مطالعه مورد شاهدی نقش برخی از عوامل اجتماعی مؤثر بر انتخاب روش سزارین در شهرستان دامغان

نویسندگان

  • علیرضا باهنر
  • علی اکبر شعبانی
  • مریم آقاجاني

DOI::

https://doi.org/10.22100/jkh.v5i0.1028

کلمات کلیدی:

سزارین، عوامل مؤثر، مورد شاهد، دامغان

چکیده

مقدمه: سزارین به­عنوان یک روش زایمان در تمام دنیا با اندیکاسیون­های تعریف شده، درصدی از موارد زایمان را به خود اختصاص می­دهد ولی همواره بار اقتصادی و بیماری ناشی از آن بیش­تر از زایمان طبیعی بوده است. روند فزاینده شیوع سزارین در دهه­های اخیر، توجه به تمام ابعاد پزشکی، روان شناختی و اجتماعی آن را گوشزد می­نماید. بررسی حاضر به­منظور تعیین نقش برخی از عوامل اجتماعی در انتخاب این روش به مورد اجرا در آمده است.

مواد و روش­ها: یک مطالعه مورد شاهدی با استفاده از پرسش­نامه تحقیق به روش مصاحبه حضوری بر روی مادران مراجعه­کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهری به مورد اجرا درآمد. در مجموع تعداد 120 مادر با زایمان سزارین (مورد) و 90 مادر با زایمان طبیعی (شاهد) مورد بررسی قرار گرفتند. انالیز داده­ها با نرم­افزار SPSS و با استفاده از روش­های توصیفی و تحلیلی انجام شد.

يافته­ها: میانگین سنی، سطح تحصیلات، اشتغال، تعداد زایمان، شغل همسر، تعداد فرزندان و محل سکونت مادران در دو گروه اختلاف معناداری را نشان نداد. از بین عوامل اجتماعی مورد نظر، تحصیلات دیپلم و بالاتر مادر } OR=1.88(1.02-3.46}، توصیه همسر و خانواده همسر } OR=0.17(0.08-0.34} و مادر و خانواده زن } OR=0.46(0.24-0.89} ازتباط معناداری با سزارین داشته است (05/0P<).

نتیجه­گیری: با توجه به این که تنها زایشگاه دامغان دولتی می­باشد، درصد بالای سزارین در آن لازم است مورد توجه قرار گیرد. نقش خانواده در توصیه به انجام زایمان طبیعی نکته قابل ملاحظه­ای می­باشد که با آموزش­های بیش­تر می­توان به گسترش زایمان طبیعی نايل آمد.

دانلود

چاپ شده

2015-04-29

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشي

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>