بررسي عوامل مؤثر بر بهبود كيفيت درک شده مراقبت¬های دوران بارداری بر اساس مدل SERVQUAL

نویسندگان

  • لطف¬اله افروشته¬كوشك
  • ظفر پریسای

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v5i0.1032

کلمات کلیدی:

SERVQUAL، خانه بهداشت، زنان باردار، كيفيت.

چکیده

مقدمه: اولين گام در بهبود كيفيت خدمات، سنجش كيفيت خدمات مي­باشد. و براي اين منظور مدل­هاي زيادي ارايه شده است، كه رايج­ترين آن­ها  SERVQUALاست. اين مدل توسط پاراسورامان و همكارانش در سال 1985 ارايه شد. و شامل پنج بعد است. بر اين اساس اين تحقيق براي بررسي عوامل مؤثر بر بهبود كيفيت درك شده مراقبت­هاي پيش از زايمان زنان باردار روستايي شهرستان گچساران در بهار 1387 بر اساس مدل SERVQUAL صورت گرفت.

مواد و روش­ها: در مطالعه توصيفي تحليلي حاضر كه به روش مقطعي در بهار 1387 انجام شد كليه زنان باردار روستايي شهرستان گچساران كه دراين مقطع داراي پرونده بارداري در خانه بهداشت بوده، حداقل سه ماه از خدمات خانه بهداشت استفاده كرده بودند و حداقل 6 ماه دريكي از روستاهاي تحت پوشش خانه بهداشت سكونت داشته­اند مورد پرسش قرار گرفتند. گردآوري داده­ها به­وسيله پرسش­نامه­اي شامل دو بخش، بخش اول اطلاعات زمينه­اي و بخش دوم پرسش­نامه­اي دو قسمتي شامل ادراكات و انتظارات تهيه شده است. براي بررسي روايي پرسش­نامه ازنظر متخصصين استفاده شده است، و براي پايايي از آزمون مجدد استفاده شده است براي تجزيه و تحليل داده­ها از نرم­افزار SPSS استفاده گرديد.

يافته­ها: اين بررسي نشان داد كه در تمام ابعاد كيفيت خدمات بين ادراكات و انتظارات زنان باردار روستايي شكاف وجود دارد. به عبارتي انتظارات آنان از خدمات بيش­تر از چيزي است كه در عمل دريافت مي­كنند و بيش­ترين شكاف در بعد عوامل محسوس و كم­ترين در بعد پاسخگويي است.

نتيجه­گيري: بنابراين مديران دانشگاه علوم پزشكي ياسوج و شبكه بهداشت و درمان گچساران فرصت­هاي زيادي براي ارتقاء كيفيت خدمات در خانه­هاي بهداشت دارند و براي ارتقاء كييفيت خدمات لازم است نسبت به تجهيز خانه­هاي بهداشت اقدام كنند، و به كاركنان خانه­هاي بهداشت براي برقراري ارتباط عاطفي با زنان باردار و ارتقاء مهارت­هاي فني، آموزش­هاي مستمر ارايه دهند.

دانلود

چاپ شده

2015-04-29

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده

<< < 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 > >>