عدالت در سلامت عمومی (مصرف بهینه در سلامت)

نویسندگان

  • ادریس حسن¬پور
  • معصومه حسینی

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v5i0.1016

کلمات کلیدی:

عدالت در سلامت، دسترسی بهداشتی، هزینه¬های بهداشتی درمانی، مصرف بهینه.

چکیده

مقدمه: این مقاله نتایج بررسی مقطعی را در تعیین هزینه­های بیماران دریافت کننده­ی خدمات بهداشتی درمانی در مؤسسات خصوصی و دولتی، تجزیه و تحلیل کرده است. مصرف بهنه در بهداشت به درست مصرف کردن کالا­ها و خدمات بهداشتی درمانی و هزینه­های جیبی کاربران اشاره دارد. ارتباط هزینه­های مستقیم و غیرمستقیم در صنعت سلامت بین عدالت و مصرف بهینه در این بخش به­صورت سیستماتیک باز نگری شده است. مدل­های مصرف بهینه و ارايه راه حل برای کاهش در هزینه­های شخصی مستلزم تحلیل تعامل، بین عدالت و دسترسی با هزینه­های بهداشتی درمانی است.

مواد و روش­ها: این مقاله در کشور­های با درآمد متوسط و فقیر تطبیق داده شده است و با مطالعه سیستماتیک آنالیز شده است. متغیرهای وابسته، هزینه­های جیبی(کاربران پرداخت­کننده) بودند و متغیرهای مستقل هم، بیمه، نوع شرکت بیمه­ای و درآمد آن­ها بوده است.

يافته­ها: یافته­های تجربی نشان می­دهد که نیاز به تحلیل جزيی­تری در هزینه­های کاربران خدمات بهداشتی درمانی به­خصوص در کشورهای با درآمد متوسط و کشورهای فقیر وجود دارد که این موضوع هم به ارتباط بخش خصوصی و دولتی بستگی دارد. با آنالیز مقاله می­فهمیم که هزینه­های جیبی با بی عدالتی مصرف شده که این در نهایت باعث کاهش درآمد ملی و در نتیجه کاهش توسعه اقتصادی خواهد شد. هدر رفتن سوبسید­های دولت به علت عدم نظارت باعث عقب­ماندگی خواهد شد.

نتیجه­گیری: پزشکان (سرمایه­های انسانی) نقش مهمی را در این هزینه­ها ایفا می کند به­طوری که با ترافیک ویزیت و نسخه سعی درکسب درآمد بیش­تر دارند، پس با این وجود تحلیل و بازنگری در هزینه­ها لازم است. همه­ی این مطالب نقش و اهمیت عدالت در سلامت را مدنظر قرار می­دهد. وجود عدالت به خصوص در صنعت بهداشت و درمان از طریق دسترسی به خدمات بهداشتی باعث کاهش هزینه­ها در سیستم سلامت شده و به پیشرفت کشور کمک خواهد کرد، از آنجا که تعامل پیچیده و اساسی بین سلامت و توسعه وجود دارد،وجود ارتباط بین تمامی بخش­های کشور لازم و ضروری است.. نقش سیاست کلان اقتصادی در بهداشت و درمان و وجود برنامه­ریزی تشریفاتی در نابرابری خدمت سلامت حائز اهمیت است.

دانلود

چاپ شده

2015-04-29

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>