مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی، مداخله مبتنی بر الگوی بارکلی و پسخوراند عصبی بر عملکرد خواندن کودکان با اختلال نارساخوانی

نویسندگان

  • مرجان دشتی پور - دانشجوی دکترای تخصصی، گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران. orcid https://orcid.org/0009-0007-7713-3345
  • محبوبه طاهر استادیار، گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.(نویسنده مسئول). ایمیل Mahboobe.Taher@yahoo.com orcid https://orcid.org/0000-0003-1320-3643
  • حمید واحدی - استادیار، دپارتمان بیماری‌های گوارش، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران. orcid https://orcid.org/0000-0002-3482-3457
  • عباسعلی حسین خانزاده - استاد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. orcid https://orcid.org/0000-0003-4060-0011

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v19i4.3305

کلمات کلیدی:

توانبخشی شناختی، مداخله مبتنی بر الگوی بارکلی، پسخوراند عصبی، عملکرد خواندن، نارساخوانی

چکیده

مقدمه: نارساخوانی بر توانایی مغز در دریافت، نگهداری و پاسخ به اطلاعات تأثیر می‌گذارد و این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه اثربخشی روش‌های توانبخشی شناختی، مداخله مبتنی‌بر الگوی بارکلی و پسخوراند عصبی بر عملکرد خواندن در کودکان با اختلال نارساخوانی انجام شد.

مواد و روشها: پژوهش حاضر به‌صورت نیمه تجربی بر روی بر روی 60 نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر با نارساخوانی مراجعه‌کننده به مراکز ناتوانی‌های یادگیری شهر شاهرود به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس با چهار گروه (سه گروه آزمایش و یک گروه گواه) انجام شد. که ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل آزمون رسمی خواندن و نارساخوانی نما (کرمی نوری و مرادی، 1387) بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری توسط نرم‌افزار SPSS26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نتایج: با توجه به نتایج به دست‌آمده، دو روش مداخله مبتنی بر الگوی بارکلی و توانبخشی شناختی بر بهبود عملکرد خواندن کودکان با نارساخوانی مؤثر بوده اما مداخله مبتنی بر الگوی بارکلی جهت ارتقاء عملکرد خواندن در آنان اثربخش‌تر از سایر روش‌ها بود. چرا که تقویت بهنگام مهارت‌های خواندن در کودکان به‌واسطه والدینی که زمان طولانی را با کودکان خود سپری می‌کنند، کارایی بالایی را در بهبود قابلیت آموزش‌پذیری این گروه خواهد داشت.

نتیجهگیری: بنابراین از لحاظ کاربردی می‌تواند به‌عنوان مهارت‌های ضروری و اساسی موردنیاز دانش‌آموزان نارساخوان در مقاطع اولیه و سطوح پایین‌تر تحصیلی نیز مورد توجه قرار گیرد تا نتایج پیشگیرانه بهتری داشته باشد.

مراجع

Cainelli E, Vedovelli L, Carretti B, Bisiacchi P. EEG correlates of developmental dyslexia: A systematic review. Annals of Dyslexia. 2023;73(2):184-213.

Snowling MJ, Hulme C, Nation K. Defining and understanding dyslexia: past, present and future. Oxford review of education. 2020;46(4):501-13.

Shaywitz SE, Shaywitz JE, Shaywitz BA. Dyslexia in the 21st century. Current opinion in psychiatry. 2021;34(2):80-6.

Wagner RK, Zirps FA, Edwards AA, Wood SG, Joyner RE, Becker BJ, et al. The prevalence of dyslexia: A new approach to its estimation. Journal of learning disabilities. 2020;53(5):354-65.

Zelazo PD. Executive function and psychopathology: A neurodevelopmental perspective. Annual review of clinical psychology. 2020;16:431-54.

Rainville C, Lepage E, Gauthier S, Kergoat M-J, Belleville S. Executive function deficits in persons with mild cognitive impairment: A study with a Tower of London task. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology. 2012;34(3):306-24.

Catts HW, Hogan TP. Dyslexia: An ounce of prevention is better than a pound of diagnosis and treatment. 2020.

Cicerone KD, Goldin Y, Ganci K, Rosenbaum A, Wethe JV, Langenbahn DM, et al. Response to: Can we successfully improve attentional impairments after brain injury with computer-based interventions? Letter to the editor on “Evidence-based cognitive rehabilitation: Systematic review of the literature from 2009 through 2014”. Archives of physical medicine and rehabilitation. 2022;103(10):2066-7.

Baltaduonienė D, Kubilius R, Mingaila S. Computer-based cognitive rehabilitation for cognitive functions after stroke= Počítačová rehabilitace kognitivních funkcí po cévní mozkové příhodě. Česká a Slovenská neurologie a neurochirurgie Praha: Czech Medical Society, 2018, vol 81/114, no 3. 2018.

Abbasi Fashami N, Akbari B, Hosseinkhanzadeh AA. Comparison of the effectiveness of cognitive rehabilitation and neurofeedback on improving the executive functions in children with dyslexia. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2020;7(2):294-311.

Radfar F, Nejati V, Fathabadi J. The impact of cognitive rehabilitation on working memory and verbal fluency in dyslexic students (a single case study). 2016.

Ghajar T, Bagherpur M. The Effect of Electronic Puzzles on Reading Performance of Students with Dyslexia. JOURNAL OF EXCEPTIONAL CHILDREN (RESEARCH ON EXCEPTIONAL CHILDREN),[online]. 2019;19(3):5-14.

Safari N, Baezzat F, Qaffari M. The effectiveness of cognitive rehabilitation on reading efficiency in dyslexic students. Journal of Psychological Studies. 2019;15(3):105-22.

Narimani M, MohajeriAval N, Ensafi E. Examining the effectiveness of neurofeedback treatment in brainwave, executive function and math performance of children with specific learning disorder with mathematics specifier. Journal of Learning Disabilities. 2017;6(3):122-42.

Akyurek G, Efe A, Kilic BG, Bumin G. The effect of cognitive therapy on executive functions and occupational routines in children with dyslexia. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation. 2018;99(10):e19.

Hammond DC. What is neurofeedback: An update. Journal of neurotherapy. 2011;15(4):305-36.

Patil AU, Madathil D, Fan Y-T, Tzeng OJ, Huang C-M, Huang H-W. Neurofeedback for the education of children with ADHD and specific learning disorders: A Review. Brain Sciences. 2022;12(9):1238.

Barkley R. Executive functioning and self-regulation: Integration, extended phenotype, and clinical implications. New York: Guilford. 2011.

Yousefi E, Faramarzi S, Malek Pour M, Yarmohammadian A. Comparison of the effect of executive functions training and barkley’s model on reading performance and academic self-concept in students with dyslexia. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2020;6(4):51-62.

Delawar, A. (1401). Research methods in educational sciences and psychology, Tehran: Ed.

Kermi Nouri, Reza and Moradi, Alireza. (1384). Reading and dyslexia test (view). Karaj: University Jihad, Teacher Training.

Moradi AR, Hosaini M, Kormi-Nouri R, Hassani J, Parhoon H. Reliability and validity of reading and dyslexia test (NEMA). Advances in Cognitive Sciences. 2016;18(1):22-34.

Klingberg T, Fernell E, Olesen PJ, Johnson M, Gustafsson P, Dahlström K, et al. Computerized training of working memory in children with ADHD-a randomized, controlled trial. Journal of the American Academy of child & adolescent psychiatry. 2005;44(2):177-86.

Hamzeloo M, Mashhadi A, Salehi-Fadardi J. The effectiveness of inhibition and working memory training on adhd and comorbid symptoms of prison inmates with adult attention deficithyperactivity disorder. Journal of Clinical Psychology. 2014;6(1):1-13.

Barkley R. Executive functioning in daily life: Integration, extended phenotype, and clinical implications. New York, NY: Guilford Press; 2011.

Farghaly WM, Ahmed MA, El-Tallawy HN, Elmestikawy TA, Badry R, Farghaly MS, et al. Construction of an Arabic computerized battery for cognitive rehabilitation of children with specific learning disabilities. Neuropsychiatric disease and treatment. 2018:2123-31.

Eroğlu G, Aydın S, Çetin M, Balcisoy S, editors. Improving cognitive functions of dyslexies using multi-sensory learning and EEG neurofeedback. 2018 26th Signal Processing and Communications Applications Conference (SIU); 2018: IEEE.

Karimi Lichahi R, Akbari B, Hoseinkhanzadeh AA, Asadi Majreh S. The Effect of a Multidimensional Intervention Program (Sensory-Motor Integration Training for Child and Parent) on Reading Attitudes and Performance of Students with Dyslexia. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2021;8(2):1-16.

Lichahi RK, Akbari B, Hoseinkhanzadeh AA, Majreh SA. The Effect of a Multidimensional Intervention Program (Sensory-Motor Integration Training for Child and Parent) on Reading Attitudes and Performance of Students with Dyslexia. Health. 2021;8(2):1-17.

دانلود

چاپ شده

2025-02-03

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي