ميزان انتقال دانش حاصل از پژوهش در طرح¬های دانشگاه علوم پزشکی گلستان طی سال¬های 85 -1383

نویسندگان

  • مصطفي قرباني
  • افسانه برقعي
  • عباسعلی کشتکار
  • رضا مجدزاده
  • سحرناز نجات
  • ژاله غلامی
  • حمید آسایش
  • رويا صفري

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v5i0.991

کلمات کلیدی:

انتقال دانش، فعاليت فعال، فعاليت غيرفعال

چکیده

مقدمه: علی­رغم رشد خیره­کننده انتشارات علمي دو دهه اخير در حوزه علوم پزشکي در ايران، ولی مطالعات انجام شده در ايران نشان مي­دهند خلا در بعد به­كارگيري نتايج دانش می­باشد. لذا این مطالعه به­منظور بررسی میزان انتقال دانش حاصل از پژوهش در طرح­های دانشگاه علوم پزشکی گلستان صورت پذیرفت.

مواد و روش­ها: کليه طرح­هاي تحقيقاتي دانشگاه علوم پزشکي گلستان طي سال 85-1383 که تا نيمه دوم سال 1387 گزار ش نهايي آن­ها ارايه گرديده بود مورد بررسی قرار گرفتند. ابزارهاي گردآوري داده­ها شامل فرم گردآوري داده­هاي طرح و پرسش­نامه پژوهشگر بود.

يافته­ها: مرور 102 پيشنهاد پژوهشي نشان داد كه مجموع هزينه طرح­هاي مورد بررسي كمي بيش­تر از 3 ميليارد ريال بود. در 6 طرح (8/5%) براي فعاليت­هاي انتقال دانش حاصل از پژوهش هزينه­اي در نظر گرفته شده بود. در زمينه فعاليت­هاي غير فعال انتقال دانش، در پژوهش­هاي باليني و سيستم بهداشتي طبق نظر محققين سهم فعاليت انتشار نتايج در مجلات داخلي و بين المللي بيش­تر از ساير فعاليت­ها بوده در حالي­كه در پژوهش­هاي علوم پايه يافته­هاي پژوهش بيش­تر در كنفرانس­ها و سمينارها و همايش­ها انتشار يافته است. در زمينه فعاليت­هاي فعال انتقال دانش، ميانگين امتياز عملکرد پژوهش­گران تنها 9 درصد از کل امتياز ممکن در اين زمينه بود.

نتيجه­گيری: مطالعه حاضر نشان داد كه هزينه­هاي در نظر گرفته شده براي فعاليت­هاي انتقال دانش كم مي­باشد كه در اين مورد ايجاد انگيزه در محققين و آموزش محققين در زمينه انتقال پژوهش ضروري به­نظر مي­رسد.

دانلود

چاپ شده

2015-04-28

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده

<< < 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 > >>