلمات کلیدی:

اضطراب امتحان، عملکرد تحصیلی، دانشجوی پرستاری.

چکیده

مقدمه: اضطراب امتحان یک پدیده شایع در میان دانشجویان و از جمله مشکلات نظام آموزشی محسوب می­شود. با توجه به تأثیر اضطراب امتحان بر عملکرد تحصیلی افراد این مطالعه با هدف تعیین اضطراب امتحان و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی در دانشجويان پرستاري انجام شده است.

مواد و روش­ها: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی می­باشد که بر روی 150 نفر از دانشجویان پرستاری مشغول به تحصیل در دانشکده پرستاری آبادان در سال 1386 انجام شده است. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسش­نامه­ای مشتمل بر دو قسمت: ویژگی­های دموگرافیک و پرسش­نامه اضطراب امتحان (Test Anxiety Inventory) بوده که به­روش خود ایفا در زمان برگزاری امتحانات پایان ترم تکمیل گردیدند. تجزیه و تحليل داده­های پژوهش با استفاده از شاخص­های مرکزی و پراکندگی و آزمون­ من ویتنی و نیز ضریب هم­بستگی اسپیرمن توسط نرم­افزار 13.0 SPSS انجام شد.

نتایج: ميانگين نمره اضطراب امتحان دانشجويان در اين پژوهش 2/23± 9/30 بود. 14% دانشجویان اضطراب امتحان نداشتند، 7/48% اضطراب كم، 34% اضطراب متوسط و 3/3% اضطراب امتحان زياد داشتندکه در مجموع 86% از دانشجویان دارای درجاتی از اضطراب امتحان بودند. در این مطالعه ارتباط معنادار آماری بین اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی (معدل كل) (13/0=P)، سن (84/0=P)، وضعیت تأهل (053/0=P) و مقطع تحصیلی دانشجویان(057/0=P) به­دست نیامد.

نتیجه­گیری: نظر به شیوعٌ بالای اضطراب امتحان در دانشجویان، توصیه می شود ضمن توجه ویژه به این پدیده، پژوهش­های بیش­تری جهت شناسایی عوامل مرتبط با آن و ارایه­ی راهکارهایی جهت کاهش آن در دانشجویان انجام گیرد.

مراجع

Fathi-Ashteiani A, Emamgholivand F. Comparative of cognitive therapy and systematic desensitization methods in reducing test anxiety. Kosar Medical Journal 2002;7(3):245-251.[Persian].

Wachelka D, Katz RC. Reducing test anxiety and improving academic self-esteem in high school and college students with learning disabilities. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry 1999;30(3):191-198.

Holms L. Reducing test anxiety to performance. University of South Florida;2001.p.93-115.

Kurosawa K, Harackiewicz JM. Test anxiety self awareness and cognitive interference, a process analysis. J of Personality 1995; 63(4):931-51.

Haravi-Karemavi M, Jadid-Milani M. Survey of effect of relaxation practices education on college students test anxiety levels. Journal of Mazandaran University of Medical Science 2004;14(43):86.[Persian].

Cassady JC. The influence of cognitive test anxiety across the learning-testing cycle. Learning and Instruction 2004;14(6):569-592.

Cassady JC, Johnson RE. Cognitive test anxiety and academic performance. Contemporary Educational Psychology 2002;27(2): 270-295.

Beyabangard A. Ezterabe emtehan. 2nd ed. Tehran: Farhange Eslami Press;2007.[Persian].

Moadeli Z, Ghazanfari- Hesamabadi M. A survey on the students' exam anxiety in the fatemeh (P.B.U.H.) college of nursing and midwifery, spring 2004. Strides in Development of Medical Education 2005;1(2):65-72.[Persian].

Clark JW, Fox PA, Sheneider HG. Feedback, test anxiety and performance in a college course. Psycho Rep 1998;82(1):203-8.

Hong E, Karstensson L. Antecedents of state test anxiety. Contemporary Educational Psychology 2002;27(2):348-367.

Cassady JC, Johnson RE. Cognitive test anxiety and academic performance. Contemporary Educational Psychology 2002;27(2): 270-295.

Peleg-Popko O. Differentiation and test anxiety in adolescents. J Adolesc 2004;27(6):645-662.

Watson JM. Achievement anxiety test dimensionality and Utility. J Edu Psych 1988;80(4):585-591.

دانلود

چاپ شده

2008-12-09

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي