مقايسه دو رويکرد يادگيري الکترونيکي سريع و يادگيري الکترونيکي مرسوم در آموزش ضمن خدمت دانشگاه علوم پزشکي تهران
DOI::
https://doi.org/10.22100/jkh.v4i1.182کلمات کلیدی:
يادگيري الکترونيکي سريع، يادگيري الکترونيکي مرسوم، رضايت، کارکنان.چکیده
مقدمه: از آنجايي که تاکنون مطالعات معدودي به مقايسه يادگيري الکترونيکي سريع و مرسوم پرداختهاند، مطالعه حاضر در سال 1387 با هدف مقايسه ميزان يادگيري، رضايت کارکنان تحت آموزش و زمان صرفشده براي توليد دوره آموزشي با اين دو رويکرد در دانشگاه علوم پزشکي تهران انجام شد.
مواد و روشها: در اين مطالعه مداخلهاي 100 نفر از کارکنان بهروش تصادفي بلوکي در دو گروه 50 نفري تحت آموزش با دوره آموزشي مبتني بر دو رويکرد، بررسی شدند. محتواي يادگيري الکترونيکي مرسوم توسط طراحي آموزشي آبشاري و نرمافزار Macromedia flash و محتوای رويکرد يادگيري الکترونيکي سريع، با پردازش موازي سه مرحله تحليل، طراحي و تدوين و نرمافزار Adobe Presenter تولید شد. دادهها توسط پيشآزمون، پسآزمون، آزمون پايان دوره، پرسشنامههای خودارزيابيِ ميزان يادگيري و رضايتسنجی کارکنان جمعآوري شدند.
نتايج: مقايسه نمره پيشآزمون، پسآزمون، آزمون پاياني و خودارزيابي کارکنان از ميزان يادگيريشان در دو گروه تفاوت معناداري نداشت. رضايت از محتواي آموزشي، شيوه آموزش، برنامه آموزش الکترونيکي و رضايت کلي در دو گروه تفاوت معناداري نداشت. زمان تدوين محتوا در رويکرد يادگيري الکترونيکي مرسوم، 141 روز کاري و در رويکرد سريع 24 روز کاري بود.
نتيجهگيري: نظر به عدم تفاوت دو رويکرد مذکور در ميزان يادگيري و رضايتمندي کارکنان و کاهش قابل توجه زمان تدوين دوره، در رويکرد يادگيري الکترونيکي سريع، استفاده از آن براي آموزش الکترونيکي کارکنان دانشگاهها، پيشنهاد ميشود.
مراجع
Dobbs K. The coming shakeout in e-learning. Training 2000;37(10): 114-8.
Bersin J. Rapid e-learning: what works. 2004; [Cited 2007 July 31]; Available from: URL:http://download.macromedia.com/pub/breeze/ whitepapers/bersin_elearning_study.pdf
Atreja A, Mehta NB, Jain AK, Harris CM, Ishwaran H, Avital M, et al. Satisfaction with web-based training in an integrated healthcare delivery network: do age, education, computer skills and attitudes matter? BMC Med Edu 2008; 8: 48.
Davis J, Chryssafidou E, Zamora J, Davies D, Khan K, Coomarasamy A. Computer-based teaching is as good as face to face lecture-based teaching of evidence based medicine: a randomised controlled trial. BMC Med Educ 2007;7:23.
Siritongthaworn S and Krairit D. Satisfaction in e-learning: the context of supplementary instruction. Campus-Wide Information Systems 2006;23(2):76-91.
Chute AG, Thompson M, Hancock B. The McGraw-Hill handbook of distance learning. New York: McGraw-Hill; 1999.
Womble JC. E-learning: The relationship among learner satisfaction, salf-efficacy, and usefulness [dissertation]. San Dieg: Alliant International Univ.;2007.
Chen N, Lin K, Kinshuk C. Assessment of e-learning satisfaction from critical incidents perspective. Proceedings of 6th International Conference on Enterprise Information Systems; 2004 April 14-17; Porto- Portugal. 2004.
Arbaugh JB. How classroom environment and student engagement affect learning in internet-based MBA courses. Business Communication Quality 2000;63(4):9-26.
Jones TS. Validating the process of designing and developing instructional materials using the rapid prototyping methodology [dissertation]. Detroit Michigan:Wayne State Univ.;1998.
Boehle S. Rapid E-learning.Training 2005;42(7):12-17.
Roytek MA. Contextual factors affecting the use of rapid prototyping within the design and development of instruction [dissertation]. Detroit Michigan: Wayne State Univ.;1999.
Fritz M. Get enriched quick:The rise of rapid elearning. Econtent 2006;29(4):38.
Wisher RA, Curnow CK. Techniques for evaluating distance learning events. Proceedings of the Annual Conference on Distance Teaching & Learning; 1998 August 5-7;Virginia, USA.Eric; 1998.
Hairston NR. Employee’s attitude toward e-learning: implications for policy in industry environments [dissertation]. Arkansas: University of Arkansas; 2007.
Bersin J. Making rapid e-learning work. 2005. [Cited 2007 June28];Available from URL:http://www.clomedia.com/content/ templates/cloarticle.asp? articleid=1008&zoneid=63.
Kim EO, Park JH. Study on the rapid prototyping methodology of the lecture contents for the IT SOC certificate program. Proceeding of the 2007 IEEE International Conference on Microelectronic Systems Education. Washington, DC, USA. IEEE Computer Society;2007. p.131-132.
Bruce KC Ma. Making the most of PowerPoint slides for rapid elearning. 2006 [Cited 2007 July31]; Available from URL: http://www.brucema.com/ppt4elearning/index.html.
Lange SR, Shanahan CM. Designing instructor-led schools with rapid prototyping. Performance Imorovement 1996;35(8):26-29.
Park JH. The relationship between computer attitudes, usability, and transfer of training in e-learning settings [dissertation]. Urbana-Champaign: University of Illinois; 2005.
Punyabukkana P, Sowanwanichakul B, Suchato A. RELAD: A Rapid elearning authoring and development model. Proceeding of the Third International Conference on e-Learning for Knowledge-Based Society; 2006 August 3-4; Bangkok, Thailand. p. 43.1- 43.5.
Kern Communications Pvt.Ltd. White paper on rapid elearning by Kern Comunication. 2006. [Cited 2007 June28]. Available from URL: http://www.kern-comm.com/whitepapers/rapid_elearning _white_paper.pdf.
Archibald D. Rapid e-learning: a growing trend. 2005. [Cited 2007 July31]; Available from URL: http://www.learningcircuits.org/ 2005/jan2005/archibald.htm.
Taran C. Enabling SMEs to deliver synchronous online training practical guidelines. Campus- Wide Information System 2006;23(3): 182-195.
Kjarsgaard R. Rapid Prototyping in Action: A prototype career facilitator training module developed in a distributed learning format for Okanagan University College [dissertation]. Ottawa: Royal Road Univ.;2003.
چاپ شده
شماره
نوع مقاله
مجوز
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.