بررسي آگاهي و نگرش دانشجويان مامايي و ماماها درزمینه مامايي جامعه‌نگر

نویسندگان

  • Afsane Keramat دانشگاه علوم پزشکی شاهرود- گروه بهداشت باروري- استاديار
  • Rihane Arab دانشگاه علوم پزشكي شاهرود- عضو كميته تحقيقات دانشجويي- دانش‌آموخته مامایی
  • Lila Khorasani دانشگاه علوم پزشكي شاهرود- عضو كميته تحقيقات دانشجويي- دانش‌آموخته مامایی

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v6i4.129

کلمات کلیدی:

مامايي جامعه‌نگر، دانشجويان مامايي، آگاهي، نگرش.

چکیده

مقدمه: بر‌اساس مطالعات انجام‌شده، مامايي جامعه‌نگر نقش مهمي در ارتقاي سلامت زنان ايفا مي‌كند. هدف از پژوهش حاضر، سنجش آگاهی و نگرش درزمينه مامایی جامعه‌نگر دانشجویان مامایی و ماماهای دانشگاه علوم پزشکی شاهرود می‌باشد.

مواد و روش­ها: در این مطالعه مقطعي، پرسش‌نامه‌ای خودساخته مشتمل بر 20 سؤال آگاهی و 25 سؤال نگرش تهیه شده است براي تکمیل در اختیار 102 دانشجوی مامایی و مامای شاغل قرار گرفت که 90 نفر به سؤالات پاسخ دادند. امتیاز آگاهی نهایی به 3 گروه آگاهی ضعیف (امتیاز کمتر از 75)، متوسط (75- 95) و بالا (بالاتر از 95) تقسیم گردید. امتیاز بخش نگرش نیز به 3 قسمت نگرش منفی (25-55)، خنثی (56-85) و مثبت (بالاتر از 85) تقسیم گردید. روایی محتوی پرسش‌نامه طبق نظر اساتید صاحب‌نظر و پایایی آن از‌طریق بازآزمایی مورد تأیید قرار گرفت.

نتایج: میانگین نمره آگاهي 1/12±8/89 و میانگین امتياز نگرش در جامعه تحت مطالعه 4/10±8/95 گزارش شده است. بین نمره آگاهی و نگرش دانشجویان مامایی و ماماهای شاغل اختلاف معناداری مشاهده نگردید (05/0(P>. نمره آگاهي در دانشجويان پيوسته به‌صورت معناداري بيش از دانشجويان ناپيوسته بود (05/0(P<.

نتیجه­گیری: باتوجه به یافته‌های تحقیق، به‌نظر‌می‌رسد نگرش مثبت نسبت‌به مامایی جامعه‌نگر نشانه وجود زمینه مساعد برای اجرای برنامه‌ها و طرح‌های مداخله‌ای درخصوص مامایی جامعه‌نگر باشد از سوی دیگر باتوجه به آگاهی متوسط درزمينه مامایی جامعه‌نگر توصیه می‌شود، برنامه‌ریزی جهت آموزش بیشتر و تخصصی در‌این‌زمینه انجام گیرد.

مراجع

Salem Zinat. History, definition and role of social medicine. Rafsanjan University of medical sciences Website. http://www.rums.ac.ir/medical faculty/social medicine department. Accessed February 7 2011.

Park JE, Park K. Park's textbook of preventive and social medicine. 17th ed. Jabalpur: Banarsidas Bhanot;2002.

Fraser D, Cooper M, Nolte A. Myles textbook for midwives african edition .2nd ed.US: Elsevier Health Sciences;2010.

Fauveau V, Sherratt DR, Bernis Ld. Human resources for maternal health: multi-purpose or specialists?. Human Resources for Health 2008;6(1):21.

Hogberg U. The decline in maternal mortality in sweden: the role of community midwifery, public health then and now. Am J Public Health 2004;94(8):1312-20.

Ewens A, Howkis E, McClure L. Fit for purpose: dose specialist community nurse education prepare nurses for practice?. Nurse Edu Today 2001;21(2):127-135.

Riazi H. Home birth-principles and cares. First ed. Tehran: Iran University of medical sciences;2005.

Community midwife. A dictionary of nursing. London:Oxford University Press;2008.

Davies J, Hey E, Reid W, Young G. Prospective regional study of planned home births. BMJ 1996;313:1302-6.

Akbari MS. Community oriented medical education. First ed. Isfahan: Isfahan University of Medical Sciences;1989.[Persian].

Foroud A. Midwives’ knowledge, attitude and readiness to practice community oriented midwifery in kerman. Journal of Ardabil University of Medical Sciences 2003;2(6):46-52.[Persian].

Community Oriented Medicine [editorial]. Ilam University of Medical Sciences Website. Available from:URL: www.medilam.ac.ir/ Medical education development center. Accessed February 15 2011.[Persian].

Khadivi R, Khosravi SA. The viewpoints of interns and clerkship students about community medicine course. Iranian Journal of Medical Education 2004;4(2):123-128.[Persian].

Siabani S, Iranfar S, Naseri Poor T, Rezaii M, Jalilian N, Mansoori F. Knowledge and attitude of faculty members of Kermanshah university of medical sciences about community oriented medicine. Proceeding of 5th National Congress of Community Oriented Medicine. Iranian Journal of Medical Education 2002.[Persian].

Zandi Ghashghaei K. The study on opinion of medical teachers in necessity of execution of community oriented medical education in medical sciences universities of Tehran in 1998. Iranian Journal of Medical Education 2002;2:59.[Persian].

Manii Kashani K, Verdipoor H, Azimian MH. The assessment of knowledge and attitude of Hamedan’s physicians toward community oriented medicine in 1998. Scientific Journal of Hamedan University of Medical Sciences 2000;7(4):5-9.[Persian.]

Khorasani P, Joozi M. Community oriented nursing education with service learning method. National medical information network Website. Available from: URL:http://www.pezeshki.net/fa. Accessed February 16 2011.[Persian].

Hoppes S, Bender D, De Grace BW. Service learning is a perfect fit for occupational and physical therapy education. J Allied Health 2005;34(1):47-51.

Scott SB, Harrison AD, Baker T, Wills J. Interdisciplinary community partnership for health professional students: A service learning Approach. J Allied Health 2005;34(1):31-36.

Seifer SD. Service learning: Community campus partnership for health prof 20. Seifer SD. Service learning: Community campus partnership for health professions education. Acad Med 1998;73:273-277.

Narsavage GL, Batchelor H, Lindell D, Chen YJ. Developing personal and community learning in graduate nursing education through community engagement. Nursing Education Perspective 2003;24(6):300-305.

Silcox HC. How to Guide to Reflection, (A): Adding cognitive learning to community service programs. Philadelphia PA: Brighton Press;1993.

Jensen GM, Gwyer J, Hack LM. Expertise in physical therapy practictice. Boston MA: Butterworth- Heinemann;1999.

Rieke E, Seifer SD, Connors K. Introduction to health care in: Service learning in health professions education. Sanfransisco: Community Campus Partnership for Health Press;2000.

Conner DB. The effect of course– related service projects in child development course. College Students Journal 2004;38:462-472.

Nourian AA, Mousavinasab N, Vahhabi M. Attitudes of Medical Students and Teachers towards Education in Community- oriented Medical Education (COME) Centre, Zanjan University of Medical Sciences 2004. Strides in Development of Medical Education 2006;3(1):43-50.[Persian].

Al- Damegh S. Comparison of an integrated problem-based learning curriculum with the traditional discipline-based curriculum in KSA. J Coll Physicians Surg Pak 2005;15(10):605-8.

Azila NM, Rogayah J, Zabidi-Hussin ZA. Curricular trends in Malaysian medical schools: Innovations within. Ann Acd Med Singapore 2006;35(9):647-54.

دانلود

چاپ شده

2012-01-23

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده

<< < 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 > >>