بررسی اضطراب امتحان و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی در دانشجويان پرستاري
DOI::
https://doi.org/10.22100/jkh.v3i3-4.221کلمات کلیدی:
اضطراب امتحان، عملکرد تحصیلی، دانشجوی پرستاری.چکیده
مقدمه: اضطراب امتحان یک پدیده شایع در میان دانشجویان و از جمله مشکلات نظام آموزشی محسوب میشود. با توجه به تأثیر اضطراب امتحان بر عملکرد تحصیلی افراد این مطالعه با هدف تعیین اضطراب امتحان و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی در دانشجويان پرستاري انجام شده است.
مواد و روشها: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی میباشد که بر روی 150 نفر از دانشجویان پرستاری مشغول به تحصیل در دانشکده پرستاری آبادان در سال 1386 انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامهای مشتمل بر دو قسمت: ویژگیهای دموگرافیک و پرسشنامه اضطراب امتحان (Test Anxiety Inventory) بوده که بهروش خود ایفا در زمان برگزاری امتحانات پایان ترم تکمیل گردیدند. تجزیه و تحليل دادههای پژوهش با استفاده از شاخصهای مرکزی و پراکندگی و آزمون من ویتنی و نیز ضریب همبستگی اسپیرمن توسط نرمافزار 13.0 SPSS انجام شد.
نتایج: ميانگين نمره اضطراب امتحان دانشجويان در اين پژوهش 2/23± 9/30 بود. 14% دانشجویان اضطراب امتحان نداشتند، 7/48% اضطراب كم، 34% اضطراب متوسط و 3/3% اضطراب امتحان زياد داشتندکه در مجموع 86% از دانشجویان دارای درجاتی از اضطراب امتحان بودند. در این مطالعه ارتباط معنادار آماری بین اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی (معدل كل) (13/0=P)، سن (84/0=P)، وضعیت تأهل (053/0=P) و مقطع تحصیلی دانشجویان(057/0=P) بهدست نیامد.
نتیجهگیری: نظر به شیوعٌ بالای اضطراب امتحان در دانشجویان، توصیه می شود ضمن توجه ویژه به این پدیده، پژوهشهای بیشتری جهت شناسایی عوامل مرتبط با آن و ارایهی راهکارهایی جهت کاهش آن در دانشجویان انجام گیرد.
مراجع
Fathi-Ashteiani A, Emamgholivand F. Comparative of cognitive therapy and systematic desensitization methods in reducing test anxiety. Kosar Medical Journal 2002;7(3):245-251.[Persian].
Wachelka D, Katz RC. Reducing test anxiety and improving academic self-esteem in high school and college students with learning disabilities. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry 1999;30(3):191-198.
Holms L. Reducing test anxiety to performance. University of South Florida;2001.p.93-115.
Kurosawa K, Harackiewicz JM. Test anxiety self awareness and cognitive interference, a process analysis. J of Personality 1995; 63(4):931-51.
Haravi-Karemavi M, Jadid-Milani M. Survey of effect of relaxation practices education on college students test anxiety levels. Journal of Mazandaran University of Medical Science 2004;14(43):86.[Persian].
Cassady JC. The influence of cognitive test anxiety across the learning-testing cycle. Learning and Instruction 2004;14(6):569-592.
Cassady JC, Johnson RE. Cognitive test anxiety and academic performance. Contemporary Educational Psychology 2002;27(2): 270-295.
Beyabangard A. Ezterabe emtehan. 2nd ed. Tehran: Farhange Eslami Press;2007.[Persian].
Moadeli Z, Ghazanfari- Hesamabadi M. A survey on the students' exam anxiety in the fatemeh (P.B.U.H.) college of nursing and midwifery, spring 2004. Strides in Development of Medical Education 2005;1(2):65-72.[Persian].
Clark JW, Fox PA, Sheneider HG. Feedback, test anxiety and performance in a college course. Psycho Rep 1998;82(1):203-8.
Hong E, Karstensson L. Antecedents of state test anxiety. Contemporary Educational Psychology 2002;27(2):348-367.
Cassady JC, Johnson RE. Cognitive test anxiety and academic performance. Contemporary Educational Psychology 2002;27(2): 270-295.
Peleg-Popko O. Differentiation and test anxiety in adolescents. J Adolesc 2004;27(6):645-662.
Watson JM. Achievement anxiety test dimensionality and Utility. J Edu Psych 1988;80(4):585-591.
چاپ شده
شماره
نوع مقاله
مجوز
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.